Hoppa till innehåll

Förslag på WF flytlina till mitt spö


Dhennis

Recommended Posts

Hej!!

Som rubriken säger funderar jag på byte av fluglina inför nästa säsong, och när jag väl börjat fundera på något, vill inte skallen vila förrän jag fått lite mer kunskap.

Mitt spö är ett greys GLA 5/6, jag är riktigt nöjd med spöt, linan följde med vid köpet, och jag sitter och funderar på lite andra linor.

Först vet jag inte vilken livslängd en fluglina har, och därmed inte hur länge man kan "nöta" på samma lina. Den nuvarande linan blir ganska snabbt "raspig" i känslan när man kastar med den, det hjälper med såna där rengörings-tussar man kan köpa, men efter en 4-5 fisketurer börjar det bli "raspigt" igen.

Då jag är ny inom flugfisket, så vet jag inte hur normalt detta är, men mitt andra spö klass 7/8 med "sin" lina, (vet inte vad det är för lina på något av spöna)

har inte alls den raspigheten. har inte märkt något sånt alls.

Om man nu ska byta lina till greys-spöt, vilka linor kan tänkas passa?

Annat man ska tänka på?

//Dennis

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter som att linan är krackelerad (sprucken) i coatingen och då är det inte mycket mer att göra än

att försöka med linmedel så gott det går tills den ger upp helt, finns säkert någon på forumet som vet

mer? Det kan även funka att tvätta linan med lite diskmedel och sen fetta in den rejält men det är

svårt.

När du köper ny lina är det viktigt att se efter den så du håller dig ifrån krackeleringen så länge

som möjligt. Gör man som jag och slarvar med infettningen ibland så blir linan torr och spricker till slut. :)

När det gäller ny lina så är det bästa att prova så många linor du har möjlighet till, låna polarnas eller om

du har en bra butik i stan som kan hjälpa dig. Det är alltid du själv som avgör vilken lina som känns bäst.

Mina personliga favoriter är Loop Optistream (väldigt kort klump), Rio Gold och två Guideline linor, Highwater och 4Cast.

Har du möjlighet så prova de fyra så hittar du säkert minst en du tycker om. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter som att linan är krackelerad (sprucken) i coatingen och då är det inte mycket mer att göra än

att försöka med linmedel så gott det går tills den ger upp helt, finns säkert någon på forumet som vet

mer? Det kan även funka att tvätta linan med lite diskmedel och sen fetta in den rejält men det är

svårt.

När du köper ny lina är det viktigt att se efter den så du håller dig ifrån krackeleringen så länge

som möjligt. Gör man som jag och slarvar med infettningen ibland så blir linan torr och spricker till slut. :)

När det gäller ny lina så är det bästa att prova så många linor du har möjlighet till, låna polarnas eller om

du har en bra butik i stan som kan hjälpa dig. Det är alltid du själv som avgör vilken lina som känns bäst.

Mina personliga favoriter är Loop Optistream (väldigt kort klump), Rio Gold och två Guideline linor, Highwater och 4Cast.

Har du möjlighet så prova de fyra så hittar du säkert minst en du tycker om. :)

vad är fördelen med kort klump förresten?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter som att linan är krackelerad (sprucken) i coatingen och då är det inte mycket mer att göra än

att försöka med linmedel så gott det går tills den ger upp helt, finns säkert någon på forumet som vet

mer? Det kan även funka att tvätta linan med lite diskmedel och sen fetta in den rejält men det är

svårt.

När du köper ny lina är det viktigt att se efter den så du håller dig ifrån krackeleringen så länge

som möjligt. Gör man som jag och slarvar med infettningen ibland så blir linan torr och spricker till slut. :)

När det gäller ny lina så är det bästa att prova så många linor du har möjlighet till, låna polarnas eller om

du har en bra butik i stan som kan hjälpa dig. Det är alltid du själv som avgör vilken lina som känns bäst.

Mina personliga favoriter är Loop Optistream (väldigt kort klump), Rio Gold och två Guideline linor, Highwater och 4Cast.

Har du möjlighet så prova de fyra så hittar du säkert minst en du tycker om. :)

Och jag klarar fan inte av den linan!! den är orolig och kortkastande men det är kanske brist på teknik?

Har dock märkt att den är enkel att kasta med för nybörjare men ser också att de inte lär sig RÄTT kastteknik

med den klumpen, lite haspelvarning!!

Detta är väl ett tecken på att du ska försöka få möjlighet att provkasta olika linor, jag äger ingen Looplina men

har provkastat Multi Long Distance och vanliga Multin, de linorna gillar jag!!

Redigerad med tårta
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och jag klarar fan inte av den linan!! den är orolig och kortkastande men det är kanske brist på teknik?

