Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Streamer i strömmande vatten?

Featured Replies

Publicerat

Hejsan! När man fiskar i strömmande vatten med streamer som t.ex wolly bugger, zonker och lite större nympher som t.ex flickslände nympher undrar jag hur man ska fiska hem dom.

Kan man kasta flugan snett neråt och sedan stripa flugan mot strömmen eller ska man bara låta flugan driva in till ens egen strand och sedan ta ett nytt kast som en vanlig våtfluga?

Jag är inte så insatt i just streamerfisket så jag är tacksam för svar.

Publicerat

Som med allt fiske är det variation från dag, tid och vatten som är bäst.

Det är min uppfattning. Vissa dagar ska streamern röra sig sjukt långsamt.

Andra dagar ska du helst ha hård ström och dra in så fort som möjligt.

Variera därför! :)

www.superpuppan.se

Publicerat

Kallt vatten långsamt, sen mer variation när tempen går upp men jag upplever att det är lättare att få fisk med högre fart. Tänk själv, vad är det som triggar alla rovdjur? Ett flyende byte! Jag tror nästan jag fått lika mycket fisk när jag börjat veva som när jag väl fiskar :P

Jag går alltid första vändan uppe på land, gärna med korta kast typ 10-15 meter och kastar snett uppströms eller tvärströms, och framförallt i sista skedet innan linan rätar ut sig ökar jag farten utav helvete.

Andra vändan tar jag några kliv ut och lägger längre kast upp till så långt jag känner är lämpligt och syntar in med bra fart hela vägen :)

Brukar funka awesome! ;)

Publicerat
  • Författare

gå en tur förbi ditt bibliotek och se vad dom har!

plocka på dig en massa trevliga böcker och DVD-filmer m.m ;)

det är ju det som är skoj nu på vintern....istället för att fråga i ett forum som är i vinterdvala :)

du kan ju t.o.m se på nätet vad ditt bibliotek har för ngt inne för tillfället - kom igen!!

http://opac.strangna...ser_id=opac-s-e

Jag bor på mitt bibliotek redan ;) finns som sagt hur mycket som helst :D

Publicerat
  • Författare

Tack så mycket jag får prova mig fram :D

Publicerat

spelar ingen roll hur snabbt du tar in en fluga, fisken kan simma i en 8:a runt den om den har lust med det ;)

gäller även högutväxlade multirullar. men som sagt, tidig vår, kalltvatten = ultrarapid hemtagning

ultrarapid = Latin för mycket snabb ;)

So many Seatrout - So little time

Publicerat
  • Författare

Det låter bra! :) Små streamers borde väll funka fint på harr och röding?

Publicerat

Det låter bra! :) Små streamumsat imers borde väll funka fint på harr och röding?

Det låter bra! :) Små streamers borde väll funka fint på harr och röding?

Stora med!! De få gånger jag försökt mig på lax/HÖ-fiske i norrlandsälvarna så har halvkilosharrar hängt i tafsänden i parti och minut...

torrt, smått & grått

Publicerat

man brukar väl säga att en fisk kan äta en fisk i halva sin egen storlek så... ;)

Va! En fisk ? Ja i svenska vatten ja gädda, abborre, gös men att en harr skulle äta något som skulle vara hälften så stort vet jag inte om jag tror på.
Publicerat

En Karp på 30 pannor äter heller inte så mycket fisk ! <_<

Men det begriper nog de flesta :D

Publicerat
Va! En fisk ? Ja i svenska vatten ja gädda, abborre, gös men att en harr skulle äta något som skulle vara hälften så stort vet jag inte om jag tror på.

Du får åka till norrland å fiska lax just när harren kommer åter till forsarna från leken så tänker du nog om :)

Helt sjukt när man får upp en dryga decimeter lång harr och inget av flugan ens syns i munnen =P

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk

Survival of the Fittest

Publicerat
  • Författare

Okej då behöver jag inte vara rädd för att köra med lite större streamers på tafsen! ;)

Publicerat

Du får åka till norrland å fiska lax just när harren kommer åter till forsarna från leken så tänker du nog om :)

Helt sjukt när man får upp en dryga decimeter lång harr och inget av flugan ens syns i munnen =P

Ja ja men är det så att hatten försöker örat flugan bara för att den sitter på kroken eller kan det vara så att den försöker jaga/ skrämma bort flugan för att hatten vill stå där flugan drar förbi. Alltså som fisken gör under lek. Du förstår nog.
Publicerat

och en val på 30 ton äter en annan val på 15 ton... fast den bara kan gapa för en val på 3 ton.

valar äter inte plankton utan plankstek, men lyssnar gärna på den svenska gruppen Plankton.

Va det visste jag inte ! Är valen en fisk det var nytt för mig...
Publicerat

Hejsan! När man fiskar i strömmande vatten med streamer som t.ex wolly bugger, zonker och lite större nympher som t.ex flickslände nympher undrar jag hur man ska fiska hem dom.

Kan man kasta flugan snett neråt och sedan stripa flugan mot strömmen eller ska man bara låta flugan driva in till ens egen strand och sedan ta ett nytt kast som en vanlig våtfluga?

Jag är inte så insatt i just streamerfisket så jag är tacksam för svar.

Hei :) Streamerfisket er like avansert som noe annet fluefiske - om man vil.

