Hoppa till innehåll

Danica kläckning, vid vilken temperatur i vattnet?


Gumurmus Jocke

Recommended Posts

Hej på er!

Hoppas på att någon visare herre än mig kan svara på vilken temperatur det ska vara i vattnet för att Danica ska kläcka? Kan det bli för varmt i vattnet då det varit en varm vår så tidigt så att kläckning uteblir? För nu har ju skitväder kommit in i landet =(

Om någon sedan vet något vatten runt Sävsjö i Småland som har Danica ( strömmande vatten alltså med vild öring ) så vore det uppskattat oändligt från min sida..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Danica kläckning de är ju så olika vart i landet man bor + hur vattnet ser ut mm om de är kalkströmmar mm

men här uppe brukar de ligga på 10-16 grader och hur vatten ståndet just ser ut med

Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej. Har med dygnsmedeltemp och kanske tom dygnsmedelljus etc, så ingen exakt temp. Den kläcker när det är dags, man får vara med liksom.

I Sthlm brukar det vara från Majs mitt till Junis början ca. Men har varit med om udda år då kläckningar försigått hela sommaren. Har gått mycket tillsyn och fiskat bla Sandasjön under många år, där finns vissa år ymniga kläckningar och vissa år tamare. Noterbart är att de kläcker i södra änden maj/juni och en senare kläckning i sept/okt. Vet inte hur vanligt detta är men har inte hört så många andra berätta om det. Nåväl, ut och spana ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Under alla år jag haft Lungsjöån så börjar alltid kläckningarna ungefär samma datum men sen skiftar det väldigt hur länge dom ska hålla på. Är det stadigt varmt väder håller det på i ungefär 14 dagar men som förra året då det regnade mycket och vattenivån steg blev det en långdragen kläckning runt 30 dagar. En av dom största kläckningarna var efter 30 dagar sedan kläckningsstart!

Det är mina erfarenheter av mina åar men kan säkert skifta på olika platser i landet.

Tex, det fina vårvädret vi haft har inte skyndat på en enda insektskläckning i år i åarna utan det är bara att vänta tills kläckningsdatumen blir av. Nästa stora kläckning är stora vassländan som bör börja till helgen enligt tidigare dagboksanteckningar så vi får se vad som händer!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ungefär samma erfarenheter som hagborg. Mer eller mindre samma datum för de första större kläckningarna, sen varierar det från år till år hur länge det håller på. Förra året gav en lång, utdragen danica-period även här i Skåne.

Trots fint väder samt lågt och varmt vatten verkar denna säsongen inte vara tidigare än andra. Helgens fiske dominerades av hagtornsflugor, men jag har inte sett gul forsslända än. Ungefär som tidigare år helt enkelt... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej. Har med dygnsmedeltemp och kanske tom dygnsmedelljus etc, så ingen exakt temp. Den kläcker när det är dags, man får vara med liksom.

I Sthlm brukar det vara från Majs mitt till Junis början ca. Men har varit med om udda år då kläckningar försigått hela sommaren. Har gått mycket tillsyn och fiskat bla Sandasjön under många år, där finns vissa år ymniga kläckningar och vissa år tamare. Noterbart är att de kläcker i södra änden maj/juni och en senare kläckning i sept/okt. Vet inte hur vanligt detta är men har inte hört så många andra berätta om det. Nåväl, ut och spana ;)

Menar du södra änden i sjöar (eller Sandasjön) eller talar du om Sveriges geografi? Kläcker de med andra ord i norra änden under hösten? Låter ju rätt skumt, speciellt med tanke på hur liten den sjön är.

Redigerad med MathiasL
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ungefär samma erfarenheter som hagborg. Mer eller mindre samma datum för de första större kläckningarna, sen varierar det från år till år hur länge det håller på. Förra året gav en lång, utdragen danica-period även här i Skåne.

Trots fint väder samt lågt och varmt vatten verkar denna säsongen inte vara tidigare än andra. Helgens fiske dominerades av hagtornsflugor, men jag har inte sett gul forsslända än. Ungefär som tidigare år helt enkelt... :)

Jag såg ett par gula i helgen...

Även några få danicor poppade upp i strömmen. Flest var naturligtvis rhodanin i vanlig ordning så här års.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Temperaturen (vatten) är ett för-rekvisit kan man säga, Innan viss vattentemperatur uppnåtts kläcker inte arten (varierar från art till art naturligtvis). Ljusförhållanden av olika de slag är "kläcknings-trigger". Det brukar inte skilja nämvärt i tid oavsett väder är min erfarenhet. Hemma här hos mig brukar vattnet normalt vara minst 11-13 grader innan danican börjar kläcka och den brukar börja kläcka något senare än dess motsvarighet i stilla vatten (vulgata). I Lappland har jag sett danicakläckningar vid 8-10 graders vattentemperatur, jag skulle säga att vattentempen är underordnad såtillvida att bara en viss minimitemp uppnåtts så kläcker de när de får sina "triggers".

Danica (o vulgata) är ju en av få dagsländor som kan leva i flera år som larver, är det ett "dåligt" år så hoppar en del av dem över att kläcka och väntar till nästa år. Det är därför man ser så stora variatuioner i kläckningarna från år till år, där ett dåligt år ofta följs av ett bra. Sen varierar det som alltid från vatten till vatten, från plats till annan osv.

Jag har dock hört om ovanligt tidiga Vulgatakläckningar iår.

/Fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...