Hoppa till innehåll

Postverket


nisse606

Recommended Posts

Hej

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av Svenska posten.

Historien börjar i juli då jag pga. nikotinbrist olyckligt bryter av mitt St Croix spö.

Jag kontaktar tillverkaren och blir mot en serviceavgift av 50$ lovad att få spöet åtgärdat, sålunda skickar jag spöet till USA för reparation.

Tiden går och jag beslutar mig under sommaren för att åka till min bror i Kalifornien för lite fiskesemester, bokar en resa till den 6 sept. kontaktar spö tillverkaren i slutet av aug. och talar om att jag tänkt åka till USA och frågar om dom i stället kan skicka spöet till min bror och bifogar hans adress.

Svaret blir att spöet är skickat till Sverige 25/8.

Den 6/9, dagen innan avresa går jag till postens utlämningscenter och undrar om dom kan titta om det ev. finns ett paket till mig, jag förklarar att jag är angelägen om att få paketet då jag skall resa bort och gärna vill ha med spöet på resan.

Jag får förklarat för mig att detta inte låter sig göras, utan jag måste invänta avin som skickas ut av posten då paketet anlänt.

Nåväl, jag åker på min semester och kommer åter den 20/9, hemma ligger då en avi som säger att jag har ett paket att hämta senast 15/9.

Jag åker omedelbart ner till utlämningsstället och frågar efter mitt paket, expediten svarar mig att spöet är återsänt till avsändaren, ursinnig skäller jag ut all personal jag får syn på.

Åter hemma spårar jag med hjälp av kollinumret paketet och ser att det kom till utlämningsstället 1/9. Den 12/9 kommer avin till mig och på morgonen den 16/9, innan öppningsdags skickas paketet tillbaka till USA.

Om jag nu varit hemma hade jag således haft 4 dagar på mig att hämta ut paketet!

Efter några försök att kontakta Posten har jag fått till svar att dom gjort fel och beklagar det inträffade, möjlighet att bli ersatt finns, reklamation och måste dock göras av avsändaren på Postens hemsida.

Med detta vill jag säga att om ni beställer något, stanna hemma och vakta brevlådan och tro inte på tv reklamen där posten påstår sig stå för säkerhet och kvalitet.

Spöet hittade inte tillbaka till spö tillverkaren, I går ringde emellertid min bror och berättade att ett paket med ett nytt spö och en keps låg på hans trappa.

/Anders

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av Svenska posten.

Historien börjar i juli då jag pga. nikotinbrist olyckligt bryter av mitt St Croix spö.

Jag kontaktar tillverkaren och blir mot en serviceavgift av 50$ lovad att få spöet åtgärdat, sålunda skickar jag spöet till USA för reparation.

Tiden går och jag beslutar mig under sommaren för att åka till min bror i Kalifornien för lite fiskesemester, bokar en resa till den 6 sept. kontaktar spö tillverkaren i slutet av aug. och talar om att jag tänkt åka till USA och frågar om dom i stället kan skicka spöet till min bror och bifogar hans adress.

Svaret blir att spöet är skickat till Sverige 25/8.

Den 6/9, dagen innan avresa går jag till postens utlämningscenter och undrar om dom kan titta om det ev. finns ett paket till mig, jag förklarar att jag är angelägen om att få paketet då jag skall resa bort och gärna vill ha med spöet på resan.

Jag får förklarat för mig att detta inte låter sig göras, utan jag måste invänta avin som skickas ut av posten då paketet anlänt.

Nåväl, jag åker på min semester och kommer åter den 20/9, hemma ligger då en avi som säger att jag har ett paket att hämta senast 15/9.

Jag åker omedelbart ner till utlämningsstället och frågar efter mitt paket, expediten svarar mig att spöet är återsänt till avsändaren, ursinnig skäller jag ut all personal jag får syn på.

Åter hemma spårar jag med hjälp av kollinumret paketet och ser att det kom till utlämningsstället 1/9. Den 12/9 kommer avin till mig och på morgonen den 16/9, innan öppningsdags skickas paketet tillbaka till USA.

