Hoppa till innehåll

Laxflugor ala Ulf Sill


Recommended Posts

Hej Edgare.

Kämper med laxflugor innan vårens fiske, binder laxflugor ala Ulf Sill, fast utan fronthackle, men med ett bakre och sen bindas in 5 mindra och störra vinger.

Detta går huvsat, men jag har problem med at göra en snyggt huvud til slut. Där blir en bulle pga av räv håret som bygger upp sig, och jag forstår inte hur man får en fin konformad avslutning?

jag har forsökt fila ner efter lacning och sen lacka upp igen, men det känns som väldigt mycke job.

Hur gör ni?

Papelione

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

du kan försöka lägga den näst sista bunten på koppartuben och den allra sista på innerslangen, så smalna det av. annars är ju fronthacklet bra för det ger en jämn övergång mellan koppartuben och innerslangen, och flugan kan avslutas med ett nätt litet huvud på innerslangen som då bara används för att fästa hacklet.

lycka till

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

tack Rensvind och czech för svar och tips.

Provade igår at köra det ni har skrivit, tidigare har jag bundit in rävvingarne på den sista delen av innerslangen där tittar ut av mässing tuben.

Om jag binder vingarne in på mässingtuben blivar det väldigt tjockt, och jag tycker inte jag använder så mycke material?

Och om jag binder in vingarne främför varandra, bliver den en rätt lång näsa av bindtråd, men jag kanske bara ska linda två gånger runt varje vinga ?

Har bilder eller likanande där illustrera tekniken, ska själv forsöka at lägga upp bilder på problemställningarne.

Papelione

försök att inte bygga vingarna du binder på varandra utan framför varandra och så avslutar du med en mindre mängd hår på den sista vingen som blir enklare att binda ner utan att det bygger.

//Cz

Redigerad med Papelione
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...