Hoppa till innehåll

Fyrväpplingen-tråden


Recommended Posts

Bryt ett ben, skit på er, nej, nu blev det visst fel... :blush:;) Lycka till, hoppas att de hugger på torrt! Jag åker till Sanda tidigt i morgon bitti, eventuellt dyker lagrace upp. Det blir bara några timmar men jag ser fram emot det. Sjunklinan är nedpackad och ett litet gäng boobies bands i går. Jag vågar inte gå emot gnagarnas (D & D) trend med de flugorna. Hoppas också på lite mer vak än sist och jag ser fram emot att testa min nya Rio Gold.

Rapport kommer i Sandasjöntråden.

Skitfiske!!

Hälsa Martin om han dyker upp!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lägger bara snabbt in en bild från dagens fiske i fyrväpplingen/skysjön, rapport/flera bilder kommer imorn, kan säga att det blev en hel del hugg och landade bågar = kul

Danoij´s nya rekordbåge, exakt 3 kg!!

post-8626-0-19695000-1305406321_thumb.jp

Mvh Kingen

Kul! :)

Ser att det är samma gamla båtar som när jag började fiska båge där för 25 år sedan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiske i Fyrväpplingen/Skysjön den 14 maj 2011

...skulle vi få ett bättre fiske än förra våren?

Skysjön den 14 maj 2011

Ca 05.42 ringer väckarklockan, lite småtrött då det vart lite sent dagen innan.

Efter lite sms-växling och en snabb frukost väntar jag fulltankad/packad (för fiske alltså) på att Daniel (Danoij) skall hämta upp mig runt kl 06.30, hans polare Fredrik är även med i bilen.

Bilfärden upp till sjön går som planerat, är vid fiskecampen runt 07.45 och löser efter lite kallprat med kortförsäljaren ut 3 st båtar inkl fiskekort, tacklar upp vid bilen innan promenaden till sjön påbörjas, väl framme är det dags att leta upp våra båtar för dagen och Danoij hittar med lite hjälp av mig sin båt, som är fylld med en hel del vatten, blir till att skopa ur lite innan vi kan styra ut mot lite morgonfiske!

post-8626-0-30007500-1305437012_thumb.jp

Valet till en början blir till att ro upp mot en vik snett över vattnet, upp till vänster från båtbryggor och på vägen provas det med lite sjunklina och nyinhandlade booby´s, iaf väljer Danoij en orange fluga, medans jag själv provar en svart zonker.

Det dröjer inte så jäkla länge innan jag ser på lite avstånd att Daniel drillar fisk, drillen tar en stund, ser att bågen gör motstånd men kan från där jag sitter inte se hur pass stor den är.

Daniel håvar och ror efter en stund upp mot mitt håll, ser tagen ut när han mumlar något om rekordfisk, hör bara 2.8 kg och en förfrågan om jag har en våg att kontrollväga med?

Halar fram vågen från ryggsäcken, jodå, 2.8 kg visar även min våg, så visst är det ett nysatt pers, redan efter ca 10 minuters fiske, var ska denna dag sluta?

post-8626-0-89618300-1305437024_thumb.jppost-8626-0-89487100-1305437029_thumb.jppost-8626-0-21413100-1305437034_thumb.jp

Gratulerar till en fin/stor fångst och frågar även vad bågen högg på för fluga, får till svar -Booby, en orange sak, bild på flugan nedan...

post-8626-0-13918000-1305437111_thumb.jp

Tacklar direkt om till samma fluga ihop med sjunklinan och fortsätter ro upp mot den vik vi planerar för att prova lite torrt på en del vad vi kan se vakande fisk.

Torrflugespöt dammas av, vi kastar samtliga under en period mot flera vak, ser också en mindre slända i luften, det är inte mygg och inte Vass-slända, däremot fångar jag en och den hade ganska tunn bakkropp, små vingar och lite olive/brun i färgen?

Daniel ser en slända som sitter på min båtkant, där var det iaf ingen tvekan från min sida, var en mindre vass-slända, så kul att se lite sländor iaf!

Inget i torrflugeväg vill bågarna ha iaf, ser ut som att de tar något precis under ytan, bra mycket aktivitet och vi hade under en period en del fisk att kasta emot.

Det blir sjunklinan som åter får göra jobbet, ut med flugan och ror långsamt ner längs med sjön, pang säger det, spöt åker nästan ur båten, fast fisk på kroken, tror för en sekund att jag tappat den för det känns aldrig som jag får kontakt med den, in med lina, jodå, den sitter kvar!

