Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Reactionspöna

Featured Replies

Publicerat

Nu ligger Reactionspöna uppe på Guidelines hemsida :)

Kollade vikterna på spöna, och blev en aning förvånad. De verkar vara ganska tunga? Ordentligt mycket tyngre än Leciespöna, vilket känns lite bakvänt.

"The key to becoming a better fisherman is as simple as spending more time fishing..."

"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain..."

Publicerat

Det är väl för att få ner kilopriset lite :lol:

Inte fiskelustig längre.

Publicerat
  • Författare

Nu spelar ju vikten iof inte så jäkla stor roll, speciellt inte när(iaf de jag testade på mässan) spöna är brutalt bra. Men, lite förvånande som sagt. De lär ju inte gå av så ofta iaf :lol:

"The key to becoming a better fisherman is as simple as spending more time fishing..."

"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain..."

Publicerat

Det är väl för att få ner kilopriset lite :lol:

:D

- När jag kom hem var namnskylten borta på dörren och låskolven var utbytt.

- Men du kom ju hem bara efter tio dagar?

- Nej nej förfan, jag kom hem den sjunde oktober

Publicerat

detta spö b.l.a ska testas på lördag så det ska bli intressant :)

Publicerat

Just guidelines hemsida och katalog verkar överlag var rätt nerlusad med fel när man går in och tittar på siffrorna. Man ser många gånger att det är copy/paste fel från nån annan modell. Verkar vara lite tveksam korrekturläsning på den punkten innan publicering helt enkelt. Iaf historiskt.

Sen vad gäller att jämföra vikt på spön. Det behövs ju inte mkt ändringar i val av material i handtag/rullfäste för att det skall slå rätt mkt på spöts totala vikt. Längden på handtag också, LeCie har väldigt korta. Inte nödvändigtvis klingan som väger.

Publicerat

Precis, rullfäste och handtag kan utgöra en väldigt stor del av spöts totala vikt.

Egentligen borde spötillverkarna publicera klingans vikt (och gärna spödelarnas vikt) istället för spöts totalvikt.

Just guidelines hemsida och katalog verkar överlag var rätt nerlusad med fel när man går in och tittar på siffrorna. Man ser många gånger att det är copy/paste fel från nån annan modell. Verkar vara lite tveksam korrekturläsning på den punkten innan publicering helt enkelt. Iaf historiskt.

Sen vad gäller att jämföra vikt på spön. Det behövs ju inte mkt ändringar i val av material i handtag/rullfäste för att det skall slå rätt mkt på spöts totala vikt. Längden på handtag också, LeCie har väldigt korta. Inte nödvändigtvis klingan som väger.

Håv.... vad är det? - Ahaaa, en sån där jobbig pryl som alltid är ivägen.

Publicerat

Nu ligger Reactionspöna uppe på Guidelines hemsida :)

Kollade vikterna på spöna, och blev en aning förvånad. De verkar vara ganska tunga? Ordentligt mycket tyngre än Leciespöna, vilket känns lite bakvänt.

Tyngre spön lär vi få vänja oss med, hysterin med allt lättare spön " tunnare klingor " har ju medfört enorma mängder med reklamationer hos många spötillverkare, detta kostar badwill och är betydligt dyrare än vad själva reklamationerna blir. Vissa LeCie spön verkar ju gå av som spagetti och det är nog inget Guideline vill leva med, och det är inte bara Guidelines spön som går av vill jag skyndsamt påpeka innan nån annan gör det åt mig ....

Norrbotten är bäst

Publicerat

Klingvikt och viktfördelning (balanspunkt) borde väl vara lätt att informera om! En böjningskurva och resonansfrekvens hos spöt kan nog få konsumenter tolka men det vore intressant för oss som tror oss kunna det. :rolleyes:

Det är även intressant att Hardy och Loomis höjer priserna för spön med det nya "nano-teknik" materialet (3M Matrix Resin). St Croix tillhandahåller detta till oförändrat pris (enl. Fly Fisherman oct-dec 2010) då de räknar med färre reklamationer..

Att ett spö/klinga är tillverkad i USA är nog inte längre någon självklar fördel. Det diskuterades nyligen här om en reklamation till Sage där ägaren av spöt skulle skicka in en holk/holkar. Det tyder på att precisionen är lägre än hos de Korea-byggda spön där man inte behöver skicka in några holkar utan får en ny del som passar.

Publicerat

väldigt fint spö, säkert kanonskön!

Facebook:

iMikac Mingrone

Publicerat

Har ett par LeCie tvåhands och dom väger mer än vad som står i katalogen. Härliga spön men man är alltid ivrig att prova nåt nytt så det finns både en 13´7 9/10 och en 13´7 7/8 till salu ;)

Publicerat

Ni som nu fiskat dessa spön en sommar, vad säger ni är dom värd pengarna? Håller dom? Kastegenskaper i jämförelse med Lecie tex.