Om jag nu varit hemma hade jag således haft 4 dagar på mig att hämta ut paketet!

Efter några försök att kontakta Posten har jag fått till svar att dom gjort fel och beklagar det inträffade, möjlighet att bli ersatt finns, reklamation och måste dock göras av avsändaren på Postens hemsida.

Med detta vill jag säga att om ni beställer något, stanna hemma och vakta brevlådan och tro inte på tv reklamen där posten påstår sig stå för säkerhet och kvalitet.

Spöet hittade inte tillbaka till spö tillverkaren, I går ringde emellertid min bror och berättade att ett paket med ett nytt spö och en keps låg på hans trappa.

/Anders

Trodde inte attt det var så illa.

Riktigt dåligt av posten.

En påminnelse av att det finns en paket att hämta borde ju ingå i deras service

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är så illa...

Hos mig fungerar inte brevutbärningen, posten hamnar i fel brevlådor (och då räknar jag bort det som delas ut av Bring/Citymail) eller returneras med adressat okänd.

Jag har vid ett antal tillfällen blivit uppringd av avsändaren när paket har kommit i retur antingen med adressat okänd eller att liggetiden löpt ut.

I inget av fallen hade någon avi kommit till mig, och i samtliga fall var mottagaradressen korrekt.

Har även varit med om, men då i jobbet, att ett expresspaket kommit först efter 4 dagar eftersom Posten råkade sortera det fel och skicka det till Visby istället för Stockholm.

Ersättning kan du glömma eftersom det är avsändaren som "ingår avtal" med Posten i och med att portot betalas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har mer och mer börjat använda mig av Dhl på firman. 9 paket har försvunnit detta året. 4 paket har varit retunerade och helt mosade. Samt uppskurna. Posten ber mig reklamera men säger att jag borde skicka allt med REK. Ja det är väl vettigt att betala 130-180:- för ett paket med värde 4-500:- ut till kund. Då äts inte min marginal upp alls........

Posten är under all kritik och vem får lida jo dom runtom för posten skiter totalt i förlorade paket. Jag har reklamerat 5 av dem men inte hört ett skvatt. Tidigare reklamation så gick det inte då jag inte kan bevisa att jag lagt det på lådan och vad det innehåller....

Jag är sååååå trött på dem. Så jag förstår din frustation.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Något jäkla problem har dom på Posten. Har väntat på ett paket i 3 veckor nu, när jag undersökte saken verkar det som att paketet försvunnit mellan Postens företagscenter och utlämningsstället, en sträcka på ca. 400 meter... :ph34r:<_<

Reklamation är inlämnad men förmodligen båtar det föga...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt största problem, som nämndes i tidigare inlägg, är att brevbärarna i mitt område verkar vara illitterata.

Kan man inte se skillnad på 48 och 94 i portnumret på adressen, eller har svårt att skilja på Sven Svensson och Abdul Hassan som mottagare så ska man fan i mig inte jobba som brevbärare. Jag kan ha överseende med att enstaka brev kan hamna fel för att fastnar i varandra, men inte varje vecka och för alla i området. Det är trots allt sex stycken sjuvåningshus och närmare ett 20-tal portuppgångar. :angry:

Redigerad med TechMark
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

peppar peppar här också. Posten fungerar utan problem men Schenker och jag är inte kompisar direkt... Att på vardagar köra hem paket till min villa (när vi är på jobbet) och sedan skicka ett meddelande om att jag kan hämta paketet i Malmö (eftersom ingen var hemma) tre mil hemifrån. Tyvärr kan jag inte påverka att en del företag skickar med schenker. DHL aldrig problem, sms när det ligger i kiosken i Lödde centrum.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

peppar peppar här också. Posten fungerar utan problem men Schenker och jag är inte kompisar direkt... Att på vardagar köra hem paket till min villa (när vi är på jobbet) och sedan skicka ett meddelande om att jag kan hämta paketet i Malmö (eftersom ingen var hemma) tre mil hemifrån. Tyvärr kan jag inte påverka att en del företag skickar med schenker. DHL aldrig problem, sms när det ligger i kiosken i Lödde centrum.

