Hoppa till innehåll

Gammal Hardy perfect på ett nytt spö..


joel

Recommended Posts

Hej, har ett problem som kanske någon av er kan hjälpa mig med.. Hittade för ett par månader sedan en gammal hardy perfect på en auktion här i stockholm. Eftersom jag börjat gilla gamla rullar och Perfects i synnerhet slog jag till. Min plan var att sätta rullen på mitt splittnya spö och få en skön kombo av gammalt och nytt att fiska med nästa sommar. Senare upptäcker jag att rullfoten är för stor och inte tillräckligt slimmad att passa i ett modernt rullfäste.. <_<

Vad gör man här? Modifierar rullfoten eller rullfästet? Finns det någon temporär lösning om man varken vill trixa med rullfoten eller rullfästet? :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mixtra för guds skull inte med rullfoten!!! Så nära hädelse man kan komma... :blink: ( för att inte tala om kapitalförstörelse ).

Självklart är det då en enklare variant att försöka byta rullfästet till en större variant, men det finns inte så många moderna rullfästen som klarar en original Perfect, tyvärr.

Ett annat alternativ är att helt enkelt köpa en ny rullfot... Jo, jag skojar inte - de nytillverkade Perfects som numera finns levereras med två olika "fötter", en lång klassisk och en lite kortare som passar på moderna spön. Hör av dig till Hardy i England så går det nog att få köpt en "kort" fot som du kan skruva på din gamla rulle.

( men tappa för allt i världen inte bort originalet! )

/ PJ

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej, har ett problem som kanske någon av er kan hjälpa mig med.. Hittade för ett par månader sedan en gammal hardy perfect på en auktion här i stockholm. Eftersom jag börjat gilla gamla rullar och Perfects i synnerhet slog jag till. Min plan var att sätta rullen på mitt splittnya spö och få en skön kombo av gammalt och nytt att fiska med nästa sommar. Senare upptäcker jag att rullfoten är för stor och inte tillräckligt slimmad att passa i ett modernt rullfäste.. <_<

Vad gör man här? Modifierar rullfoten eller rullfästet? Finns det någon temporär lösning om man varken vill trixa med rullfoten eller rullfästet? :blush:

Måste väl vara enklast att tillverka en kopia av rullfoten som är tunnare ,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej..Jo lite lurigt det där.Har några förkrigare här,på de så är det lite olika nitmönster,en är tom skruvad.Så det är nog ingen garanti att Hardys moderna skulle passa rätt på.Är din rulle målad i grå färg,svart handtag med rak logga så är det en efterkrigare,då är nog chansen MYCKET större.Annars kan du höra av dig så kan du få annan hjälp. mvh borano20

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mixtra för guds skull inte med rullfoten!!! Så nära hädelse man kan komma... :blink: ( för att inte tala om kapitalförstörelse ).

Självklart är det då en enklare variant att försöka byta rullfästet till en större variant, men det finns inte så många moderna rullfästen som klarar en original Perfect, tyvärr.

Ett annat alternativ är att helt enkelt köpa en ny rullfot... Jo, jag skojar inte - de nytillverkade Perfects som numera finns levereras med två olika "fötter", en lång klassisk och en lite kortare som passar på moderna spön. Hör av dig till Hardy i England så går det nog att få köpt en "kort" fot som du kan skruva på din gamla rulle.

( men tappa för allt i världen inte bort originalet! )

/ PJ

Hej,

Lugn, jag ska inte mixtra med rullfoten :),

Jag får höra med Hardy om de kan skicka en ny rullfot till mig... Jag köpte en nytillverkad perfect för nåt år sedan, men till den fick jag bara en fot, en "modern" som passar nyare spön... Är du säker på att de alltid levereras med två?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej..Jo lite lurigt det där.Har några förkrigare här,på de så är det lite olika nitmönster,en är tom skruvad.Så det är nog ingen garanti att Hardys moderna skulle passa rätt på.Är din rulle målad i grå färg,svart handtag med rak logga så är det en efterkrigare,då är nog chansen MYCKET större.Annars kan du höra av dig så kan du få annan hjälp. mvh borano20

Hej rullen är omålad, kan slänga upp en bild på den här ikväll om ni vill kika på den, vore kul att höra vad expertpanelen här säger..

Har för mig att rullfoten är skruvad faktiskt. Svart handtag har den iaf.. Finns det nåt generellt tips kring att putsa upp en sån här rulle?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Lugn, jag ska inte mixtra med rullfoten :),

Jag får höra med Hardy om de kan skicka en ny rullfot till mig... Jag köpte en nytillverkad perfect för nåt år sedan, men till den fick jag bara en fot, en "modern" som passar nyare spön... Är du säker på att de alltid levereras med två?

Har bestämt för mig att jag läste det på Hardys hemsida, men kanske det var att man kunde beställa den som extra tillval.

