Hoppa till innehåll

Att fälla ett vindfälle


MathiasL

Recommended Posts

Har en fråga om något som står i den här artikeln. Stackars karl, ett fruktansvärt sätt att sluta sina dagar på jorden.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8364943.ab

" I stället för att fälla det välta trädet sågade Håkan ner den bärande stammen. Han gick åt sidan för att undvika att bli krossad av den fallande björken, men det rotvälta trädet bytte riktning och föll över honom."

Hur menar han med bärande stam? När man sågar ner ett vindfälle, ska man inte då såga så nära rotvältan som möjligt för att minimera risken för att få slag på stammen? Säger man dessutom att man fäller ett vält träd, på så sätt och vis är det redan fällt. Det känns som att artikelförfattaren inte uttrycker sig som han borde.

Jag ahr inte jobbat mycket i skogen och aldrig med vindfällen men det är inte omöjligt att jag kommer att göra det i framtiden. Jag vill gärna veta mer om hur man gör.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena !

Min gissning är att vindfället inte gått helt ikull utan att det blivit hängande

i ett annat träd..Han sågade alltså ner det trä (bärande stam) som vindfället fastnat i.

E iaf va ja tror

Ha de / bonna

Har en fråga om något som står i den här artikeln. Stackars karl, ett fruktansvärt sätt att sluta sina dagar på jorden.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8364943.ab

" I stället för att fälla det välta trädet sågade Håkan ner den bärande stammen. Han gick åt sidan för att undvika att bli krossad av den fallande björken, men det rotvälta trädet bytte riktning och föll över honom."

Hur menar han med bärande stam? När man sågar ner ett vindfälle, ska man inte då såga så nära rotvältan som möjligt för att minimera risken för att få slag på stammen? Säger man dessutom att man fäller ett vält träd, på så sätt och vis är det redan fällt. Det känns som att artikelförfattaren inte uttrycker sig som han borde.

Jag ahr inte jobbat mycket i skogen och aldrig med vindfällen men det är inte omöjligt att jag kommer att göra det i framtiden. Jag vill gärna veta mer om hur man gör.

Redigerad med bonna
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena !

Min gissning är att vindfället inte gått helt ikull utan att det blivit hängande

i ett annat träd..Han sågade alltså ner det trä som vindfället fastnat i.

E iaf va ja tror

Ha de / bonna

Tack, det låter faktiskt rimligt. När jag läser om de citerade meningarna med det du skriver i åtanke faller det hela på plats.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Han fällde det trädet som det vindfällda trädet fastnade i. Livsfarligt.

Som de skriver är det bland det farligaste du kan göra i skogen och jag går inte ut i en vindfälld skog själv. Då har jag ändå 3 års utbildning på det och jobbat i två år med det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vindfällor ska man ta med maskin allra helst. Skotare eller skördare.

Har du möjlighet att slippa hugga det så ta den. Är som sagt bland det farligaste du kan göra.

Nej du, det ska jag hålla mig borta ifrån. Tror inte att det blir aktuellt men är lätt att göra dumma saker när man inte har full koll (eller ingen).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...