Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips på hur jag skall laga mina läckande vadare?

Featured Replies

Publicerat

Mina vadare har börjat läcka vid ena foten.. Har någon ett bra tips på hur jag skall laga dom på bästa sätt?

Publicerat
  • Författare

ingen?

Publicerat

Jag fyller dem med vatten på insidan och utsidan för att se vart det är.

Tar tid, torka emellan.

Sedan ruggar jag upp det försiktigt med en svamp/sandpapper.

Tvättar med aceton

Sedan lägger jag på ett tunt lager med aquasure som jag masserat in.

Gör om på andra sidan.

Brukar hålla för det mesta sedan :D

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat
Jag fyller dem med vatten på insidan och utsidan för att se vart det är.

Tar tid, torka emellan.

Sedan ruggar jag upp det försiktigt med en svamp/sandpapper.

Tvättar med aceton

Sedan lägger jag på ett tunt lager med aquasure som jag masserat in.

Gör om på andra sidan.

Brukar hålla för det mesta sedan :D

jag har samma problem och är tacksam att den här tråden dyker upp nu.

Sasse, varför fyller du de både på in- och utsidan med vatten? Är det i fall du inte hittar hålet på första försöket?

Mvh

Ola

J

Publicerat

Blås upp vadarna med tryckluft, starma åt så luften inte går ut, stryk på lite vatten med diskmedel där du tror att läckan är. Det börjar bubbla då du funnit läckan, på med licuizole eller augasure. Varning för att trycka upp för mycket luft.

Jag köper inte nya vadare i första taget, de ska lagas och se slitna ut för det är hardcore med en grungeanda.

Redigerad med Laxarnas prins

Publicerat
  • Författare

Tack för svar! jag skall prova det med aquasure..

Publicerat

Jag har haft stora problem med mina vadare. Precis som du i foten.

Jag gjorde som följande: Fyllde med vatten. Hittade hålet. Lät torka.

Drog på med epoxy på in och utsidan (två olika sessioner). Det var inte bra. Det fortsatte läcka. . .

Jag köpte nåt som heter marin och teknik clear. Masserade in det på in och utsidan. Lät torka.

Smart som jag var hade jag inte riktigt läst på om produkten utan tänkte mer... ahh marin och teknik låter som vettiga grejer i vattnet. Fick även tips av en polare att det var bra.

Men på baksidan står det att det ej rekomenderas under vatten.

Men har funkat klockrent hittils. Skönt med torra fötter.

Annars är UV BOAT REPAIR att rekomendera. Polaren fick ett stort hål i sina neoprenvadare här om helgen och han drog på en klick och höll mot himlen nån minut och vips så var det hålet borta.

Ett bompass är ingenting!

Publicerat
jag har samma problem och är tacksam att den här tråden dyker upp nu.

Sasse, varför fyller du de både på in- och utsidan med vatten? Är det i fall du inte hittar hålet på första försöket?

Mvh

Ola

För när man ritar med pennan på ena sidan så är det lätt att missa andra.

Är det sömmen som släppt/tejpen så kan man nästan lägga ner lagningen om man inte ska limma hela sömmen på byxan.

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Kör också trycklufttricket och är det neopren vi snackar om så trycker jag en nål igenom och

lagar från insidan med Liquisole . Är det Goretex så blir K sprit sprayat på insidan ,vänta,vänta tills det börjar

dunsta och det framträder små dots eller prickar och där har du ditt hål,på med Liquisole, klart.

Publicerat

Blås upp och på med såpvatten och hitta hålet. Markera med penna.

Torka vadarna och lägg på liquisole i ett tunnt lager. Det fungerar kanon!

Publicerat

Vatten i vadarna. Märk hålet med en penna. Torka. se till att ytan som skall lagas är helt torr & ren. Stryk på tunnt lager med Sameo knot fixer, på in och utsida.

Knot fixer flyter ut bra och blir starkt. Torkar inte i flaskan. Torkar fort i luften. Vill man kan man lägga på flera gånger så blir det starkare. Det blir ändå inte så

tjockt som dom flesta andra lim.

MVH

Stefan

Publicerat
Jag har haft stora problem med mina vadare. Precis som du i foten.

Jag gjorde som följande: Fyllde med vatten. Hittade hålet. Lät torka.

Drog på med epoxy på in och utsidan (två olika sessioner). Det var inte bra. Det fortsatte läcka. . .

Jag köpte nåt som heter marin och teknik clear. Masserade in det på in och utsidan. Lät torka.

Smart som jag var hade jag inte riktigt läst på om produkten utan tänkte mer... ahh marin och teknik låter som vettiga grejer i vattnet. Fick även tips av en polare att det var bra.

Men på baksidan står det att det ej rekomenderas under vatten.

Men har funkat klockrent hittils. Skönt med torra fötter.

Annars är UV BOAT REPAIR att rekomendera. Polaren fick ett stort hål i sina neoprenvadare här om helgen och han drog på en klick och höll mot himlen nån minut och vips så var det hålet borta.

jag skulle vilja ta ett snack me din polare .. han blåste dig totalt.

Publicerat

själv har jag dragit till gubben som lagar livflottarna på finlandsfärjorna o hämtat limtuber ..

vart där 2 ggr o hämtat lim o gummiremsor .. hade pajjat neoprenfötterna. men nu efter 40 limningar har det börjat ordna upp sig <_<

anyways.. tunga grejer som jag limmat med .. har fått lämna boet när det börjat svaja i pallet.

