Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

[GBG] Fisketur på g!

Featured Replies

Publicerat

Här tänkte jag vi skulle ha en tråd för oss som vill fiska i gbg-området, en plats att mötas och komma överens om framtida fisketurer. :)

Jag börjar med att säga att jag vill fiska i veckan, antingen om någon har koll på något annat fiske eller om vi drar och jagar lite regnbåge.

Jag har bil om vi nu behöver det!

/Rickard

• Svar 192
  • Visningar 33,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Detta kan ju bli en bra tråd.

Jag kanske har tid för en tur till helgen, får se när den närmar sig.

There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot. ~Steven Wright

Nocke

Publicerat

Jag fiskar hemskt gärna till veckan! Har ingen bil, bor i centrala Göteborg. Ju längre dagar desto bättre :)

Publicerat

Bra initiativ. Har hela helgen fri och tänkte naturligtvis fiska. kanske på fredag beroende på hur jobbet går. Bor utanför Kungsbacka (har bil).

Publicerat

Kul ide!! Tänkte dra ut på torsdag...kullsjön var planen men allt spöviftande är intressant. Bor centralt och har bil...

//Alex

Publicerat

Nån som ska vifta lite på torsdag? Har flickvännen i Mölndal så brukar utgå därifrån.

Publicerat

Inte för att jag skall följa med er men finns det harr kvar i Vättlefjäll så rekommenderar jag en tur dit upp nu på hösten. Vilt , vackert och då för länge sen kläckande små sländor på seg still höstig vatten yta. Kläckande sländor och knäckande selektiva harrar! :) Öring finns där kvar i alla fall det har jag sett.

Publicerat

Visar sig att jag inte kan före nästa vecka eller eventuellt helgen. Har någon en plan, hojta till!

Publicerat
  • Författare

Harr i Vättlefjäll vore ju helt otroligt läckert... Hur vet vi om det finns någon kvar? :)

Torsdag verkar det ju helt klart vara något på g, någon med bättre förslag än Kullsjön eller skall vi preliminärt spika det?

Publicerat

Jag är ledig mer eller mindre hela tiden, på grund av uppehåll i studierna. Är gärna på och fiskar då och då.

Har dock varken bil eller körkort, men det finns det ju andra som har ser jag. :)

Bor i Olskroken i centrala/östra Göteborg, och beger mig givetvis till bestämd upphämningsplats, om det skulle efterfrågas. Nu på torsdag kan jag dock inte, men jag ska hålla utkik i denna tråden noggrant här framöver.

Före detta cAs.

Vem är jag?

Publicerat
Inte för att jag skall följa med er men finns det harr kvar i Vättlefjäll så rekommenderar jag en tur dit upp nu på hösten. Vilt , vackert och då för länge sen kläckande små sländor på seg still höstig vatten yta. Kläckande sländor och knäckande selektiva harrar! :D Öring finns där kvar i alla fall det har jag sett.

Låter ju riktigt spännande!! Men var ligger det?? Är det värt att ta en dagstur??

Annars låter kullsjön som en bra ide. Riktigt fin fisk där om inte annat..

//Alex

Publicerat

Vättlefjäll ligger strax norr om Göteborg. Borde inte ta allt för lång tid att köra.

Jag fiskade en del där uppe för tiotalet år sedan, men jag fick ingen harr då. Dock var min fisketeknik inte speciellt förfinad. Jag har för mig att jag fiskade med kastdobb eller rent av med spinnare. Hur som haver så vet jag att det fanns en del harr där uppe då. I någon (kanske flera) av sjöarna så var dessutom bestånder självreproducerande. Har för mig att detta var det sydligaste självreproducerande harrbeståndet i Sverige, men detta kan jag mycket väl fått om bakfoten.

Det är en fantastiskt fin miljö där uppe. Påminner en hel del om norrland, sett till landskapet.

Det är ju fredningstid för öringen nu (väl?), annars finns det gott om öring däruppe. Ganska stor sådan kan påträffas också. Har för mig att även det beståndet är självreproducerande. Någon annan kanske kan bekräfta eller dementera. Jag fick i alla fall, då för tio år sedan, en hel del öring i storleksordningen 20-30 cm.

Före detta cAs.

Vem är jag?

Publicerat
Vättlefjäll ligger strax norr om Göteborg. Borde inte ta allt för lång tid att köra.

