Hoppa till innehåll

Kasträffar i Linköping/Norrköping?


vesof4

Recommended Posts

Det händer mycket positiva saker inom kastarean på sistone, allt fler "annonserar" att dem tränar, eller gärna vill göra det, söker sällskap för att dela sitt intresse med likasinnade. Hur stor chans är att man får ihop lika "kastgalna" östgötar, särskilt om dem är från Linköping/Norrköping (med omnejd), försöka samla ihop en grupp som skall träffas någorlunda regelbundet, träna tillsammans, testa spön och linor etc..? Vad finns för möjligheter att träna inomhus någonstans? Hör av er, släng förslag om när, var, hur..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 198
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tack Prinsviggo! Hör du väggarna förbi någon gång, säg till bara.. Jag har ett antal "egna" grässmattor..

Sasse, bara att höra knarrljudet på dina rullar är tillräckligt stark anledning att hänga på sådana träffar! Ja, nu bara återstår att folk hör av sig..

Redigerad med vesof4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Prinsviggo! Hör du väggarna förbi någon gång, säg till bara.. Jag har ett antal "egna" grässmattor..

Sasse, bara att höra hur knarrljudet på dina rullar är tillräckligt stark anledning att hänga på sådana träffar! Ja, nu bara återstår att folk hör av sig..

He he, den låter bra.

Hoppas det blir fler folk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter kul. Jag kan också säger till andra i vår flugfiskeförening.

Det kommer mer folk snart efter vi "officielt öppnar" förening.

I helgen ska vi försöka med vår nya hemsida. För de som vill kolla det ska vara på

www.flugfiske.studorg.liu.se

Också om du bestämmer, jag kan gärna lägga det på hemsidan for andra att hitta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härligt att det börjar dyka upp intresserade! Inspiration för att försöka med något liknande kommer, så klart, från tråden som handlar om kastränning i Piteå.. Allt som händer där uppe är helt enkelt fantastiskt!! Då syftar jag inte enbart på distance kasten som ösar över 40 meter titt som tätt, utan hela upplägget som gör att det sällskapet genomför något som jag kallar för meningsfull träning! Av allt att döma, man både planerar, varierar, har något (ja, flera) mål i sikte - och dit ska dem komma också! Dessutom, alla har extremt roligt! När jag det där kallar för meningsfull träning, då måste jag dra en jämförelse med det vi mer eller mindre "ensamma vargar" gör då när vi tränar.. Eller kallar var blöta närvaro på gräsmattan för "träning". Med risk att vara alltför självkritisk, mycket av det är väldigt ineffektivt. Visst, man lär sig något varje gång man tar spöt i hand, med utan någon vidare planering, uppföljning, tester, inte minst sällskap (eller, vägledning) - det hela förlänger inlärningstiden enormt, man helt i onödan upptäcker hjulet på nytt - och dessutom hela tiden löper risk att göra saker på fel sätt.. Visst, man kan (och några säkert gör så) planera och genomföra träning mer strukturerat, men efter att jag gjort det under ganska lång period mer eller mindre helt själv, desto bättre inser jag hur mycket man saknar som kan göra att träning blir mycket effektivare och roligare.

Samtidigt, tänker jag på vad ni kan, "X-games group" från Piteå (och övriga FFF och EFFA instruktörer riket runt..) göra för att lyfta allt det nyvakna intresse för kastträffar en nivå till.. I hela landet dessutom? Det här kan vara en helt galen idée, men något kanske kan göras ändå? Vi alla kastintresserade kan inte flytta till Piteå, typ, men gör man ett åtminstone allmän träningsprogram och gör det tillgängligt för alla - det är redan ett steg i rätt riktning. Om man nu ska öppna nya trådar i kastarean med inriktning på praktisk (och teoretisk) träning, använda kanske FFF eller EFFA riktlinjer, eller något liknande det får ni som känner er berörda avgöra - vad som kan vara lämpligt och på vilket sätt. Då, när man väl vet att här och där finns etablerade grupper som tränar regelbundet, vilka är dem, har kontaktuppgifterna.., då kan man även planera något i stilen "nästa vecka i våra trakter kommer Stefan, Kalle, Lalle, ja, vem som helst av dem stora grabbarna.." och har möjlighet att avvara några stunder för vårt kastande, kolla hur bra går det för oss, hjälpa till.. You name it! Vem kan, vill, skall.., göra något "program" som kan vara både bra och utmanande, ge ev. direktiv eller riktlinjer, samordna det hela - det vet jag inte. Som sagt, jag bara tänker högt! Hjälp!?

