Hoppa till innehåll

abborr flugfiske :D


Recommended Posts

Tja! jag har fastnat för det hära med abborr fiske med fluga, det är riktigt kul att kasta när hela fisarna jagar i ytan. man kastar ut en gul streamer och de kommer efter och vänder gång på gång, men till slut kommer en glupsk jäkel och tar flugan direkt och våldsamt :D nån som håller på med det? :) förresten tog pb på abborre på fluga igår , den tog i ytan, (den jagade) och vägde 5 hg :D riktigt härlig fight på den med klass 5 spö dessutom :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja! jag har fastnat för det hära med abborr fiske med fluga, det är riktigt kul att kasta när hela fisarna jagar i ytan. man kastar ut en gul streamer och de kommer efter och vänder gång på gång, men till slut kommer en glupsk jäkel och tar flugan direkt och våldsamt :D nån som håller på med det? :) förresten tog pb på abborre på fluga igår , den tog i ytan, (den jagade) och vägde 5 hg :D riktigt härlig fight på den med klass 5 spö dessutom :)

jag hade tänkt satsa lite på det i sommar, det lär nog bli mitt standardfiske i Stockholm under årets varmare tider.

På måndag ska jag ut och göra ett försök jag med :)

P.S. Marcus törs man fråga var du fiskar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja visst e de kul?! ;D särskilt när de jagar löja så det sprätter i ytan :) och man lägger ut streamern på dem och de jagar den innan nån bestämmer sig för att ta :) eller när man kör ´´sightfishing´´ på dem, alltså vattnet e strömt här så jag brukar se aborren och kasta på dem, det är ganska schysst de med! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag hade tänkt satsa lite på det i sommar, det lär nog bli mitt standardfiske i Stockholm under årets varmare tider.

På måndag ska jag ut och göra ett försök jag med :)

P.S. Marcus törs man fråga var du fiskar?

fiskar antingen i norrtälje eller i väddö kanal :) vill du haka på nån gång? :D

Redigerad med Marcus_1995
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

men vad kör ni med för streamers när ni fiskar? jag kör ENDAST med guldhuvuds streamers för dom tar inte flugor som går på ytan otan endast flugor med jiggande rörelser här , så gula och vita , oranga flugor är att rekomendera här, ni andra då, kör ni flugpoppers eller nått?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

men vad kör ni med för streamers när ni fiskar? jag kör ENDAST med guldhuvuds streamers för dom tar inte flugor som går på ytan otan endast flugor med jiggande rörelser här , så gula och vita , oranga flugor är att rekomendera här, ni andra då, kör ni flugpoppers eller nått?

Jag har inte tänkt så mycke om en viss färg är hot

mer att flugan är glänsande och syns bra

Om det gäller mönster så en vad jäkligt bra

va en svart Muddler som själva skallen var svart

Kroppen Gul av någåt fluffig material

Bred silver stinsel över kroppen

Liten sjärt av röd tupp eller bommul

under vinge av blått

sen någon flash material och svart ren hår som blir kvar när man har bundit huvudet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har lyckats bäst med små zonkers typ mellan st8 och 4. Svart remsa, silver mylar kropp och lite orange kanin som hackel.

Den gamla brunisen muddler minnow har gett bra också.

Säkert fungerar andra flugor bra också. gäddflugor upp till 12cm har också gett bra när det funnits större borrar i stimmet men monstren har jag som regel fått på 1-2m djup och det fisket är inte lika häftigt ju...

Super tinsel är nog storfavoriten även om man missar många små då som bara flossar tänderna med stjärten. Det är lite kul när småttingarna nafsar rumplurv hela hemtagningen tills någon större kommer och slukar denwub.gif

lure-super-tinsel-grey-pearl-orange.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har lyckats bäst med små zonkers typ mellan st8 och 4. Svart remsa, silver mylar kropp och lite orange kanin som hackel.

Den gamla brunisen muddler minnow har gett bra också.

Säkert fungerar andra flugor bra också. gäddflugor upp till 12cm har också gett bra när det funnits större borrar i stimmet men monstren har jag som regel fått på 1-2m djup och det fisket är inte lika häftigt ju...

Super tinsel är nog storfavoriten även om man missar många små då som bara flossar tänderna med stjärten. Det är lite kul när småttingarna nafsar rumplurv hela hemtagningen tills någon större kommer och slukar denwub.gif

lure-super-tinsel-grey-pearl-orange.jpg

Bra tips!

Supertinsel skrivs upp på "bindlistan". Hur långa brukar dina Supertinsel bli?

Antar att du fiskar med lite kraftigare spö för att få ut dessa lite större flugor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle säga att "normaltinseln" ligger på 5-6cm, som en mindre löja. Går det stor fisk i vattnet kan man bra höja till 8-10cm. Är det bara småborre under 20cm så har små zonkers gett bäst.

Är det riktiga bestar i stimmet på 40+ så är det här favoriten. En stor gäddkrok och ett tvärsnitt av en rävsvans som zonkerstrimla. Man får dock lugga ur underullen riktigt ordentligt för att den skall sjunka över huvudtaget och inte vara för kompakt i vattnet. Tror den här är strax över 12cm som våt. Men då är det nog lättast med gäddgrejer för den blir så sjuttons tung av allt vatten. Har provat att förtynga den också men då fiskar den skitdåligt av nån oförklarlig anledning. Tror den sjunker så fort att rävsvansen inte hinner fluffa upp sig i pauserna.

post-5728-093094400 1279443658_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo då jag kör med detta fiske nu på sommaren ute på vänern,och visst är det ett kul fiske riktat efter jagande abbore i ytan och sist men inte minst en kanongod matfisk att ta med hem :)

Jag brukar flugfiska aborre vid ett stort grund utanför Källbyö. Fantastiskt bra och roligt fiske. Fick 20 st i helgen på under en timme, dessvärre bara två som dög för stekpannan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...