Fisken gör några ordentliga rusningar, framförallt när jag vid ett tillfälle är nära att håva men där bågen inte alls vill vara med på noterna, sticker rakt ner i det mörka vattnet, med full fart, verkar hygglig i size.

Lyckas håva och känner snabbt glädjen över krokad/landad fisk och beger mig mot den andra som ligger en bit uppströms om mig, fram med kameran och Daniel är vänlig att ta några bilder på mitt nya pb, vägs in till 1.8 kg!

post-8626-0-49209500-1305437039_thumb.jppost-8626-0-73804200-1305437044_thumb.jp

Hinner sedan nästan bara lägga ut flugan så smäller det igen, pang, ingen tvekan, drillar en liten stund innan jag håvar en båge på lite över kilot!

Lägger ut samma fluga igen, tar ett par årtag, fast fisk igen på kroken, hugg-bonanza för tillfället :D

Släpper efter en liten kortare tids drill, lyckas strax innan lunch ta en till som landas efter en kortare drill, vikt runt 9 hg, samma visa för Daniel, även han lyckas ta någon till innan lunch, vi möter även upp Fredrik som även han har fått fisk och alla är glada att ha fått fisk innan lunch, en lunch som ja, vad ska man säga, titta och njut, ugnspannkaka med fläsk och lingonsylt = mums! <_< (Tack Fredrik för en kanonlunch och middag)

post-8626-0-88906400-1305437048_thumb.jppost-8626-0-47513400-1305437055_thumb.jp

Vi får även vid lunch höra om en spinnfiskare som tagit en båge på 3.7 kg, dessutom såg den ut att vara i riktigt bra skick!

Efter en underbart god lunch fortsätter vi äventyret ute på sjön, fortfarande är det kanonförhållanden, ingen vind alls att tala om...

post-8626-0-02033600-1305437061_thumb.jp

...och en del vakande fisk, men...dom tar ju inte på det vi lägger ut framför dem, så det blir åter till att ro lite och köra med oranga faran!

Tar mig till platsen där jag fick min första båge på 1.8, har även fixat med mitt ankare under lunchen så att det räcker till botten, använder det dock inte direkt efter lunch, lägger mig bara still på ett ställe, kastar ut sjunklinan, låter allt sjunka och börjar efter en tid ta hem med långsamma drag, hugget kommer plöstligt, lugnt och bestämt, åter något större på kroken?

Gör en del motstånd, får upp fisken till ytan, han gör ett ordentligt skutt och rusar sedan iväg ett par gånger, känns fin och är det också när jag väl lyckas håva bågen, även denna vägs in till nästan prick 1.8 kg! = härligt och en fin färg hade denna båge!

post-8626-0-39854300-1305437067_thumb.jppost-8626-0-96428500-1305437072_thumb.jp

Det tornar sean upp lite mörkare moln på himlen, det börjar blåsa upp lite grann och Daniel krokar ytterligare någon fisk, lyckas ta några kort på drillen, tydligen felkrokad och han släpper nobelt tillbaka den felkrokade fisken som glatt simmar tillbaka!

post-8626-0-13186500-1305437077_thumb.jppost-8626-0-92600900-1305437080_thumb.jp

Dags för middagspaus, Fredrik skär upp renkött som han steker/bryner på i en medhavd stekpanna, i med lite grädde, låt puttra, skiva upp lite potatis, värm på, voilá, så har man en grym middag på tallriken!

post-8626-0-08361200-1305437085_thumb.jp

Det friskar i, molnen rör sig snabbt över sjön, men det blir inget direkt regn att tala om, små små droppar bara, en kort stund, inget att orda om, men vinden fortsätter ta i, lugnar ner sig lite framåt kvällen men det var ibland lite jobbigt att ro upp mot vinden, men desto lättare att drifta ner mot andra delen av sjön när man väl fick göra det :)

Det spricker sedan upp, fortfarande lite vind men inget att klaga på, förmiddagen fram till ca 14 var grym då det knappt blåste alls!

Fisket dör ut lite men Daniel är inte färdig för det :o

Vi ror omkring med oranga faran som vi nu kallar den fluga som vi lyckats ta merparten av våra bågar med under dagen, han tycker sig känna att nafs, jodå, den sitter där och nu är det åter något stort på kroken, sitter för egen del inte så långt ifrån och följer drillen på kort avstånd, han mumlar om STOR fisk igen och jag ser att den är så när den visar sig i ytan, spännande!

Fisken gör som den vill i början, innan den börjar ge med sig, men vad är det för håv Danne har med sig, fisken går ju knappt i håven, men till slut ligger den i båten, vägs in till 3.0 kg!

post-8626-0-03371200-1305437089_thumb.jppost-8626-0-29895700-1305437094_thumb.jppost-8626-0-92020900-1305437099_thumb.jp

Bara lyfta på hatten och säga grattis!