Jag fiskade en del där uppe för tiotalet år sedan, men jag fick ingen harr då. Dock var min fisketeknik inte speciellt förfinad. Jag har för mig att jag fiskade med kastdobb eller rent av med spinnare. Hur som haver så vet jag att det fanns en del harr där uppe då. I någon (kanske flera) av sjöarna så var dessutom bestånder självreproducerande. Har för mig att detta var det sydligaste självreproducerande harrbeståndet i Sverige, men detta kan jag mycket väl fått om bakfoten.

Det är en fantastiskt fin miljö där uppe. Påminner en hel del om norrland, sett till landskapet.

Det är ju fredningstid för öringen nu (väl?), annars finns det gott om öring däruppe. Ganska stor sådan kan påträffas också. Har för mig att även det beståndet är självreproducerande. Någon annan kanske kan bekräfta eller dementera. Jag fick i alla fall, då för tio år sedan, en hel del öring i storleksordningen 20-30 cm.

Låter ju som en riktig pärla. Var får man tag på kort?

Någon annan som har koll på hur det ser ut idag??

Redigerad med Alex

Publicerat

Ang vättlefjäll så e det gula kortet som gäller och visst finns det har kvar i sjöarna, gäller bara att hitta dom.

Prylbög.... javisst.

Publicerat
  • Författare

Men Vättlefjäll... Det ligger ju väldigt nära Angered? Tillåt mina fördommar flöda men borde inte de sjöarna vara fulla med krok och powerbait?

Jag är ledig imorgon, någon som skall med upp och kolla läget? :D

Publicerat
Men Vättlefjäll... Det ligger ju väldigt nära Angered? Tillåt mina fördommar flöda men borde inte de sjöarna vara fulla med krok och powerbait?

Jag är ledig imorgon, någon som skall med upp och kolla läget? :D

Ännu värre i Delsjöområdet, det ligger ju väldigt nära Örgryte. Sjöarna är fulla med kreditkort, lyxbilar, rysk kaviar och silverbestick.

Publicerat
Ännu värre i Delsjöområdet, det ligger ju väldigt nära Örgryte. Sjöarna är fulla med kreditkort, lyxbilar, rysk kaviar och silverbestick.

Edge bästa inlägg hittills, som fan! :D:wub:

Publicerat
  • Författare

Haha, allt utom kaviaren är helt klart värre att fastna i än krok och powerbait!

Edit: Delsjöområdet är också söndermetat, hade hellre hittat silverbestick än banksticks...

Redigerad med nenja

Publicerat

Herregud här sprutar det ju fördommar :D

Publicerat
Edge bästa inlägg hittills, som fan! :DB)

Oj, jag lyfter på hatten och bugar. :wub:

Frågan jag ville lyfta var egentligen varför det skulle vara mer tjuvfiske i närheten av Angered än någon annanstans. Kanske var min metod felaktig, men det blev åtminstone roligt.

Publicerat
Oj, jag lyfter på hatten och bugar. :D

Frågan jag ville lyfta var egentligen varför det skulle vara mer tjuvfiske i närheten av Angered än någon annanstans. Kanske var min metod felaktig, men det blev åtminstone roligt.

För att Örgryteynglingarna har dyrare intressen än arbetarklassen i Angered. Det är min hypotes..

Publicerat
  • Författare

Så allvarliga får ni ju inte vara... ^^

Jag undrade bara om det var lika söndermetat som andra sjöar som sällan besöks av tillsynsmänn, jag har nämnligen vid flertalet tillfällen hört av andra fiskare att sjöarna runt Angered är väldigt utsatta, menade inget annat. :D

Edit: Beskman, haha jo. Jag vet att jag uttryckte mig korkat, som jag precis skrev var det just andra fiskares erfarenheter jag grundade det på. Sen skrev jag inte att det skulle vara _mer_ tjuvfiske där, jag har ju varit vid flugsjöarna i Delsjöområdet och där är det överfullt med banksticks.

Redigerad med nenja

Publicerat

Ganska dåligt med metare i vättlefjäll sjöarna, mest pga att dom flesta inte ligger i någon direkt anslutning till någon väg utan man får gå en bit i skog och mark.

Prylbög.... javisst.

Publicerat
  • Författare
Ganska dåligt med metare i vättlefjäll sjöarna, mest pga att dom flesta inte ligger i någon direkt anslutning till någon väg utan man får gå en bit i skog och mark.

Ah det låter ju fint, gångavstånd brukar ju åtminstone avskräcka de lataste filurerna. :D

Jag vet inte hur tuff jag är ang rekningstur imorgon dock, vädret som utlovas är inte så lockande.