Hoppa till innehåll

Vad ska man tänka på när man börjar binda laxflugor?


Recommended Posts

När man ska börja binda Laxflugor, prylar har jag. Fick ihoplockat bra prylar idag. Men att börja binda käns lite pirrigt. Vill inte vänta till Kursen jag ska gå i höst med Ceder.

Har försökt att hitta tipps på nätet. Är mycket sugen att sätta igång fort. Så kom med bra tips(ni som är proffs kan säkert tipsa om nått).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt bästa tips för att ta ut material till vingar är att i utgångslänget ta ut mindre material än du tror går åt till en vinge, och sedan minska det till hälften.

Tunt ska det vara - basta  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Några tips för vanliga hårvingade flugor:

- Använd redan från början tunn bindtråd, t ex Benecchi 12/0 så blir flugorna smäckrare och vingen sitter bättre. Benecchitråden är lite elastisk vilket gör att den smiter åt fint om materialet. Dra uppåt med tråden så hamnar vingen platt på ovansidan. Kolla också att tråden inte blir alltför tvinnad; då doch då är det bra att spinna trådhållaren motsols för att platta till tråden = tar mindre plats. 6-7 trådvarv ca 1-2 mm brett ska räcka. Tunn tråd kräver keramisk trådhållare, annars drar man av tråden väldigt lätt. Strunta i vax!

- Var noga med att tapera vingen - låt övervingen vara 1-2 cm längre än undervingen.

- Håller med Henka om att vingen gärna får vara tunn men tänk på att också göra den så bred som möjligt så att det fisken ser är en livfull diffus siluett. Laxen ser ju nästan alltid flugan underifrån. När man kollar in laxflugor borde man ju egentligen se den underifrån och inte från sidan. För att få breda vingar håller man hårbunten i högerhanden vid roten och drar sedan med vänstehanden i bunten så att vingen får formen av typ ett björklöv, dvs att mitten av bunten blir längst. När man binder in vingen håller man bunten med vänsterhanden i ett sorts penngrepp så att inbindningen blir så platt och bred som möjligt. När vingen är inbunden, testa inbindningen med att dra ganska hårt i vingen. Några hårstrå släpper alltid men du ska inte kunna dra ut hela buntar. Försök inte fuska med att applicera superlim, annat än på huvudet när flugan är klar. Lösningen är sällan att binda in med en massa varv utan att se till att varje varv smiter åt om materialet. Bind in hårt men inte ryckigt, då går tråden. Försök hålla en jämn press och dra extra mycket uppåt. De två första varven ska dock vara lösare för att positionera vingen. Om man börjar direkt med hårda varv hamnar vingen på sidan av flugan. Kan vara bra att placer vingen en aning på sidan mot dig. När man sedan binder in brukar tråden dra hårbunten från dig.

- Linda butt, tinsel och hackel motsols så krävs färre trådvarv för att säkra materialen. Ribb brukar man linda medsols. Ribben ska korsa eventuellt kroppshackel. Dvs, fäster du kroppshacklet i stammen framme på flugan ska du linda hacklet medsols bakåt och sedan låsa med ribben.

- Dubbla stjärten så sitter den bättre med färre trådvarv.

- Ta det lugnt med flashmaterial, förutom för flugor som ska synas väl i skitigt och kallt vatten. (En smaksak, men väldigt lite flashmaterial syns väldigt mycket när man väl får flugan i vattnet.)

- Vänta med jungle cock tills du fått fint stuk på flugorna. Själv har jag bränt nästan en hel jc-nacke på flugor som jag nu har ratat  :( JC ska tilltala fiskaren. Laxen skiter nog i vilket, eftersom den i regel ser flugan underifrån.

- Det viktigaste är att få fason på vingen. Börja med enkla krokflugor bestående av stjärt, tinsel/braid/dubbing som kropp, ribb, undervinge, lite flash, fronthackel och övervinge.

- Tänk på att ju bättre material, desto snyggare flugor!

- Lämna mer plats än vad du tror framme vid krokögat när du stannar med kroppsmaterialet. När man binder in kroppshackel, vingen och fronthackel blir det snabbt väldigt trångt. Ska man använda styrande knut måste det finnas plats mellan huvudet och krokögat.

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl laxfugor du ska binda? I så fall.

Börja med några enkla flugor stjärt, kropp, hackle och vinge. Dom duger gott att fiska med.

Använd "fuskmaterial" typ sparkle braid och yllegarn i stället för tinsel och dubbing. Ger sygga kroppar även om du som bindare inte  har "rätt" teknik.

Strong Medicin är en lätt fluga. Variera färgerna och du kan göra varianter på de flesta mönster.

Stjärt: gul (hackel fibrer, floss, antron eller vad du har)

Kropp: Silver (jag rekommenderar Sparkle braid)

Hackle: Rött (framför vingen)

Vinge: Rött hår (bucktail , räv eller vad du har)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bundit de 2 första flugorna. Hmm dom duger för att vara de första flugorna jag bundit. Så nu ska man bara nöta på så blir dom bättre. Dom blev mycket personliga och ser inte ut som andra flugor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

bra har du en digitalkamera så vi kan få se alstrena då?

Nejhar ingen digetalkamera. Vet inte om jag vågar visa upp dom. Vågar nog visa bunda flugor när jag blivit duktigare, på att binda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nejhar ingen digetalkamera. Vet inte om jag vågar visa upp dom. Vågar nog visa bunda flugor när jag blivit duktigare, på att binda.

Annars är det ju nu du ska passa på... ingen klankar på en nybörjare  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det blir fler o fler flugor nu dom börjar se lite bättre ut nu. Har totalt personliga flugor som kan funka jag vet inte men man måste ju pröva sig fram. 2 stycken flugor blev kaserade dom blev värdelösa. Men om nått år så ska det gå riktigt smidigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest summlan

första laxflugorna ja band va em silver hemma hos mats för en månad sen.

jag tyckte själv dom va väldigt lättbundna men va vet jag.

såg dock ut som en påse skit, men ja fick en abborre :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Fiskebutiken
När man ska börja binda Laxflugor, prylar har jag. Fick ihoplockat bra prylar idag. Men att börja binda käns lite pirrigt. Vill inte vänta till Kursen jag ska gå i höst med Ceder.

Har försökt att hitta tipps på nätet. Är mycket sugen att sätta igång fort. Så kom med bra tips(ni som är proffs kan säkert tipsa om nått).

Hej,

Ett tips är att börja med att kika på flugorna som finns att tillgå här på Edge båge i galleriet och under laxflugor - bilder. Utöver det så är videon Rävsvans på mitt sätt av Anders Isberg en ok film i början. Behöver du fler tips hittas dessa i Mönster Länkar och så borde du ju även kunna söka på laxflugor här på forumet. Vill du ha mer hjälp eller till specifiera dessa så hjälper jag gärna till.

/Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...