Publicerat

Lagat vadare flera gånger med Liquisole, har bla. Loop´s gamla tierra goretex med goretex strumpa, skönaste vadarna då de är hela men strumpan har tendens att nöta hål. Drog på ett ganska stort hål en gång då jag gick i en spetsig stubbe också.

Blir alltid tätt, vända vadaren ut och in, fylla vatten, identifiera hålet och stryka tunnt lager Liquisole.

Drev sportfiskeshoppen http://www.mwsportfiske.se, Ängsstugans fiskecamp

Publicerat

Lyfter tråden med en fråga.

Jag brukar laga små hål med aquasure. Hålen hittar jag med en lampa invändigt. Så långt är det inga problem. Så småningom brukar sömmarna börjar vidga sig och det blir både svårare att hitta hålen och att laga dem. Tröttnat på att få dem utbytta så fort det blir läkage.

Därför tänkte jag i förebyggande syfte pensla på våtrumssilikon längs alla sömmar. Har mycket silikon hemma. Detta skulle bli mycket billigare än att köra aquasure i mängder vilket dessutom är lite för tjockt. Vadarna blir säkert lite styvare, men det gör inget. Vad bör jag använda som förtunning. Kemisk bensin eller aceton? något annat man bör ha i åtanke?

Jag har för mig att man brukar täta tält med denna metod.

Redigerad med kobben

Publicerat

Lånar denna tråd då jag har liknande problem / frågor.

Fyllde precis mina vadare med vatten och hittade ett hål på ena benet. Skall ut och fiska i morgon och undrar hur jag lagar hålet bäst.

Alternativ 1: Med vadarna fick jag några lagningsbitar som man tydligen skall stryka på med strykjärn. Vet inte hur bra det blir?

Alternativ 2: Läste längre upp i tråden att man kan använda "Sameo knot fixer", jag har loons knot sense, fungerar det att laga hålet med

bara det?

Tack på förhand.

Redigerad med magnusp

Publicerat

Finns instruktinsfilm på Simms hemsida.

Mvh

Anders

Publicerat

Fyllde precis mina vadare med vatten och hittade ett hål på ena benet. Skall ut och fiska i morgon och undrar hur jag lagar hålet bäst.

Alternativ 1: Med vadarna fick jag några lagningsbitar som man tydligen skall stryka på med strykjärn. Vet inte hur bra det blir?

Alternativ 2: Läste längre upp i tråden att man kan använda "Sameo knot fixer", jag har loons knot sense, fungerar det att laga hålet med

bara det?

Tack på förhand.

Om du har möjlighet så kör aquaseal/aquasure jag tycker det blir mer hållbart än uv lim. Om du fick tätningsremsor för sömmarna med så hade jag använt det. Har man tid bör man massera in aquaseal/aquasure och låta det torka innan man stryker på tätningsremsan med strykjärn.

Publicerat

Enligt: http://www.zoopet.co...ead.php?t=42165 så går det inte tunna ut tyvärr. Är det lösningsmedelfri silikon du använder?

Provat nu med både lacknafta och aceton, bägge löser silikonet klumpfritt, så inte är det lösningsmedelfritt. Har en känsla av att lacknafta innehåller olja eller något liknande så det kanske inte är optimalt. Ska prova bägge på lösa materialbitar över natten.

Publicerat

bara det?

Tack på förhand.

Vet inte vilka vadare du har, men jag fick laga mina guideline efter 3 pass?? 3 pass ????? Under all kritik tycker jag, men hur som helst så fick jag med de där remsorna som man stryker på och det funkade faktiskt.

Men kommer reklamera för det är ju bara en tidsfråga innan det går käpp rätt, eftersom jag är rädd om vadarna och drar inte i dem så är det kassa sömmar!

Men använd stripsen de funkar :)

Gäddan är min kryptonit!

Publicerat

Provat nu med både lacknafta och aceton, bägge löser silikonet klumpfritt, så inte är det lösningsmedelfritt. Har en känsla av att lacknafta innehåller olja eller något liknande så det kanske inte är optimalt. Ska prova bägge på lösa materialbitar över natten.

Skriv gärna och berätta hur det artade sig.

Kan tänka mig att tinner skulle vara bra att lösa upp med.

Publicerat

Jag har nu provlimmat med uv limmet. Verkar bli bra men vet inte hur bra det blir förren jag har provat det i morgon.

Ska införskaffa aquaseal/aquasure men inför morgondagen får uv limmet duga...Hittade en mindre läcka i en söm också.

Ska ringa in den bättre efter morgondagens fisketur och prova stryklagning på den sömmen.

Tack för alla svar, hoppas min lagning håller i morgon så man slipper vara blöt på halva benet och hela foten....

Trevlig kväll.

Publicerat

Skriv gärna och berätta hur det artade sig.

Kan tänka mig att tinner skulle vara bra att lösa upp med.

Tinner funkade också, vet tyvärr inte vilken sort jag använde. Men tyckte att det tog för lång tid att hålla på att blanda. Så jag testade att täta några sömmar i ena benet(insidan) med outspätt silikon för att se hur rörligheten påverkades och om det skulle sitta kvar. 15 hårda kustpass var tillräckligt underlag. Nu är alla sömmar tätade, inklusive skarvarna i neoprenfötterna. Åtgång ungefär en halv stor tub. 1-2mm tjockt lager som masserats in med fingret(först doppat i en skål vatten med en droppe diskmedel).

Har inte märkt någon skillnad i styvhet. Men bör tillägga att rörligheten redan är begränsad av de tre lager underställ jag använder. Antagligen märks ingreppet sommartid med bara ett tunt lager under. Passade även på att tvätta vadarna så förhoppningsvis stannar inte kondensen kvar i samma mängd nu.