Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Flugask/Askar

Featured Replies

Publicerat

Hej alla :)

Jag har börjat få lite dåligt med plats i mina flugaskar och tycker att det börjar bli jobbigt med dem jag har att passa in allt och få det organiserat på ett vettigt sätt.

Speciellt havsöringsasken med en massa större ludna pattegrisar och baitfish och dylikt, jag vet att det varit uppe innan men tycker inte att jag hittat något tillfredsställande svar i dessa trådar.

Vad rekommenderar ni för lådor som är ok och som rymmer både mindre och större flugor ?

Har tittat lite på Marc Petitjean lådorna men de kanske inte är så bra till större flugor ? Förslag av olika slag tas emot som inte kostar i mina ögon astronomiska summor som t.ex C&F :)

Gäddan är min kryptonit!

Publicerat

Hej alla :)

Jag har börjat få lite dåligt med plats i mina flugaskar och tycker att det börjar bli jobbigt med dem jag har att passa in allt och få det organiserat på ett vettigt sätt.

Speciellt havsöringsasken med en massa större ludna pattegrisar och baitfish och dylikt, jag vet att det varit uppe innan men tycker inte att jag hittat något tillfredsställande svar i dessa trådar.

Vad rekommenderar ni för lådor som är ok och som rymmer både mindre och större flugor ?

Har tittat lite på Marc Petitjean lådorna men de kanske inte är så bra till större flugor ? Förslag av olika slag tas emot som inte kostar i mina ögon astronomiska summor som t.ex C&F :)

Guideline och Rodwalker har ju kopior på C&F-askarna som skall vara vattentäta. Håller bara limningen av foamet så är de askarna ett klipp!

/ C

LOVE is a 10-letter word......FLYFISHING

Publicerat

FFM har fullgoda kopior på C&F askarna! :)

Publicerat

Guideline och Rodwalker har ju kopior på C&F-askarna som skall vara vattentäta. Håller bara limningen av foamet så är de askarna ett klipp!

/ C

Jag har rodwalkers stora askar och är kanon nöjd med dom. ca 200kr st. bra grejer till bra pris
Publicerat

Scientifiv Angler Max 752:

http://buy.scientifi...es/max-752.html

Den asken sväljer en hel del flugor, jag har två av dem där den ena nu ska fyllas med kommande säsongs bas-flugor. :)

denne finns in större "saltvattens"-modell. bara att den är blå.

annars kan du PM'a "karki" här på forumet, han har askar.

Redigerad med jorma

Publicerat

Har för mig att Sameo har riktigt schyssta askar oxå.

Cheers!

Publicerat
  • Författare

Tack för alla tipsen,

Stämmer att sameo har helt ok askar, men de är för små om man har flera strl 2,4 och 6 :)

Tror det blir en rodwalker,

Gäddan är min kryptonit!

Publicerat

Jag investerade i ett gäng Umpqua Pgo Guide-askar och är grymt nöjd. En Flats-ask till grisarna och en Daytripper till resten... Kolla eBay och Fishwest!

Publicerat

Har för mig att Sameo har riktigt schyssta askar oxå.

På mina Sameoaskar har limningen av foamet släppt. Fick en ny av Ken, men limmet släppte där också.

Nu var detta ett tag sedan, så jag vet inte om de har åtgärdat det.

/ C

LOVE is a 10-letter word......FLYFISHING

Publicerat
Jag investerade i ett gäng Umpqua Pgo Guide-askar och är grymt nöjd. En Flats-ask till grisarna och en Daytripper till resten... Kolla eBay och Fishwest!

Jag har en orange miniask av samma märke, kan inte säga annat än att den är den bästa asken ever. Går in sjukt många flugor, den är dock mest gjord för små torrisar. Ska skaffa en daytripper också. Sjukt bra tycker jag.

Såg förresten att wittlock har såna i sin webshop, men det är 7-10 dagars leveranstid på dem har jag för mig.

Redigerad med A.N.D.Y.

“Frosties are just Cornflakes for people who can't face reality.”

Publicerat
  • Författare

Köpte en ask av Karki, den som Jorma visar bild på.

Har den lilla lådan av den modellen, bra låda men den lilla var inget vidare då den böjer vingarna på klinkhammers och andra diverse torrflugor :( men till dagsländor och liknande fungerar den mycket bra :)

Tack alla för tipsen, kan kanske hända att det blir en rodwalker c&f ripoff senare, trodde aldrig att jag skulle ha mer än en ask men tji fick jag det bara växer :P

Gäddan är min kryptonit!

Publicerat

Jag är oxå ute efter en ask. Ska var till dom stora sländorna så jag är intresserad av en inte så stor men djup ask. Nån som vet nått bra?

Publicerat

Är riktigt nöjd med min scierra ask. Billig dessutom

Publicerat

Jag är oxå ute efter en ask. Ska var till dom stora sländorna så jag är intresserad av en inte så stor men djup ask. Nån som vet nått bra?

DeWitt tycker jag är bra askar för de större sländorna. Den största asken med 18 fack är min favorit :)

Pike - all other fish are just bait

Publicerat

DeWitt tycker jag är bra askar för de större sländorna. Den största asken med 18 fack är min favorit :)

Kollade och dom såg lovande ut. Speciellt dom som hade ett djup på 32mm. Tackar för tipset :)