Hoppa till innehåll

Filtsule förbud Norge ?


Gruvslusk

Recommended Posts

I Nya Zeeland förbjöd man filtsula från 1 oktober 2008 dom har stora problem med didymo alger som dom har dna spårat till Usa.

Har hört att det ska bli förbud i Norge och ev Sverige men när vet jag ej.

Simms ska sluta med filtsulor i sina kängor och vadare.

Hittade lite fakta på http://www.mixr.se/jakt-fiske/ratt-kanga-pa-foten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker absolut att vi borde fundera på ett filtsuleförbud i sverige. Tänket är rätt. Och det enklaste sättet att genomföra det på är att butikerna och grossiterna helt enkelt tar sitt ansvar och slutar köpa hem skor med filtsula. då är problemet i stort sett löst på 4-5 år...

Och gummisulor funkar enligt min mening utmärkt.

DÄREMOT.... är jag tyvärr motståndare mot gummisulor med dubb då de repar stenarna i forsarna... jag tycker det är estetiskt och miljömässigt kasst om man lämnar den typen av spår efter sig när man vadar....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är medveten om att de funkar klart sämre i vissa förhållanden. Men till mitt strömfiske i inlandet och till fjälls så funkar de i alla fall utmärkt i så gott som alla lägen. Faktum är att gummisula är mitt förstaval då jag är ganska mobil i mitt fiske.

Om filtsulor är konstaterat miljövidriga så tycker jag egentligen att vi bör sluta använda det. Och då dubb repar stenhällar och stenar i forsarna så bör vi egentligen inte använda det heller...

Man har alltid ett val. Jag fiskar så gott som enbart med gummisula idag och funderar på att helt sluta med filtsula. Gummisula med dubb är inte att tänka på (personligen ser jag dubb som ett klart nerköp mot filtsula).

------------------------------

Odlingsfisk i vilda vatten.... nästa fråga... Borde vi sluta med det helt och hållet? Ja, förmodligen, är min bedömning. Det verkar i alla fall så om man ska tro på mycket av det som sägs av de som anser sig ha koll på läget.

MEN konsekvenserna av ett sådant beslut på nationell nivå skulle (bara i sverige) bli enorma och frågan är vad alla regnbågsfiskare mfl skulle fiska istället? Frågan är om det ens är realistiskt då det givetvis skulle gå hand i hand med att stänga alla befintliga "matproducerande" fiskodlingar i hela Sverige...

Men i grund så borde vi givetvis fokusera helt på att ta till vara på de stammar som finns naturligt och återskapa förlorade föryngringsmiljöer och vandringsvägar så systemen börjar generera mer fisk av sig själv igen. Men vi skulle säkert behöva någon miljard eller så om året till olika åtgärder om det skulle finnas någon chans att få med sig den breda massan på ett massivt nationellt åtgärdsarbete. Vi behöver helt enkelt stöd från kraftverksindustrin... "En procent tillbaka!" är en bra kampanj och den står jag för...

http://www.edgeflyfi...nt-tilbaka.html

Nej Jonas, gummisulor funkar inte utmärkt!..givetvis beroende på vart man fiskar, men generellt så gör de inte det.. :blush:

Gummisulor är mycket sämre än filt.

Än så länge i alla fall!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad gäller gummisulan:

tänk på att kolla så sulan inte är för hård. Då blir den hal. En bra gummisula ska vara ganska mjuk men ändå tillräckligt vridstyv för att vara skön att knalla runt i stenterräng med...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att man vill ha bort filtsulor är att de håller fukten väldigt länge och att det är svårt att döda alla alger och andra organismer som lagras inne i filten.

På västkusten kör jag simms vibram med dubb samt simms aquastealth med dubb och det funkar helt ok.

I stjördalsälven funkar gummi inte alls. Stenarna i stjördalsälven är täckta med någon form av halt pulver som gör att gummit bara glider som om man gick på såpad is, dubben hjälper bara en aning. I gaula däremot som bara ligger någon mil från stjördalsälven funkar gummisulor riktigt bra.

Jag tror tyvärr att det blir svårt att utesluta filt i vissa vatten, kanske kan man tillåta enbart gummisulor men på plats sälja någon form av överdrag med filtsula i samband med att man decinficerar övrig utrustning. Och precis som att man måste kunna visa upp kvitto på decinficering så måste man visa kvitto på att man har nya filtöverdrag.

Sedan tycker jag att det är småaktigt av många som driver älvarna i norge att ta överpriser för decinficeringen och göra det till någon sorts affärsidé. Jag har flera gånger betalat 200 NOK för att själv stå och spraya mina prylar utan någon översyn från de som sköter älven, jag kunde lika väl ha sprayat en buske och sedan sagt att det är klart. Jag tror inte de ansvariga hade brytt sig överhuvudtaget så länge dom fick sina 200.