Återigen - för guds skull, putsa INTE!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, som lovat kommer här en del bilder på min rulle..

Frågan är alltså hur jag ska få denna att passa på ett modernt spö. Ska höra av mig till hardy imorgon och se om de kan skicka en modern rullfot och då eventuellt byta ut denna. Dock förstår jag inte riktigt hur jag ska få loss den då den ser fastnitad ut.. :huh:

post-4797-013643400 1288727401_thumb.jpg

post-4797-033450600 1288727424_thumb.jpg

post-4797-082807600 1288727459_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, som lovat kommer här en del bilder på min rulle..

Frågan är alltså hur jag ska få denna att passa på ett modernt spö. Ska höra av mig till hardy imorgon och se om de kan skicka en modern rullfot och då eventuellt byta ut denna. Dock förstår jag inte riktigt hur jag ska få loss den då den ser fastnitad ut.. :huh:

Jag hade nog inte borrat ut den niten.

Blir nog lite svårt att ersätta

Undrar om du kan skruva ut fästen i spöet tillräckligt mycket för att få

en slags större hållare infästen i dom befintliga typ holk i holk metod om du förstår

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej..Det var en tidig en,nånstans före 1920.Rör den inte.Om den är tät,utan glapp,och agatringen inte är sprucken så kan du sälja den och köpa en modernare.Eller bygga om ditt rullfäste,det vore nog ett mindre fall av kapitalförstöring.Det är inga problem med ett sånt arbete,bara hör av dig.Men rör inte rullen.. mvh borano20

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog inte borrat ut den niten.

Blir nog lite svårt att ersätta

Undrar om du kan skruva ut fästen i spöet tillräckligt mycket för att få

en slags större hållare infästen i dom befintliga typ holk i holk metod om du förstår

Hej, kan du förklara detta lite närmare? Spöt jag har tänkt sätta rullen på är inte ett hemmabygge, har tänkt använda den till min Marksman #3..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej..Det var en tidig en,nånstans före 1920.Rör den inte.Om den är tät,utan glapp,och agatringen inte är sprucken så kan du sälja den och köpa en modernare.Eller bygga om ditt rullfäste,det vore nog ett mindre fall av kapitalförstöring.Det är inga problem med ett sånt arbete,bara hör av dig.Men rör inte rullen.. mvh borano20

Jag tyckte också att den såg tidig ut, har slagit på den i lite litteratur men inte hittat exakt denna modell nånstans.. Vet inte om du såg det men under rullfoten står det "ENGLAND", vet att Hardy haft märkning under rullfoten men har ej sett just denna texten förut.. Agatringen är hel och rullen glappar inte utan beter sig väldigt fint när jag testar den. Skulle du kunna hjälpa mig med rullfästet? Mvh Joel

Redigerad med joel
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om inte spöt är en raritet så är det inga problem att koka av fästet och sätta dit ett annat som passar din fot. Om du vill sälja spöt så är det bara att byta tillbaks sedan. Kör man med epoxi så är det enkelt att värma i kokande vatten fem minuter och vrida av fästet.

Men jag gissar att din rulle är ganska värdefull. Jag skulle inte ha skämts för att ha den på hyllan. Tänk på att agatringen är ömtålig. Pajar den så sjunker värdet som en sten. smile.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om inte spöt är en raritet så är det inga problem att koka av fästet och sätta dit ett annat som passar din fot. Om du vill sälja spöt så är det bara att byta tillbaks sedan. Kör man med epoxi så är det enkelt att värma i kokande vatten fem minuter och vrida av fästet.

Men jag gissar att din rulle är ganska värdefull. Jag skulle inte ha skämts för att ha den på hyllan. Tänk på att agatringen är ömtålig. Pajar den så sjunker värdet som en sten. smile.gif

Visst är den fin på hyllan, men min dröm är att låta den få leva igen i sommar när storöringen drar nedströms och knarren ekar i dalen.. Det skulle vara nåt! Ska såklart vara väldigt försiktig med den och tänka på att agaten är känslig. Har aldrig bytt ett rullfäste på något annat spö, men ska googla runt lite. Det gäller ju också att jag får tag på ett rullfäste som passar för min perfect. Har du några rullfästen att rekommendera?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Tjena Joel.

Vilken fin gammal Perfect. Som Borano säger, tidigare än 1920, rör den inte. F.ö. gillar jag din inställning om att den ska få smaka öringrusningar. Det gillar dom. Och du kommer att gilla det med....... :D

Tack, rullen är underbart fin.

I dagsläget sitter den på väggen hemma...

Om någon kan berätta mer om denna rulle vore jag oerhört tacksam. Har letat i the Dunkeld Collection utan att hitta exakt denna rulle. Den enda jag vet om den är att den tillhört "en känd" flugfiskare som ganska nyligen avlidit.. Detta var iaf vad auktionsfirman berättade.. (vet ej sanningshalten i detta)

post-4797-0-83270500-1295937827_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...