Publicerat

Väldigt sköna spön som tyvärr inte håller. Har sett 3 av 3 möjliga ryka av under vanligt kastande i sommar. Trist att man inte kan färdigutveckla spön som håller innan man slänger ut dem på marknaden.

/Mats

Publicerat

Jag testade en femma på mässan i Sundsvall förra året och även om jag gillade spöt så kändes det 'muffat', dvs fyllt med något. Detta är givetvis inget jag vet men nu när man lyfter frågan om höga massor så flyger detta upp i mitt huvud igen. Med detta sagt vill jag poängtera att mitt intryck i stort var positivt. Var finns den svagaste länken i konsten att få ut flugan till tänkt position?

loop.png
Publicerat

Jag har fiskat med ett 13´7 #8/9 och ett 14´8 #10/11 hela säsongen och är mycket nöjd. Det är fantastiska spön att drilla fisk på!

Enda nackdelen som jag upplevt det är att de kanske inte är helt optimala att kasta riktigt tunga sjunklinor med (S4/5 och tyngre), i de fallen föredrar man nog ett snabbare/styvare spö. Men för mig som fiskar River Dee, Orkla och åarna i Sverige känns det helt optimalt.

Vad gäller prislappen så är den ju hög, men det är ju samtliga USA-tillverkade spön nuförtiden...

Publicerat

Jag har ett 13'7 #9-10 som jag fiskat med sedan slutet av maj och ett enhands 10' #7 och jag är mycket nöjd med vad jag fått. Jag har bara fiskat dom med Triple-D linor allt i från helflyt (samma tapering som Triple-D) till 2-4-6 och det fungerar alldeles utmärkt med vilken lina man än kör med. Med 13'7:an klarar man enligt min mening av dom flesta situationer man råkar ut för under en säsong allt från tyngre sjunklinefiske till finliret med flytlina.

Det enda jag inte är nöjd med är att man på Guideline utlovar en garanti som man inte kan stå upp till och det ser jag som ett stort minus. Jag köpte först ett 13'7 #8-9 som gick av vid första holken och det dröjde en månad innan jag fick det utbytt och då mot en #9-10 istället på grund av att dom inte kunde leverera 8-9:an. Nu med facit i hand ångrar jag dock inte att jag gick upp en klass då jag tycker att 9-10:an är ett komplett allroundspö och att jag fick en rejäl kompensation för den långa väntetiden.

Hälsningar

Sven

Publicerat

Väldigt sköna spön som tyvärr inte håller. Har sett 3 av 3 möjliga ryka av under vanligt kastande i sommar. Trist att man inte kan färdigutveckla spön som håller innan man slänger ut dem på marknaden.

/Mats

sett 2 in action i några timmar , båda sprängdes med både tung och lätt lina.

så köper man reaction bör man köpa ett par skydds-glasögon för dom sprängs titt som tätt.

Publicerat

Köpte en rection 5:a i maj som jag sedan sålde till en kompis! Mycket bra kastegenskaper, men lite fel marknadsföring!

Det skulle vara den snabbaste guideline 5:a dom tillverkat, men den var ganska mjukt men lättkastat spö med bra klipp i!

Har haft snabbare o starkare guideline femmor!

Redigerad med T3

Publicerat

Har inte ägt nån själv, tack o lov, men en god vän har kastat av 2 st 13,7:or. Då ska det tilläggas att han är den överlägset nogrannaste jag känner vad det gäller spövård, så det är uteslutet att det skulle vara skadat innan. Med lätta linor så har mellandelen gått av en en gigantisk grafitsmäll bägge gångerna.

Men att det skule vara ett snabbt o starkt spö kan ni stoppa i soptunnan direkt. Medium o svagt är min bedömning iaf. Ganska uselt spö för pengarna om man jämför med LpxE och LeCie-serierna.( LpxE är enligt min mening det mest prisvärda som finns.)

Bör tilläggas att Guideline var absolut prickfria vid reklamationerna som vanligt.

Publicerat

Efter vad som sagts här så kanske man borde skippa köpet av ett reactionspö till förmån av ett LeCiespö till, eller vad hade ni gjort?

Publicerat

Absolut ett bra val. Lecie är fina spön.

Publicerat

Har ett par LeCie tvåhands och dom väger mer än vad som står i katalogen. Härliga spön men man är alltid ivrig att prova nåt nytt så det finns både en 13´7 9/10 och en 13´7 7/8 till salu ;)

Du har PM

Publicerat

Ska du fiska lax är det 9-10 , 8-9an är inget att bryta lax med kan jag säga av egen erfarenhet med arg laxhane

Publicerat

Lecie 13,7 9-10 är förmodligen bäst i serien......sjukt bra spö

Publicerat

Har du kvar 13´7 9/10 så är jag intresserad