Publicerat January 26, 201214 yr comment_1512177 Hejsan! När man fiskar i strömmande vatten med streamer som t.ex wolly bugger, zonker och lite större nympher som t.ex flickslände nympher undrar jag hur man ska fiska hem dom. Kan man kasta flugan snett neråt och sedan stripa flugan mot strömmen eller ska man bara låta flugan driva in till ens egen strand och sedan ta ett nytt kast som en vanlig våtfluga? Jag är inte så insatt i just streamerfisket så jag är tacksam för svar. Rapport
Publicerat January 26, 201214 yr comment_1512195 Som med allt fiske är det variation från dag, tid och vatten som är bäst. Det är min uppfattning. Vissa dagar ska streamern röra sig sjukt långsamt. Andra dagar ska du helst ha hård ström och dra in så fort som möjligt. Variera därför! www.superpuppan.se Rapport
Publicerat January 26, 201214 yr comment_1512206 Kallt vatten långsamt, sen mer variation när tempen går upp men jag upplever att det är lättare att få fisk med högre fart. Tänk själv, vad är det som triggar alla rovdjur? Ett flyende byte! Jag tror nästan jag fått lika mycket fisk när jag börjat veva som när jag väl fiskar Jag går alltid första vändan uppe på land, gärna med korta kast typ 10-15 meter och kastar snett uppströms eller tvärströms, och framförallt i sista skedet innan linan rätar ut sig ökar jag farten utav helvete. Andra vändan tar jag några kliv ut och lägger längre kast upp till så långt jag känner är lämpligt och syntar in med bra fart hela vägen Brukar funka awesome! Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr Författare comment_1512225 gå en tur förbi ditt bibliotek och se vad dom har! plocka på dig en massa trevliga böcker och DVD-filmer m.m det är ju det som är skoj nu på vintern....istället för att fråga i ett forum som är i vinterdvala du kan ju t.o.m se på nätet vad ditt bibliotek har för ngt inne för tillfället - kom igen!! http://opac.strangna...ser_id=opac-s-e Jag bor på mitt bibliotek redan finns som sagt hur mycket som helst Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr Författare comment_1512226 Tack så mycket jag får prova mig fram Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr comment_1512362 spelar ingen roll hur snabbt du tar in en fluga, fisken kan simma i en 8:a runt den om den har lust med det gäller även högutväxlade multirullar. men som sagt, tidig vår, kalltvatten = ultrarapid hemtagning ultrarapid = Latin för mycket snabb So many Seatrout - So little time Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr Författare comment_1512604 Det låter bra! Små streamers borde väll funka fint på harr och röding? Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr comment_1512609 Det låter bra! Små streamumsat imers borde väll funka fint på harr och röding? Det låter bra! Små streamers borde väll funka fint på harr och röding? Stora med!! De få gånger jag försökt mig på lax/HÖ-fiske i norrlandsälvarna så har halvkilosharrar hängt i tafsänden i parti och minut... torrt, smått & grått Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr comment_1512644 man brukar väl säga att en fisk kan äta en fisk i halva sin egen storlek så... Va! En fisk ? Ja i svenska vatten ja gädda, abborre, gös men att en harr skulle äta något som skulle vara hälften så stort vet jag inte om jag tror på. Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr comment_1512646 En Karp på 30 pannor äter heller inte så mycket fisk ! Men det begriper nog de flesta Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr comment_1512655 Va! En fisk ? Ja i svenska vatten ja gädda, abborre, gös men att en harr skulle äta något som skulle vara hälften så stort vet jag inte om jag tror på. Du får åka till norrland å fiska lax just när harren kommer åter till forsarna från leken så tänker du nog om Helt sjukt när man får upp en dryga decimeter lång harr och inget av flugan ens syns i munnen =P Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk Survival of the Fittest Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr Författare comment_1512663 Okej då behöver jag inte vara rädd för att köra med lite större streamers på tafsen! Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr comment_1512666 Du får åka till norrland å fiska lax just när harren kommer åter till forsarna från leken så tänker du nog om Helt sjukt när man får upp en dryga decimeter lång harr och inget av flugan ens syns i munnen =P Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk Ja ja men är det så att hatten försöker örat flugan bara för att den sitter på kroken eller kan det vara så att den försöker jaga/ skrämma bort flugan för att hatten vill stå där flugan drar förbi. Alltså som fisken gör under lek. Du förstår nog. Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr comment_1512667 och en val på 30 ton äter en annan val på 15 ton... fast den bara kan gapa för en val på 3 ton. valar äter inte plankton utan plankstek, men lyssnar gärna på den svenska gruppen Plankton. Va det visste jag inte ! Är valen en fisk det var nytt för mig... Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr comment_1512683 Hejsan! När man fiskar i strömmande vatten med streamer som t.ex wolly bugger, zonker och lite större nympher som t.ex flickslände nympher undrar jag hur man ska fiska hem dom. Kan man kasta flugan snett neråt och sedan stripa flugan mot strömmen eller ska man bara låta flugan driva in till ens egen strand och sedan ta ett nytt kast som en vanlig våtfluga? Jag är inte så insatt i just streamerfisket så jag är tacksam för svar. Hei Streamerfisket er like avansert som noe annet fluefiske - om man vil. Min strategi er ofte: - fisker jeg av brekk, så legger jeg en nedstrøms mending slik at det blir fart i streameren over hele brekket - dødlig effektivt. - fisker jeg av høyere opp enn brekket, der jeg ofte begynner, og det er lite/inget drag i strømmen, så prøver jeg først et par kast med nedstrøms mending slik at streameren får fart. Om öringen er skikkelig på hugget. Gir det ingen ting, så mender jeg oppstrøms på de neste kastene slik at streameren synker en del før den tar fart (og dermed går dypere). - I stille lommer langs andre siden av elva i mindre elver, så kaster jeg og mender oppstrøms, slik at streameren etterhvert svinger ut av "stilla" som en skadd småfisk som skjener ut av flokken og ut i strømmen. - Overdriv mendingen ved streamerfisket - tvert imot hva man ville ha gjort ved tørrfluefiske. Min filosofi er at; under streamerfiske skal mendingene ha en funksjon på streameren - under tørrfluefiske skal mendingen ikke ha noen funksjon på tørrflua Redigerad January 27, 201214 yr med André_Brun Andre B / www.thetroutbum.com Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr Författare comment_1512687 Hei Streamerfisket er like avansert som noe annet fluefiske - om man vil. Min strategi er ofte: - fisker jeg av brekk, så legger jeg en nedstrøms mending slik at det blir fart i streameren over hele brekket - dødlig effektivt. - fisker jeg av høyere opp enn brekket, der jeg ofte begynner, og det er lite/inget drag i strømmen, så prøver jeg først et par kast med nedstrøms mending slik at streameren får fart. Om öringen er skikkelig på hugget. Gir det ingen ting, så mender jeg oppstrøms på de neste kastene slik at streameren synker en del før den tar fart (og dermed går dypere). - I stille lommer langs andre siden av elva i mindre elver, så kaster jeg og mender oppstrøms, slik at streameren etterhvert svinger ut av "stilla" som en skadd småfisk som skjener ut av flokken og ut i strømmen. - Overdriv mendingen ved streamerfisket - tvert imot hva man ville ha gjort ved tørrfluefiske. Min filosofi er at; under streamerfiske skal mendingene ha en funksjon på streameren - under tørrfluefiske skal mendingen ikke ha noen funksjon på tørrflua Intressant! tack så mycket! Rapport
Publicerat January 28, 201214 yr comment_1512709 Ja ja men är det så att hatten försöker örat flugan bara för att den sitter på kroken eller kan det vara så att den försöker jaga/ skrämma bort flugan för att hatten vill stå där flugan drar förbi. Alltså som fisken gör under lek. Du förstår nog. Förstår hur du menar, tror jag...hatten är lite kryptiskt vad den har med saken att göra Näe, med tanke på att krokarna inte allt för ovanligt är långt ner i svalget/magen så är det nog i födosyfte de bits...lång vinter och därefter en stökig lek, klart de är hungriga och ger sej på allt de har en chans få i sej. Brukar under nån eller ett par dagar i slutet av maj vara helt hopplöst fiska då det är harr på flugan i varenda kast =P Kan ske korta perioder under hela säsongen då harr blir helt selektiva på laxflugor, lika bra slänta nån timme tills de hittar annat att äta. Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk Survival of the Fittest Rapport
Publicerat January 28, 201214 yr comment_1512789 Vad är det värsta som kan hända en torrflugfiskare, jo att harren blir selektiva på laxflugor;) http://troutfever.wordpress.com Min flugbindningsblogg! Mönster och bilder på allt från storlek 20 till 55mm shanks! Rapport
Publicerat January 28, 201214 yr Författare comment_1512880 Varför inte prova en gäddfluga då? Rapport
Publicerat January 28, 201214 yr Författare comment_1512959 Hur långa/tjocka tafsar kör ni med till streamers i strömmande vatten? Jag har ett spö i klass 4-5# så vad rekomenderas om jag kör med t.ex en förtyngd wolly bugger i st 10? Rapport
Publicerat January 28, 201214 yr comment_1512971 Min standardlösning om det inte finns gädda men annan stor fisk är 0,25. Är fisken mindre blir det 0,18 och uppåt för streamers. Redigerad January 28, 201214 yr med lagrace Vem är Martin G? Rapport
Publicerat January 29, 201214 yr Författare comment_1513010 Min standardlösning om det inte finns gädda men annan stor fisk är 0,25. Är fisken mindre blir det 0,18 och uppåt för streamers. Okej tack! Rapport
Publicerat January 29, 201214 yr comment_1513018 Det du beskriver, 0,22- 0,23 . Lite beroende på lina och tafslängd. Skygg öring , och inga jättefiskar i utsikt, ljusa delen av dygnet, ner till 0,20. Vid mitt egna öringfiske på natten, sällan under 0,30 . Med lättare spö och mindre fisk i utsikt, ner till 0,27 , men då är det mindre flugor oxå. Öringjakt är det bästa som finns ! Rapport
Publicerat January 29, 201214 yr Författare comment_1513028 Det du beskriver, 0,22- 0,23 . Lite beroende på lina och tafslängd. Skygg öring , och inga jättefiskar i utsikt, ljusa delen av dygnet, ner till 0,20. Vid mitt egna öringfiske på natten, sällan under 0,30 . Med lättare spö och mindre fisk i utsikt, ner till 0,27 , men då är det mindre flugor oxå. Öringjakt är det bästa som finns ! jaha? Så grova tafsar? hur långa tafsar kör du oftast med? en spölängd? Rapport
Publicerat January 29, 201214 yr Författare comment_1513209 jaha? Så grova tafsar? hur långa tafsar kör du oftast med? en spölängd? Rapport