Hoppa till innehåll

Nytt spö och ny rulle


pjee5

Recommended Posts

Har planer på att införskaffa ett nytt spö och ny rulle. Men jag är lite osäker på vilken klass jag skall välja.

Det jag ska fiska om planerna blir som dem ska är harr och öring. Jag vet inte riktigt om man kan kombinera dessa två eftersom en stor öring är mycket större än en stor harr? Jag ska fiska i både älv och stilla vatten. Det ska gå och kasta med stora muddlers men även små torrflugor, det får gärna vara relativt lätt att kasta långt också.

Finns det något lämpligt paket och i sådana fall vilken klass?

En annan grej, det ska inte vara allt för dyrt eftersom jag har andra dyra fritidssysslor!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Loop AEG 9" #5 för 1700kr tycker jag är ett fynd...Mycket spö för pengarna!

http://www.fiskebutiken.nu/product.do?productId=LOOP_AEG590

Beror naturligtvis på vilka krav du har, men det här tycker jag är ett skönt spö.

Redigerad med Fredde.P
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har planer på att införskaffa ett nytt spö och ny rulle. Men jag är lite osäker på vilken klass jag skall välja.

Det jag ska fiska om planerna blir som dem ska är harr och öring. Jag vet inte riktigt om man kan kombinera dessa två eftersom en stor öring är mycket större än en stor harr? Jag ska fiska i både älv och stilla vatten. Det ska gå och kasta med stora muddlers men även små torrflugor, det får gärna vara relativt lätt att kasta långt också.

Finns det något lämpligt paket och i sådana fall vilken klass?

En annan grej, det ska inte vara allt för dyrt eftersom jag har andra dyra fritidssysslor!

Klass 5-6 tycker jag är en bra klass för det du tänker dig. :blink:

Kolla gärna här på Edge i "Säljes".

Många fynd till bra pris.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är speciellt intresserad av Loop faktiskt. Men jag hittade ett annat paket också.

EXPLORER 9´#5

REELMASTER LT. TROUT

ENTER WF #5 LINA m. BACKING.

CORDURA TUB

Har inte så mycket koll om det är något att ha, men det var nedsatt pris på det.

Ska ta en titt på säljes avdelningen här också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är speciellt intresserad av Loop faktiskt. Men jag hittade ett annat paket också.

EXPLORER 9´#5

REELMASTER LT. TROUT

ENTER WF #5 LINA m. BACKING.

CORDURA TUB

Har inte så mycket koll om det är något att ha, men det var nedsatt pris på det.

Ska ta en titt på säljes avdelningen här också.

Guideline är aldrig fel.

Men som Hannu säger och jag som beg.branchens okrönte prins så är det ingen tvekan om vart man fyndar :blink:.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är speciellt intresserad av Loop faktiskt. Men jag hittade ett annat paket också.

Guidelines paket har jag aldrig provat så ska inte uttala mig om det. Men jag köpte själv Loop adventure paketet när jag återupptog mitt flugfiskande för något år sedan. Tog visserligen inte länge innan jag uppgraderade min utrustning men adventure spöt med tillhörande clw rulle är inte dumt alls enligt mig. Linan i det paketet var riktigt dålig men jag har en 4-cast lina på det setet numer och har det som backup på olika fjällresor och det funkar bra och är helt okej att fiska med. Skulle inte förvåna mig om det i guideline paketet också är linan som är den svaga länken. (nu spekulerar jag bara har aldrig testat det som sagt)

Men sen som några påpekat här innan det absolut bästa är att hålla koll på beg. marknaden då du kan göra riktiga fynd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Klass 5 täcker allt det du önskar.

Jag fiskar regnbåge, öring i sjöar och några gånger per år i älvar efter harr.

Klass 6 blir nog lite tråkigt under harrfisket.

Wittlock

Capricorn

Willys sportfiske

Fishit.se

Alla har bra rea nu.

Men som andra påpekade, begagnadmarknaden är bäst för fynd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle i ditt fall välja en 6:a om du nu inte väljer ett alltför snabbt spö, tycker att man kan göra det mesta

med en medelsnabb sexa. En snabb 5:a är ocksa en option, men da maste du verkligen hitta det

rätta spöt sa att du ocksa kan fiska stora fiskar med tunna tafsar. Hittar du tex ett begagnat Sage RPL #6 eller

ett VPS i samma klass (samma klinga) sa har du ett bra allroundspö.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Peej5,

Klass 5 är på gränsen om du skall kasta med stora muddlers.

Annars är det bästa alternativet.

Går du för lite större flugor o större öring blir 6 bra.

Får du tag i en 5 som är mer som en 6á kan du kombinera spöet

med 6 lina kontra 5 lina och då klarar du alla alternativen.

//Christer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter klokt att satsa på ett klass 6 spö med inte allt för kraftig aktion om det är streamerfiske som gäller. Dessutom om det är till fjälls det kommer användas så brukar det blåsa rätt bra och då brukar det ofta vara 6;an som åker fram.

Sen har vi ju det där med att många tillverkare felklassar sina spön och linor. Så väljer man tex ett Loop spö kanske det räcker gott med en 5;a :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...