Kvällen avslutas sedan med att vi fiskar en del uppe i den vik snatt upp till väsnter över sjön sett från bryggorna där det råder lite lugn och blank yta

post-8626-0-00988800-1305437105_thumb.jp

...där Daniel som enda man lyckas lura upp en båge på torrt, lurade upp den med en Streaking Caddie där bågen kom som en plog bakom flugan och tog den i ett nafs, även Fredrik har hugg på Streaking Caddie där bågen tar flugan och sliter av tafsen, hånar sedan Fredrik med ex antal skutt över ytan ungefär för att visa att haha, mig kan du inte lura, var iaf kul att se :P

Vi bestämmer oss sedan för att ro hemåt, mot bryggorna, för att rensa lite fisk innan hemfärd!

Sammanfattar jag gårdagen så blir det väl ungefär såhär:

- Sjukt fiske med sjunklina och oranga faran!!

- Känn som att har satts i lite större fisk, vet inte vad snittet låg på igår men topparna låg ju på 3.0-2.8-1.8-1.8

Tror vi på 3 st man lyckades landa runt 16 regnbågar, plus att jag tappade 1, Danne 2, samt att vi hade flera hugg och släppte även tillbaka någon felkrokad = sjukt med andra ord :o

Vill rikta ett stort tack för sällskapet och till en lunch och middag som inte gick av för hackor, är något ledbruten i kroppen efter att ha suttit lite illa i båten och det känns, måste skaffa någon bättre stol man kan ta med sig!

Allt för nu, mvh Kingen

Redigerad med Kingone
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehe jag skulle alltså ha försökt lite mer med sjunklinan.. Jag körde på sjunklina och en orange booby men orkade bara med att fiska så i ca 30 min och efter att ha kammat hem noll gick jag åter mot de åtråvärda vaken med torrflugor, nymfer, streamers mm.. Jag tror jag försökte med allt.. Vi möttes i all hast igår.. Jag var han som kom precis efter er... Insåg att mitt fiskekit var dyblött för att min söta sambo skulle vara snäll och tvätta.. så fick bli jeans och röd jacka... :) Grattis till ett bra fiske! Hunden var glad över att få sig en aborre iaf.. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

herregud, nu ångrar jag att jag inte åkte med :P Grattis till era stora fiskar och grattis daniel till PB höjning! (Y) Själv sticker jag nog dit nästa helg och prövar fisket :) Ja, oftast får man ju bara hektosfiskar där , han har nog satt ut stor fisk = kanonkul

Ska någon här haka på nästa helg ? :)

Tog den vakande fisken alltså inte på torrt ? Tråkigt isofall men ni hade ju ändå ett kanonfiske så ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

herregud, nu ångrar jag att jag inte åkte med :P Grattis till era stora fiskar och grattis daniel till PB höjning! (Y) Själv sticker jag nog dit nästa helg och prövar fisket :) Ja, oftast får man ju bara hektosfiskar där , han har nog satt ut stor fisk = kanonkul

Ska någon här haka på nästa helg ? :)

Tog den vakande fisken alltså inte på torrt ? Tråkigt isofall men ni hade ju ändå ett kanonfiske så ;)

Finns viss risk för att jag och Rickard ska dit då! :rolleyes:

Kul om flera är på. Finns nog en plats i bilen om nån vill åka med oss.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken härlig berättelse. Kul att det går att ha så bra fiske redan nu.

Grattis till dom fina rekorden! :)

Min största var på 3,5 kg, vägd på badrumsvåg.

Sjunklina ska inköpas! :D

Tack! Vi hade en jäkligt trevlig dag igår minsann Juha, du skulle varit med!

Skall tilläggas inlägget ovan att det var en del spinnfiskare som kammade noll igår, vi hörde några som muttrade att de inte hade känt något alls under dagen, uppenbarligen hittade vi vapnet som funkade, oranga faran (nya namnet på flugan) gjorde jobbet igår, tog för egen del allt på den flugan, dom flesta bågarna var livliga och gjorde en hel del motstånd, det kläckte något men vet inte riktigt vad, vattentempen tippar jag till runt 13-15 grader, en kanondag i övrigt men min rygg är idag kass då man sitter som en tomte i båtarna när man ska ro omkring, sjunklina har det ju alltid snackats om uppe i fyrväpplingen, inget undantag igår, kändes dock som att man kunnat lura någon i ytan igår om man bara visste/lurat ut vad de käkade i ytan?

