Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Publicerat

Jag arbetar numera vintertid med eget företag och hyr ut snöskotrar och guidar. 21 maskiner, från touring till mountain. Till det arbetar jag åt Lst som tillsynsman, rovdjursinventerare och övrigt fältarbete i fjällen året runt. Samt vid behov åt Fiskecentrum Saxnäs. Guidar jakt och fiske.

Mycket trevligt arbetsliv! Aldrig långtråkigt, mestadels utomhus i skog och fjäll och större delen av året helt styrt av mig själv och väder och vind. Känner jag att jag vill jaga eller fiska när andan faller på så kan jag göra det. Har faktiskt ingenting att klaga på. :)

• Like 3
  • 4 months later...
Publicerat
På 2018-01-09 at 20:09 jakobj sa:

Jag arbetar numera vintertid med eget företag och hyr ut snöskotrar och guidar. 21 maskiner, från touring till mountain. Till det arbetar jag åt Lst som tillsynsman, rovdjursinventerare och övrigt fältarbete i fjällen året runt. Samt vid behov åt Fiskecentrum Saxnäs. Guidar jakt och fiske.

Mycket trevligt arbetsliv! Aldrig långtråkigt, mestadels utomhus i skog och fjäll och större delen av året helt styrt av mig själv och väder och vind. Känner jag att jag vill jaga eller fiska när andan faller på så kan jag göra det. Har faktiskt ingenting att klaga på. :)

Uppdatering:

numera naturbevakare i vilhelminafjällen. Än så länge bara ett vikariat men det är ju mitt drömjobb ändå. ?

• Like 3
Publicerat
3 minutes ago jakobj sa:

Uppdatering:

numera naturbevakare i vilhelminafjällen. Än så länge bara ett vikariat men det är ju mitt drömjobb ändå. ?

Rätt man på RÄTT!!(för engångsskull) ..PLATS. GRATTIS

• 5 years later...
Publicerat (redigerad)

Odlar, klipper och rullar gräs… 😊👍

Black&White Fairwaycut ( Eller varför inte ”Green River Fairwaycut 😉”)

image.thumb.jpeg.1b20e64e0f32a4b9c6c6a8ddcbfd7003.jpeg
image.thumb.jpeg.d7b9be01d067a2b7ea5d841a39246d88.jpeg

Egenodlad och nyrullad torv vid nybyggd bunker 👍

Redigerad med Kricke26
Publicerat
On 5/9/2024 at 8:32 PM, Kricke26 said:

Odlar, klipper och rullar gräs… 😊👍

Black&White Fairwaycut ( Eller varför inte ”Green River Fairwaycut 😉”)

image.thumb.jpeg.1b20e64e0f32a4b9c6c6a8ddcbfd7003.jpeg
image.thumb.jpeg.d7b9be01d067a2b7ea5d841a39246d88.jpeg

Egenodlad och nyrullad torv vid nybyggd bunker 👍

Snyggt! Vilken bana är detta? Jag spelade mycket i ungdomen, sedan fick jag annat för mig. Funderar på att börja igen nästa år. (Fyller 60 i år). Jobbar du som greenkeeper kanske?

• Thanks 1
Publicerat

Jag har bytt bana. Från ena planhalvan till den andra kan man säga. Från länsstyrelsen till en sameby. Allt I allo på heltid med fokus på stora rovdjur stor del av året. Inte många timmars jobb inomhus per år, precis som jag vill ha det.

Publicerat
5 minutes ago jakobj sa:

Jag har bytt bana. Från ena planhalvan till den andra kan man säga. Från länsstyrelsen till en sameby. Allt I allo på heltid med fokus på stora rovdjur stor del av året. Inte många timmars jobb inomhus per år, precis som jag vill ha det.

Jag oxå!..fr att ha repat Lok i en massa år..till noll!

Publicerat
44 minutes ago, kaxeshusse said:

Säljer allt som en boende i Västjämtland behöver för ett smidigt leverne med utgångspunkt från Järpens El & Byggmaterial / Elon. 

Älgstudsare, Husquarna motorsåg (a.k.a. 'Alaska-stämjärn'), bensindriven vinkelslip med kaptrissa, dieselgenerator och allt som behövs för att bygga ett bränneri, samt det som behövs för att göra eget snus?

Vad mer behöver man i V-J? Ulvsbane? Skidvalla?

;)

--

Forskar på ett större universitet. Skolkar ofta från jobbet. Eller - fördelen med att vara forskare är att man (jag åtminstone) oftast jobbar hemifrån - ingen märker om jag tillbringar större delen av april på kusten...

Förvisso sämre betalt än i mjukvaruindustrin. Men jävlar vad med fisketid jag har...

--

Som bonus har jag rätt skoj seminarium med duktga studenter av och till. Har förmånen att undervisa på utbildningar med väldigt höga antagningskrav. Så, de som kommer in är både motiverade och smarta.

Publicerat
4 hours ago, T-bum said:

Älgstudsare, Husquarna motorsåg (a.k.a. 'Alaska-stämjärn'), bensindriven vinkelslip med kaptrissa, dieselgenerator och allt som behövs för att bygga ett bränneri, samt det som behövs för att göra eget snus?

Vad mer behöver man i V-J? Ulvsbane? Skidvalla?

;)

--

Forskar på ett större universitet. Skolkar ofta från jobbet. Eller - fördelen med att vara forskare är att man (jag åtminstone) oftast jobbar hemifrån - ingen märker om jag tillbringar större delen av april på kusten...

Förvisso sämre betalt än i mjukvaruindustrin. Men jävlar vad med fisketid jag har...