Tills man "kommer till skott" med något närmare bestämt datum, plats.. det kan kanske vara bra att man håller den här tråden levande - med förslag, idéer, frågor, ja allt som kan vara av intresse?

(Inget offentligt än, men med tanke på det vackra vädret som utlovas, jag tänker träna ca två timmar imorgon på förmiddagen.. Någon mer med liknande tankar - hör av dig då!)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jättetrevligt initiativ, bor i Linköping och är gärna med och vevar emellanåt (har en del konstiga fel i min kastning som jag inte blir klok på). ser fram emot framtida träffar. inomhus borde kunna gå att fixa, under studietiden hyrde vi gymnastikhallar oförskämt billigt. kanske nuvarande studenter kan kolla runt lite???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en guldkort på campushallen och att hyra en innebandy plan kostar runt 280 sek.

När vi körde en flugfiskedag med Vild! (frilufts förening) hade vi kast instruktioner utanför campushallen (mellan VTI och Campushallen) på campus och det finns en artificial sjö där. (Inte så stor, men det går att kasta i den)

Annars, jag har kört med lite tvåhandskastträning vid Stångå och ute på Svartån (där vägen mellan Linköping och Berg passera över den) det är mycket fart på vatten och är ganska bred.

Kunde även göra det på några strandplatser runt om Roxen t.ex.

-Mike-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en guldkort på campushallen och att hyra en innebandy plan kostar runt 280 sek.

När vi körde en flugfiskedag med Vild! (frilufts förening) hade vi kast instruktioner utanför campushallen (mellan VTI och Campushallen) på campus och det finns en artificial sjö där. (Inte så stor, men det går att kasta i den)

Annars, jag har kört med lite tvåhandskastträning vid Stångå och ute på Svartån (där vägen mellan Linköping och Berg passera över den) det är mycket fart på vatten och är ganska bred.

Kunde även göra det på några strandplatser runt om Roxen t.ex.

-Mike-

Här börjar hända saker! Härlig info Mike, nu har vi något mer konkret! Det får vi utveckla vidare väldigt snart! Vad säger övriga intresserade om Mikes "guldkorn"?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Igen!

Har spelade innebandy idag, och kan säger att det är kanske inte tilräckligt stor för att flugkasta. Men om vi hyra 2 banor blir det bra. Som sagt, det ligger runt 280 SEK per bana, men billigare om vi kör på dåliga tider (tidigt på morgon, och under dagen)

Den liten konstgjord sjö var inte så belyst. På en sida finns det ljus...men...det är kanske bättre på dagen.

Annars, och det är sant, det finns ganske mycket ljus och gräs mitt på Vallarondellen. Ja, sant, och det finns en cykelväg i rodellen. Brevid den ligger Kolonia, student bostäder. Där finns det en bra upplyst område där också brevid en parkering.

Veso har också sagt att nära till Mjärdevi finns en bra gräsmatta.

Jag trodde att jag skulle vara ganska upptagen här under veckan, men kan göra en kastträf om ni är intresserad imorgon (onsdag) eller torsdag kväll.

Vad säger ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, vi är allt närmare! Som det verkar, dem flesta accepterar torsdag kväll som ett bra förslag, jag med. Mike har plockat några skapliga ställen (med tanke på belysning, utrymme, etc..), han får avgöra vilket av dem blir det. Klockslag? Tja, jag kan komma tidigast kl. 18, låter det som bra förslag för dem flesta, eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, tror att det är bäst om vi är ute första gång, och om vi får mer folk och intresse, får vi boka campushallen.

Kommer senare idag eller tidigt imorgon med en karta/beskrivning om en bra plats som är upplyst för oss flugkastarna.

Det låter som några kommer med bil, så ska hitta en bra plats som är bilvänligt också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska vi har någon tema på torsdag? Jag menar, ska jag bara tar min klass 5 och göra överhandskast, eller ska vi försöka göra lite mer?

He, he, överhandkast ska jag kasta så länge jag lever - och förhoppningsvis förbättra någon gång.. Skämt åsido, allt jag föreslår här är just det, förslag, alla hjärtligt välkomna med synpunkter och idéer. Utifrån allas önskemål och behov, får vi väl samsas om något slags upplägg så att deltagarna ser någon mening i de hela? Min tanke är att man i början försöker fastställa"kastnivå" på alla, dels för att komma fram vad är det som är mest intressant att jobba på i början, dels att ha något att jämföra vid senare tillfälle och få relation till vad man åstadkommit under tiden? Någon tema ska vi lätt hitta på, vad sägs om överhandskast i alla kastplan med och utan double haul, eller hålla i luften 12 meter (typ) lina med stora och små linbågar växelvis, eller..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...