Hörs och synes, mvh Kingen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehe jag skulle alltså ha försökt lite mer med sjunklinan.. Jag körde på sjunklina och en orange booby men orkade bara med att fiska så i ca 30 min och efter att ha kammat hem noll gick jag åter mot de åtråvärda vaken med torrflugor, nymfer, streamers mm.. Jag tror jag försökte med allt.. Vi möttes i all hast igår.. Jag var han som kom precis efter er... Insåg att mitt fiskekit var dyblött för att min söta sambo skulle vara snäll och tvätta.. så fick bli jeans och röd jacka... :) Grattis till ett bra fiske! Hunden var glad över att få sig en aborre iaf.. :)

Visst var det du som parkerade precis efter oss där man löser fiskekort?

Synd på fisket, kul för hunden <_<

Vi hade bäst fiske rakt över sjön, sett från båtbryggorna, längs med sjön, det var där vi hade dom flesta kontakterna, du tar dom nästa gång Polle!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken dag ni hade! Grattis till alla pb:n. :wub: Regnbågar på 2.8-3 pannor, det är ju inte klokt. Jag antar att ni skippar att kasta helt framöver? :lol:

Hur var vaken förresten? Små ljudlösa, plaskvak eller andra former?

Jag tog två firrar i Sandasjön igår. En regnbåge på ca 4 hg och en braxen (!) på kanske 1.5 kg. :) Den senare fick gå tillbaka. Lagrace var där en stund också men jag vet inte om han fick något, jag gick innan han slutade.

För min del blir det en vardag på Skysjön. Gissar att det blir i början på näst-nästa vecka (22-23/5), allt beroende på väder och vind. Under de närmaste helgerna har jag tyvärr inte tid.

Redigerad med MathiasL
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken dag ni hade! Grattis till alla pb:n. :wub: Regnbågar på 2.8-3 pannor, det är ju inte klokt. Jag antar att ni skippar att kasta helt framöver? :lol:

Hur var vaken förresten? Små ljudlösa, plaskvak eller andra former?

Jag tog två firrar i Sandasjön igår. En regnbåge på ca 4 hg och en braxen (!) på kanske 1.5 kg. :) Den senare fick gå tillbaka. Lagrace var där en stund också men jag vet inte om han fick något, jag gick innan han slutade.

För min del blir det en vardag på Skysjön. Gissar att det blir i början på näst-nästa vecka (22-23/5), allt beroende på väder och vind. Under de närmaste helgerna har jag tyvärr inte tid.

Tack Mathias, gårdagens fiske slog verkligen många rekord!

Vaken vill jag kalla för lite försiktiga vak, iaf mer försiktigt än rena plaskvak, såg en båge som vid flera tillfällen gick i en riktning ifrån mig, var uppe flera ggr i följd efter varann och lämnade efter sig små ringar, känslan var att de tog något strax under ytfilmen, vi såg någon slända inte luften som jag inte kan avgöra vad det var?

Vad tog du dina firrar på?

Fiskar jag nästa helg blir det lördag, men stannar inte hela dagen, det pallar aldrig min rygg, så det blir tidigt morgonfiske fram tills mitt på da´n isåfall!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag ska göra allt för att haka på er på Lördag! Verkar ju vara riktigt skoj om dom börjar sätta in större fisk nu äntligen :D

Jag åker nog dit på förmiddagen och stannar tills kvällsvaken börjar komma ;) Vart så sugen så jag åkte ut och metade lite i öringån.. ingen örin g blev det men en id på 1,2 kg och lite abborre runt 4 hg. tog upp 5 st som jag ska röka ikväll :)

Redigerad med Marcus_1995
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag ska göra allt för att haka på er på Lördag! Verkar ju vara riktigt skoj om dom börjar sätta in större fisk nu äntligen :D

Jag åker nog dit på förmiddagen och stannar tills kvällsvaken börjar komma ;) Vart så sugen så jag åkte ut och metade lite i öringån.. ingen örin g blev det men en id på 1,2 kg och lite abborre runt 4 hg. tog upp 5 st som jag ska röka ikväll :)

Kanske var en slump att vi hittade på lite större fisk, eller tur, eller skicklighet B)

Danne´s polare Fredrik fick bara smått, alla under kilot, men så körde inte han med oranga faran!

Sedan var känslan att vi kunde fiska hem flugan extremt långsamt och det verkade vara melodin igår...

Igår vakade det som mest under förmiddagen, på kvällen i stort sett inte alls, mycket berodde på väderförhållanden med lite mera vind på kvällen, men tror inte man kan säga säkert varför det dog ut helt på kvällen, inte ens när det mojnade lite efter klockan 19 vakade det, det var i stort sett dött i ytan, så du kan inte säkert säga att nästa helg/kväll blir någon vakfest, men med lite värme och mindre vind så ska det nog vaka lite mera nästa helg på kvällen...hm?