Min strategi er ofte:

- fisker jeg av brekk, så legger jeg en nedstrøms mending slik at det blir fart i streameren over hele brekket - dødlig effektivt.

- fisker jeg av høyere opp enn brekket, der jeg ofte begynner, og det er lite/inget drag i strømmen, så prøver jeg først et par kast med nedstrøms mending slik at streameren får fart. Om öringen er skikkelig på hugget. Gir det ingen ting, så mender jeg oppstrøms på de neste kastene slik at streameren synker en del før den tar fart (og dermed går dypere).

- I stille lommer langs andre siden av elva i mindre elver, så kaster jeg og mender oppstrøms, slik at streameren etterhvert svinger ut av "stilla" som en skadd småfisk som skjener ut av flokken og ut i strømmen.

- Overdriv mendingen ved streamerfisket - tvert imot hva man ville ha gjort ved tørrfluefiske.

Min filosofi er at; under streamerfiske skal mendingene ha en funksjon på streameren - under tørrfluefiske skal mendingen ikke ha noen funksjon på tørrflua :)

streamerharr.jpg

Redigerad med André_Brun

Andre B / www.thetroutbum.com

Publicerat
  • Författare

Hei :) Streamerfisket er like avansert som noe annet fluefiske - om man vil.

Min strategi er ofte:

- fisker jeg av brekk, så legger jeg en nedstrøms mending slik at det blir fart i streameren over hele brekket - dødlig effektivt.

- fisker jeg av høyere opp enn brekket, der jeg ofte begynner, og det er lite/inget drag i strømmen, så prøver jeg først et par kast med nedstrøms mending slik at streameren får fart. Om öringen er skikkelig på hugget. Gir det ingen ting, så mender jeg oppstrøms på de neste kastene slik at streameren synker en del før den tar fart (og dermed går dypere).

- I stille lommer langs andre siden av elva i mindre elver, så kaster jeg og mender oppstrøms, slik at streameren etterhvert svinger ut av "stilla" som en skadd småfisk som skjener ut av flokken og ut i strømmen.

- Overdriv mendingen ved streamerfisket - tvert imot hva man ville ha gjort ved tørrfluefiske.

Min filosofi er at; under streamerfiske skal mendingene ha en funksjon på streameren - under tørrfluefiske skal mendingen ikke ha noen funksjon på tørrflua :)

streamerharr.jpg

Intressant! tack så mycket! :)

Publicerat
Ja ja men är det så att hatten försöker örat flugan bara för att den sitter på kroken eller kan det vara så att den försöker jaga/ skrämma bort flugan för att hatten vill stå där flugan drar förbi. Alltså som fisken gör under lek. Du förstår nog.

Förstår hur du menar, tror jag...hatten är lite kryptiskt vad den har med saken att göra :)

Näe, med tanke på att krokarna inte allt för ovanligt är långt ner i svalget/magen så är det nog i födosyfte de bits...lång vinter och därefter en stökig lek, klart de är hungriga och ger sej på allt de har en chans få i sej.

Brukar under nån eller ett par dagar i slutet av maj vara helt hopplöst fiska då det är harr på flugan i varenda kast =P

Kan ske korta perioder under hela säsongen då harr blir helt selektiva på laxflugor, lika bra slänta nån timme tills de hittar annat att äta.

Survival of the Fittest

Publicerat

Vad är det värsta som kan hända en torrflugfiskare, jo att harren blir selektiva på laxflugor;)

http://troutfever.wordpress.com

Min flugbindningsblogg!:)

Mönster och bilder på allt från storlek 20 till 55mm shanks!

Publicerat
  • Författare

Varför inte prova en gäddfluga då? ;)

Publicerat
  • Författare

Hur långa/tjocka tafsar kör ni med till streamers i strömmande vatten? Jag har ett spö i klass 4-5# så vad rekomenderas om jag kör med t.ex en förtyngd wolly bugger i st 10?

Publicerat

Min standardlösning om det inte finns gädda men annan stor fisk är 0,25.

Är fisken mindre blir det 0,18 och uppåt för streamers.

Redigerad med lagrace

Publicerat
  • Författare

Min standardlösning om det inte finns gädda men annan stor fisk är 0,25.

Är fisken mindre blir det 0,18 och uppåt för streamers.

Okej tack!

Publicerat

Det du beskriver, 0,22- 0,23 . Lite beroende på lina och tafslängd. Skygg öring , och inga jättefiskar i utsikt, ljusa delen av dygnet, ner till 0,20.

Vid mitt egna öringfiske på natten, sällan under 0,30 . Med lättare spö och mindre fisk i utsikt, ner till 0,27 , men då är det mindre flugor oxå.

Öringjakt är det bästa som finns !

Publicerat
  • Författare

Det du beskriver, 0,22- 0,23 . Lite beroende på lina och tafslängd. Skygg öring , och inga jättefiskar i utsikt, ljusa delen av dygnet, ner till 0,20.

Vid mitt egna öringfiske på natten, sällan under 0,30 . Med lättare spö och mindre fisk i utsikt, ner till 0,27 , men då är det mindre flugor oxå.

Öringjakt är det bästa som finns !

jaha? Så grova tafsar? hur långa tafsar kör du oftast med? en spölängd?

Publicerat
  • Författare

jaha? Så grova tafsar? hur långa tafsar kör du oftast med? en spölängd?