Det borde åtminstone vara självkostnadspris på decificeringen (vilket det också borde vara på filtöverdragen om de blir aktuella).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har två par vadarskor sen ifjol. Ett par i filt och ett par med gummi (simms vibram).

Gummisulan funkar väl ok på snälla ställen, men är rent farlig på vissa underlag... :wacko:

Ligger klart efter filt i allroundgrepp!

Håller med Jonas om dubbarna. Har haft det en gång och det är jävligt oharmoniskt, förutom att det sliter på naturen.

Redigerad med BB.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker absolut att vi borde fundera på ett filtsuleförbud i sverige. Tänket är rätt. Och det enklaste sättet att genomföra det på är att butikerna och grossiterna helt enkelt tar sitt ansvar och slutar köpa hem skor med filtsula. då är problemet i stort sett löst på 4-5 år...

Och gummisulor funkar enligt min mening utmärkt.

DÄREMOT.... är jag tyvärr motståndare mot gummisulor med dubb då de repar stenarna i forsarna... jag tycker det är estetiskt och miljömässigt kasst om man lämnar den typen av spår efter sig när man vadar....

Uhhmmm..."repar stenarna"??.....

Redigerad med sahlenko
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Använder bara gummisula. Fiskar både i större Norrlandsälvar, västkuståar och i Norge. Upplever inga problem med detta. Det är inte halheten under fötterna som sätter stopp för vadandet, utan snarare trycket på vattnet.

Sen kan jag tycka att det finns en viss charm i att inte kunna vada överallt och på så sätt nå fisken. Det känns inte mer än rätt att fisken kan få stå ostört ute i älven.

Redigerad med Erik F
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, så är det. Det ser inte ett dugg snyggt ut efter att folk vadat med skor med dubb.

It´s a fact....

Personligen tycker jag att dubb borde förbjudas.

Håller med föregående talare att man kan anpassa sitt vadande och att det är en viss charm i att helt enkelt inte kunna vada på vissa platser. Det finns alltid alternativ att nå fisk och kreativiteten brukar vara gränslös när det är tillräckligt stora fiskar i farten... :D

Uhhmmm..."repar stenarna"??.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då blir det ingen förbud mot filtsulor i år då ;)

Jeg tror ikke det kommer noe forbud mot filtsåler i Norge i år. Jeg har nettop lest de siste utgavene av to av de største fiskemagasinene i Norge (Alt om Fiske og Jakt&Fiske), der sto det ingenting om noe filtsåleforbud. Disse magasinene pleier å være raske til å få med seg nyheter som berører sportsfiskere. Jeg har heller ikke hørt filtsåleforbud blitt diskutert på de to norske fluefiskeforaene www.fluefiske.net og www.fluefiskesiden.no.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jeg tror ikke det kommer noe forbud mot filtsåler i Norge i år. Jeg har nettop lest de siste utgavene av to av de største fiskemagasinene i Norge (Alt om Fiske og Jakt&Fiske), der sto det ingenting om noe filtsåleforbud. Disse magasinene pleier å være raske til å få med seg nyheter som berører sportsfiskere. Jeg har heller ikke hørt filtsåleforbud blitt diskutert på de to norske fluefiskeforaene www.fluefiske.net og www.fluefiskesiden.no.

Då är det lugnt än men det kanske skulle va bra med förbud överallt <_<

Det borde inte va omöjlighet för tillverkarna att utveckla gummisula

som fungerar lika bra som filtsula eller bättre <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hänger med på att filtsulorna håller fukt länge men räcker det inte med desinficeringsproceduren för att hindra gyron? Mina skor brukar bada i desinficering innan jag tillåts använda dem i osmittade älvar i Norge. I Sverige verkar vi däremot inte bry oss eftersom det inte sker någon desinficering, vilket i sig är ganska obegripligt.

Jag vill helst inte vara utan filt i "mina" älvar Stjördal i Tröndelag och Stabbur i Finnmark. Man får ju tänka på sin egen säkerhet också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett par Vision vadarkängor med "Aqua stealth"-gummisula förut (sålde dem för att jag gillar "bootfoot" bättre...). Jag tyckte de var bättre än filt, i alla fall på algiga stenar i havet. Kändes även säkrare på torra klippor till lands; har halkat omkull på strandstenarna och slagit mig rejält ett par gånger, trots filtsulor. Dubbar tenderar att glida på torra klippor, tycker jag. Så nästa gång jag måste köpa vadare blir det med Aqua stealth. Att det inte sprider smitta är dessutom en bonus...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...