Har dock märkt att den är enkel att kasta med för nybörjare men ser också att de inte lär sig RÄTT kastteknik

med den klumpen, lite haspelvarning!!

Detta är väl ett tecken på att du ska försöka få möjlighet att provkasta olika linor, jag äger ingen Looplina men

har provkastat Multi Long Distance och vanliga Multin, de linorna gillar jag!!

sportfiskeklubben här, brukar ha kastkvällar frampå vårkanten, vilket jag tänkte delta i, och där brukar man få "prova på" den lokala fiskepryl-handlarens prylar, om jag fattat det rätt. kanske går prova lite linor då, jag handlar ju i alla fall så mycket jag kan där, för att stödja lokalt, och de ger grym service.

De har ju även flugbindarkurs vintertid som jag tänkte vara med på. =D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

sportfiskeklubben här, brukar ha kastkvällar frampå vårkanten, vilket jag tänkte delta i, och där brukar man få "prova på" den lokala fiskepryl-handlarens prylar, om jag fattat det rätt. kanske går prova lite linor då, jag handlar ju i alla fall så mycket jag kan där, för att stödja lokalt, och de ger grym service.

De har ju även flugbindarkurs vintertid som jag tänkte vara med på. =D

Hej..Håller med tårta där,jag har själv två Optistreamlinor,men det är väl inte linan som jag plockar fram först.Tycker nog att det är något av en speciallina,som gör sitt specialjobb utomordenligt väl.Tycker nog också att det verkar vara något av (somliga) säljares drömlina,det är en förklädd shootinghead.Få ut 15m fixar mormor efter 15 minuter,men hur blir det..jo,15 meter...Att börja i klubben å naja flugor å sen kasta å prova lite olika linor å sen välja,en lysande ide...ös på där,Dhennis. mvh borano20

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allt är ju i slutändan en fråga om pengar :P

Men skulle jag välja mellan 3 st allround och nybörjarlinor som funkar bra till allt fiske, så skulle jag välja mellan Vision Attack för ca 300 kr, Scientific Anglers Aircel ca 350-400 kr, eller Guidelinde 4Cast ca 500-600 kr.

Där har du 3 st linor som är perfekta linor om man är lite nybörjare och dessutom inte har någon perfekt teknik och kan lära sig en lina på 10 minuter.

Mkt nöje!

Mvh//Jon

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allt är ju i slutändan en fråga om pengar :P

Men skulle jag välja mellan 3 st allround och nybörjarlinor som funkar bra till allt fiske, så skulle jag välja mellan Vision Attack för ca 300 kr, Scientific Anglers Aircel ca 350-400 kr, eller Guidelinde 4Cast ca 500-600 kr.

Där har du 3 st linor som är perfekta linor om man är lite nybörjare och dessutom inte har någon perfekt teknik och kan lära sig en lina på 10 minuter.

Mkt nöje!

Mvh//Jon

Hur blir skillnaden mellan en klass 5 och en klass 6 lina på mitt spö?

Har fortfarande inte riktigt klart för mig det här med klasserna, wf flyt klass 5 eller sex till mitt greys gla 5/6 alltså?

Förresten, tack allihopa för alla svaren, att vara ny med detta intresset blir så otroligt mycket trevligare och ger en "varmare" upplevelse iom att man får så mycket bra hjälp och tips av mer erfarna flugfiskare, främst här på forumet, men även sportfiskeklubben och personalen i fiske-butiken här på orten.

//Dennis (som längtar som en blådåre till påsken, då mitt flugfiske kommer ta rejäl fart igen!!)

Edit: Kan förresten tilläggas att i somras from juni tom september, så var jag ute i snitt 5 ggr/ vecka, 2-4 timmar vardagkvällar efter jobbet och så många lediga heldagar jag fick, minst en heldag/ helg. När det krockade med bröllop 40 mil bort så var flugfiskeprylarna och kläderna bätte packade än kostymen, (hade glömt skor, slips och skjorta till bröllopet) och tom när man åkte bort på festliga tillfällen så fanns prylarna med i baggaget, så man kunde tillbringa bakfyllan ensam i frid med frisk luft vid någon strand eller vattendrag.

Frugan fick dessutom ta över all längre körning helt då jag själv satt och spanade ut i terrängen efter intressanta vattendrag.... Så till våren/sommaren längtar man hårt just nu...

Redigerad med Dhennis
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur blir skillnaden mellan en klass 5 och en klass 6 lina på mitt spö?

Har fortfarande inte riktigt klart för mig det här med klasserna, wf flyt klass 5 eller sex till mitt greys gla 5/6 alltså?