För egen del vet jag att min kropp inte pallar en hel dags fiske, iaf inte om man ska sitta och ro omkring hela dagen om det inte vakar, f-n måste nog ta med ryggbälte vid nästa tur, eller så har man bara blivit gammal och kraftlös, därav blir det nog bara fiske från tidig morgon tills mitt på da´n, drar hem när jag fyllt min kvot klockan 12 :lol:

Hoppas borren smakar bra!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Mathias, gårdagens fiske slog verkligen många rekord!

Vaken vill jag kalla för lite försiktiga vak, iaf mer försiktigt än rena plaskvak, såg en båge som vid flera tillfällen gick i en riktning ifrån mig, var uppe flera ggr i följd efter varann och lämnade efter sig små ringar, känslan var att de tog något strax under ytfilmen, vi såg någon slända inte luften som jag inte kan avgöra vad det var?

Vad tog du dina firrar på?

Fiskar jag nästa helg blir det lördag, men stannar inte hela dagen, det pallar aldrig min rygg, så det blir tidigt morgonfiske fram tills mitt på da´n isåfall!

Braxen tog på en svart sälhårsnymf, storlek 10: http://www.rackelhanen.se/swe/1045.htm. Den är lite för mig vad Montana är för många andra. Ingen hemlighet att jag aldrig lyckats ta fisk på Montana så jag gillar den här. Förra lördagen tog jag en regnbåge på samma fluga. Regnbågen tog jag på en golden brown boobie. Såg ett vak ca 10 meter ut, kastade på det och ganska snart högg fisken.

Det verkar som att de tar mat en liten bit under ytan, som du säger. Jag hoppas att de går upp ett par decimeter om jag kommer dit om en vecka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag inte förstöra tråden med en massa kastsnack men jag vill bara flika in två saker. Vid Sanda har jag märkt att jag nu kastar lite längre än förra året då träden och buskarna plötsligt har kommit mycket närmare. ^_^ Bryggorna är inte kortare men jag ligger hela tiden på gränsen att fastna i bakkastet. Tyvärr ger det här en del tailing loopar, fler än förr, eftersom jag blir nervös att jag ska fastna. Inget gott som inte för något ont med sig. :lol:

Rio Gold-linan jag köpt till min sexa är riktigt fin. Jag är så nöjd med den. Skjuter som en dröm jämfört med de andra linorna jag äger. Jag tror att det blir en till femman också.

Redigerad med MathiasL
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ang. boobiefisket så verkade det väldigt effektivt att stoppa flugan någon sekund och sedan ta hem den igen. 3 av de fiskar jag fick i lördags var just då jag stannat upp hemtagningen och sedan började igen.

Riktigt kul när man ror flugan och man ser hugget på spöet och sedan ett ordentligt plask/hopp där flugan var.

Jag provade ett par olika nymfer som borde fiskat ca 30 cm under ytan men kände inget. På med Röda Faran och jag han knappt ro 10 meter förens det small på en fisk... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst var det du som parkerade precis efter oss där man löser fiskekort?

Synd på fisket, kul för hunden <_<

Vi hade bäst fiske rakt över sjön, sett från båtbryggorna, längs med sjön, det var där vi hade dom flesta kontakterna, du tar dom nästa gång Polle!

Jo det stämmer bra det var jag.. :)

Hehe min flugfiskekarriär har vart ganska intressant.. Det började med att jag förra året vid Havsöringspremiären i Göteborg hängde med polarna ut med mitt haspelspö.. Jag fick ingenting och de stod och håvade in öringar på sina flugor.. Så till årets start så skulle banne mig jag också plocka öringar så jag gick å köpte mig vadare, flugspö, linor, flugor, västar, ja you name it.. 10.000 lär det säkert ha närmat sig iaf... Men fick jag nån öring i år då? :) Nej.. Jag fick en Sandskedda :-) jaja okej tänker jag och satsar på att få igång fisket här uppe.. Jag menar man måste ju få in tekniker osv.. Åkte till Skysjön för säg 2 veckor sen... Fick inte nått.. Åkte till örsjön förra veckan för att fånga den första bågen.. Fick en mört.. satsar på skysjön igen och tar en aborre... Frågan är väl vad jag får nästa gång.. Gädda? Gös? Brax? :-) Haha polarna i Göteborg har rätt roligt på facebook åt mina fångster iaf.. det är en sak som är säkert.. :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...