Publicerat June 4, 200818 yr comment_839606 .. tror jag att det är. Men någon annan kanske kan bekräfta eller dementera? gul forsslanda-0072.jpg_thumb "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnas åt fiske" (Babylonisk inskrift från 2000 f. Kr.) Rapport
Publicerat June 4, 200818 yr comment_839613 Ser lite liten ut :- dessutom är färgen inte är som de är här men det kan ju vara lokala skillnader http://www.rackelhanen.com/swe/entomolo.html http://www.danmarksinsekter.dk/heptagenia_sulphurea.shtml Trouthunter 4 life Rapport
Publicerat June 4, 200818 yr Författare comment_839634 Jag uppskattar den till 12-14 mm (kropp utan stjärtspröt) Här är en till bild där man ser färgen bättre. Kenta: Har du något annat förslag på vad det kan vara? "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnas åt fiske" (Babylonisk inskrift från 2000 f. Kr.) Rapport
Publicerat June 4, 200818 yr comment_839638 Alla oidentifierade insekter läggs i Ospeciferat.När vi har kommit fram till vad det är så flyttas den till rätt area. /Andreas "Det handlar inte om att kasta långt, utan att presentera flugan för fisken så den nappar." IMAGO Flyfishing Flugor.se Rapport
Publicerat June 4, 200818 yr comment_839674 Jag uppskattar den till 12-14 mm (kropp utan stjärtspröt)Här är en till bild där man ser färgen bättre. Kenta: Har du något annat förslag på vad det kan vara? Vasslända men är inte säker. Trouthunter 4 life Rapport
Publicerat June 4, 200818 yr Författare comment_839682 Vasslända men är inte säker. Jag tror inte att det kan vara det, för vassländan har tre stjärtspröt, den här har bara två. "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnas åt fiske" (Babylonisk inskrift från 2000 f. Kr.) Rapport
Publicerat June 4, 200818 yr comment_839691 Konstigt, tänkte göra en tråd om denna fråga som jag har! Men nu behöver jag ju inte! Jag kan ju lägga den här! Forssländans nymph har ju 3 stjärtspröt, medan färdig insekt har 2. Varför? Ställde en gång frågan till mr Lennart Bergqvist, men han hade inget bra svar. Någon annan som vet, eller kanske har en bra teori?! /FF Sedge, Drakes & Rocken(snake)RollOne hook, two hookers... Rapport
Publicerat June 4, 200818 yr comment_839744 Jag tror inte att det kan vara det, för vassländan har tre stjärtspröt, den här har bara två. :-[ se där, vad jag kan :Vi får hoppas på att någon mer kunnig reder ut detta Trouthunter 4 life Rapport
Publicerat June 4, 200818 yr comment_840022 Jag anser mig inte speciellt kunnig i ämnet, men jag skulle gissa att det där är en Heptagenia dalecarlica. Tror den heter bara "Forsslända" på svenska. Min gissning Rapport
Publicerat June 6, 200818 yr comment_841250 Jag skulle nog definitivt säga Sporrslända. Centroptilum luteolum Rapport
Publicerat June 6, 200818 yr comment_841456 Alldeles för stora bakre vingar för att vara sporrslända.Skulle mycket väl kunn vara en Forsslända, färgen går inte att avgöra på bilderna och som spinner kan man bli förvirrad. Två stjärtspröt, ganska stora bakre vingar, robust thorax, "platt" bakkropp med segmentering. Det borde kunna vara en forsslända men bilderna är inte tillräckligt för att jag ska vara säker. U jo faktiskt.. Jag kollar (fan) inte tillräckligt noga ibland.. :/ Rapport
Publicerat June 6, 200818 yr comment_841459 ljuset ligger iofs på rätt mkt. Men kanske brun forslända.. Heptagenia fuscugrisea.. Rapport
Publicerat June 7, 200818 yr Författare comment_841623 Jag är inne på att det är en forsslända. De var ganska gula på vattenytan, men jag vet inte hur pass gula en "gul forsslända" är.. Ska vi bestämma att det är en forsslända bara? "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnas åt fiske" (Babylonisk inskrift från 2000 f. Kr.) Rapport
Publicerat June 7, 200818 yr comment_841651 Jag är inne på att det är en forsslända. De var ganska gula på vattenytan, men jag vet inte hur pass gula en "gul forsslända" är.. Ska vi bestämma att det är en forsslända bara? De brukar vara så gula så man knappast misstar sig, men det kanske kan förekomma lokala varianter som är mindre gula. Men det är inget som jag vet! Rapport
Publicerat June 7, 200818 yr comment_841669 Här i mörrum finns det riktigt gula sländor i storlek 14 typ som jag trodde var gul forsslända. Två stjärtspröt tror jag och lite korta med desto bredare vindar. Fantasiskt vilka kläckingar det finns här i mörrum. Här ska det letas stationär öring när man får säsongskort ngn gång i livet Någon som fiskat stationär öring på de övre sträckorna i 'laxvatten' och lyckats? Rapport
Publicerat June 28, 200817 yr comment_854505 Jag tror inte att det kan vara det, för vassländan har tre stjärtspröt, den här har bara två. Dagsländornas nymfer har alltid 3 stjärtsprön (Om inte någon har gått av av någon anledning) Däremot imago (Spinner) Kan ha bara 2....Lite mystiskt^^ Men så e de.."!! || Catch And Release Let The Nature Have Peace || || Vattenkraft är inte miljövänligt!! || \\Ambitiös 18-årig flugfisketok// I mean you no harm, just physical charm Rapport
Publicerat June 30, 200817 yr comment_855527 Ah, ah......här är en gul..... 8) Gul....JPG_thumb Pain is temporary, glory is forever Trout Bum - Boogieman - Whisky Exorcist Mora/Älvdalen Hillbilly Pro Staff."I am haunted by waters"http://www.alvdalenfiske.se/ http://www.wickedtrout.se/ Rapport
Publicerat July 9, 200916 yr comment_1100887 Yellow May Spinner, Gul forsslända, Heptagenia sulphurea Hane Spinner, 11-14 mm mvh/ mewh "Enbart snårskog och vildsvin." /mewh, MMX Rapport
Publicerat July 9, 200916 yr comment_1100910 Gul Forsslända på ett glas Mortlach. Vem är Andreas?Mina YouTube-klippPortfolio Rapport
Publicerat July 10, 200916 yr comment_1101641 Gul........ "Att försöka är det första steget mot misslyckande" Homer Simpson Fiska med Flisan Rapport
Publicerat August 5, 200916 yr comment_1118475 .. tror jag att det är. Men någon annan kanske kan bekräfta eller dementera? Helt övertygad om att det är en Brun Forsslända (Heptagenia fuscugrisea) Brun Forsslända har större huvud än Gul Forsslända. Brun Forsslända har två mörkbruna band på benens översta led. Brun Forsslända har mörka ringar på stjärtspröten. Men det är klart jag kan ha fel. Vatten är ett fanstyg. Det är till exempel ett fördärv för god whisky. Det enda som vatten kan användas till är fiskuppfödning Rapport