Förresten, tack allihopa för alla svaren, att vara ny med detta intresset blir så otroligt mycket trevligare och ger en "varmare" upplevelse iom att man får så mycket bra hjälp och tips av mer erfarna flugfiskare, främst här på forumet, men även sportfiskeklubben och personalen i fiske-butiken här på orten.

//Dennis (som längtar som en blådåre till påsken, då mitt flugfiske kommer ta rejäl fart igen!!)

Edit: Kan förresten tilläggas att i somras from juni tom september, så var jag ute i snitt 5 ggr/ vecka, 2-4 timmar vardagkvällar efter jobbet och så många lediga heldagar jag fick, minst en heldag/ helg. När det krockade med bröllop 40 mil bort så var flugfiskeprylarna och kläderna bätte packade än kostymen, (hade glömt skor, slips och skjorta till bröllopet) och tom när man åkte bort på festliga tillfällen så fanns prylarna med i baggaget, så man kunde tillbringa bakfyllan ensam i frid med frisk luft vid någon strand eller vattendrag.

Frugan fick dessutom ta över all längre körning helt då jag själv satt och spanade ut i terrängen efter intressanta vattendrag.... Så till våren/sommaren längtar man hårt just nu...

Nu är det svårt att säga nåt generellt för alla linor men - speciellt eftersom jag inte ens testad det aktuella spöt - men 5/6 betydde en gång i tiden att det var anpassat för en DT5:a och en WF6:a. Nu är det inte så många linor som håller vikten för linklasserna längre och spöna funkar i regel hyfsat med flera olika klassers linor - beroende på vad man för tillfället vill göra med spöt. Bästa vore om du kunde testa dig fram eller få tips av nån som använder det aktuella spöt. Annars kan du utgå från att det är en WF6:a du ska leta efter

Sen verkar det framgå från de sista raderna i inlägg att du helt klart blivit smittad av sjukan och numera är lika långt bortom alla räddingsförsök som många andra här... :rolleyes::P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det svårt att säga nåt generellt för alla linor men - speciellt eftersom jag inte ens testad det aktuella spöt - men 5/6 betydde en gång i tiden att det var anpassat för en DT5:a och en WF6:a. Nu är det inte så många linor som håller vikten för linklasserna längre och spöna funkar i regel hyfsat med flera olika klassers linor - beroende på vad man för tillfället vill göra med spöt. Bästa vore om du kunde testa dig fram eller få tips av nån som använder det aktuella spöt. Annars kan du utgå från att det är en WF6:a du ska leta efter

Sen verkar det framgå från de sista raderna i inlägg att du helt klart blivit smittad av sjukan och numera är lika långt bortom alla räddingsförsök som många andra här... :rolleyes::P

Så sexan bör stå för wf6-lina, det gör mig lite klokare faktiskt.

Smittad? hårt insjuknad rättare sagt.. i början av sommaren höll jag hårt vid mitt haspelspö och brorsan som ville prova flugfiske blev ganska hårt utdömd av mig måste jag faktiskt erkänna. Men efter att han köpt ett billigt spö och jag fått prova lite grann, så verkade han i mina ögon inte riktigt lika dum. Några fisketurer senare, (som blev totalt annorlunda mot för turerna med haspelspöt) så blev lite bättre spön införskaffade. (de greys-spön vi har nu) och de få gånger jag tar haspelspöt ut är det något som "saknas" det blir inte samma glädje.

Från att ha sett flugfisket som "snobberi" till att själv sitta djupt fast i träsket tog inte många kast, och jag var fast långt innan första fisken krokades. :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och jag klarar fan inte av den linan!! den är orolig och kortkastande men det är kanske brist på teknik?

Har dock märkt att den är enkel att kasta med för nybörjare men ser också att de inte lär sig RÄTT kastteknik

med den klumpen, lite haspelvarning!!

Detta är väl ett tecken på att du ska försöka få möjlighet att provkasta olika linor, jag äger ingen Looplina men

har provkastat Multi Long Distance och vanliga Multin, de linorna gillar jag!!

Hahaha, illa! Nädå, tror inte tekniken felar, det är en väldigt speciell lina men jag har fastnat för den när det gäller

mindre strömmande vatten. Dock är den inget kul att underhandskasta med pga den extremt korta klumpen och tunna runningen

men korta överhandskast är den grym på, speciellt på spöet med samma namn, vi får åka och fiska nån dag så ska du få prova. :lol:

Ska man dock ha en allroundlina skulle jag nog välja Rio Gold, djäkligt skön både på över och underhandskast.

Och absolut, prova så många linor du kan, även olika klasser. Exempelvis så är ju OptiStream-linan (kanske alla Loop-linor?)

överklassad så den ska du prova med en 5:a på ett klass 6-spö.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...