--

Som bonus har jag rätt skoj seminarium med duktga studenter av och till. Har förmånen att undervisa på utbildningar med väldigt höga antagningskrav. Så, de som kommer in är både motiverade och smarta.

Det mesta stämmer förutom att vi kränger Stihl sedan tre år tillbaka. Inget krut & kul! Annars kan det nog gå att bygga ett bränneri av det mesta vi och grannföretagen kan avyttra!

Publicerat
7 hours ago, kaxeshusse said:

Det mesta stämmer förutom att vi kränger Stihl sedan tre år tillbaka. Inget krut & kul! Annars kan det nog gå att bygga ett bränneri av det mesta vi och grannföretagen kan avyttra!

Den riktige MacGyver-redneck-ingenjörs-typen fixar det med ventialitionsrör, silvertejp, trädgårdsvattenslang med tillhörande vattenkran, kokplatta, stor pastakastrull från Ikea samt ett uppsamlingskärl. Det behövs inte ens svetsas.

Lyxar man till det behövs dock även is och en frys för att producera is.

Jag har uppenbarligen tillbragt lite för mycket tid för mitt eget bästa i V-J. Dock sisådär 10 mil längre norrut än där du håller till;) Jag kom mig nästan för att påstå att Järpen är _sydvästra_ - sen insåg jag hur jävla stort/långt J-land är...

;)

• Haha 1
Publicerat (redigerad)
On 5/11/2024 at 7:21 PM, hö&gös said:

Snyggt! Vilken bana är detta? Jag spelade mycket i ungdomen, sedan fick jag annat för mig. Funderar på att börja igen nästa år. (Fyller 60 i år). Jobbar du som greenkeeper kanske?

Jobbar bara på banan, så golfbanearbetare helt enkelt 😊. Detta är på Kungsbacka Golfklubb 👍… Jag spelade själv väldigt mycket i yngre ålder, och går också i tankar kring att försöka plocka upp spelet igen, d finns en del likheter mellan en väl utförd golfsving och ett perfekt kast med flugspöt ändå, som tex timing, och att låta flexen i klubban/klingan göra jobbet och sen då detta med release…

Golf kan som bekant vara lika roligt som frustrerande, precis som flugfiske 😁, och inom bägge sysselsättningar brukar en del människor bli lite småtokiga när dom väl fastnar, bägge bygger som sagt på mycke känsla, och när man väl är ”Hooked on a feeling” så e man fast helt enkelt 👍

Tycker absolut du skall ge dig på d igen…

edit: En av många fördelar med jobbet, är att man kan hålla lite koll på sina uppväxtplatser 😊, när solen relativt tidig morgon börjar krypa över berget, kan man faktiskt se besorna vaka ibland 😁😁😁, eller d e vad jag tänker mig, hade jag tänkt att d kanske ändå kunde vara blank fisk runt 2 som va på dagligt återtåg, så finns alltid risk att jobbet antagligen kunnat bli lidande… 😉

image.thumb.jpeg.6e34fa2bc9cdb8bc031aea530ded68cf.jpeg
😊

Redigerad med Kricke26
Publicerat

Jobbar som ingenjör och projektledare inom miljöanpassning av bl.a. vattenkraft och regleringsdammar. Har de senaste åren jobbat främst med att ta fram ansökningshandlingar för utrivningar och miljöanpassningar (fiskvägar m.m) inom den nationella omprövningen av vattenkraften. 

I övrigt är det mycket förstudier (t.ex åtgärdsförslag vid olika vandringshinder), framtagande av åtgärdsplaner, biotopkarteringar m.m. 

Blir många timmar framför skrivbordet och en skärm men det händer också att vi åker ut i fält och samlar data. 

• Like 1
  • Thanks 1
Publicerat

Härligt svar @Kricke26 ! 👍

Jag är i full gång med att försöka hitta en sving.

Lite rostig efter ca 40 års uppehåll fast jag spelade två säsonger, 2001 o 2002.

Håller helt med om det där med kastteknik o golfsving! 👍

...antar att jag blir aktiv medlem nästa år, har varit passiv medlem i måånga år pga av att jag visste från början att går man ur kan det ta 15-20 år att komma in igen! (Hade 7 i hcp som lägst, kan blir svårt att ta sig dit igen tänker jag...)

• Like 1
Publicerat
1 hour ago hö&gös sa:

Härligt svar @Kricke26 ! 👍

Jag är i full gång med att försöka hitta en sving.

Lite rostig efter ca 40 års uppehåll fast jag spelade två säsonger, 2001 o 2002.

Håller helt med om det där med kastteknik o golfsving! 👍

...antar att jag blir aktiv medlem nästa år, har varit passiv medlem i måånga år pga av att jag visste från början att går man ur kan det ta 15-20 år att komma in igen! (Hade 7 i hcp som lägst, kan blir svårt att ta sig dit igen tänker jag...)

Brukade säga då när jag Golfade! .." Nu skall du få FLYGA!! Boll jävel"..vart bra på att skrika FOOOORE!!

• Haha 1
Publicerat
1 hour ago hö&gös sa:

Fan @Ismo jag kan nästan se det framför mig! 😂👍

Han på/med jobbet jag Golfade på -90 talet..i Gällivare/Malmberget..han hade oxå humör,,han skulle sätta dit linsen till ena ögat..å det funkade ej!..så han slog en BLÅ-KLOCKA på sig själv..:blink:

• Haha 1
Publicerat (redigerad)

Jag jobbar som s.k. "Manufacturing Engineer" och grejar med med ingående delar i några olika civila flygplansmotorer samt Jas 39 Gripen 🙂

Redigerad med Lodjur