Problemet med Schenker i ditt fall är att avsändaren använder Schenker företagspaket och de levereras bara dörr till dörr med kvittens. Schenker privpak fungerar precis som DHL med ServicePoints (utlämningsställen).

Jag har haft samma problem med UPS vid några tillfällen, bland annat senast när jag beställde en ny laddare till en HP-laptop från HP.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som er post är rent himmelsk i jämförelse med hur vi har det här... :P

-Här skickar man bara järnvägsskenor i stumpar om 50cm för att det inte skall bli knut på dem under transporten.

Hade Povel Ramel kommit på att skicka sin kokosnöt med den finska posten hade vi bombis varit ett "örhänge" fattigare :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har också haft en del problem med Posten men min uppfattning är att man inte ska ge sig. För några månader sedan beställda jag ca 450st guldskallar och koner till flugbindningen. När brevet kom fram till mig var det trasigt och minst hälften av alla skallar hade ramlat ur. På det ställe där brevet var trasigt satt ett litet klistermärke i form av ett hjärta med texten "tyvärr har ditt brev gått sönder mvh Posten i ....."

Detta fick mig att gå i taket! Jag reklamerade försändelsen och krävde ersättning. Posten svarade med att hänvisa till PAV- Postens Allmänna Villkor där det tydligt framgår att vanlig A-post inte medger någon ersättning. Jag överklagade naturligtvis, både via mail och telefon. Jag lustläste också PAV och där hittade jag något som kanske skulle hjälpa mig. Vid nästa telefonkontakt med Posten hänvisade jag till punkten 11 i PAV där det står att " Vissa ansvarsbegränsningar kan enligt transportlagstiftning sättas ur spel om kunden kan visa att en skada beror på att Posten antingen

uppsåtligen orsakat skadan eller att Posten förfarit med en sådan vårdslöshet som är att beteckna som grov, jfr punkt 9." Jag hade ju brevet kvar som tydligt visar skadan. Damen jag talade med på Postens reklamationsavdelning kunde inte sin PAV utan ursäktade sig för att kolla. När hon kom tillbaka gav hon med sig och dagen efter kom en blankett hem som jag fyllde i och skickade tillbaka till posten tilsammans med kvittona på skallarna och jag fick ersättning för alltihopa, alla guldskallar och portot. Jag fick alltså ca 200 guldskalla gratis! Som sagt, ge er aldrig!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En bekant till mig driver en akvariefiskgrossistfirma, han slutade skicka sina leveranser med posten eftersom fisken kom fram djupfryst vintertid. Han fick även sina leverantörer att skicka med alternativa fraktbolag av samma orsak. Och förpackningarna var både märkta och emballerade efter Postens normer för denna typ av gods och mer därtill.

Förklaringen till de djupfrysta firrarna var helt enkelt att chaffisarna lämnade godsburarna i minusgraderna på omlastningscentralens lastkaj när de skulle ha fikarast/lunch.

Numera använder han bara Bussgods då de kunde garantera tempererad frakt hela vägen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En bekant till mig driver en akvariefiskgrossistfirma, han slutade skicka sina leveranser med posten eftersom fisken kom fram djupfryst vintertid. Han fick även sina leverantörer att skicka med alternativa fraktbolag av samma orsak. Och förpackningarna var både märkta och emballerade efter Postens normer för denna typ av gods och mer därtill.

Förklaringen till de djupfrysta firrarna var helt enkelt att chaffisarna lämnade godsburarna i minusgraderna på omlastningscentralens lastkaj när de skulle ha fikarast/lunch.

Numera använder han bara Bussgods då de kunde garantera tempererad frakt hela vägen.

hehhe stackars fiskar! men allvarligt, skicka levande fiskar som brev vintertid :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag försökte skicka ett spöställ... Jag såg på spårningingen var paketet stannat. Men posten uppmanade mig vänta, allt var i sin ordning.

(paketet hade blivit kvar på bussen visade spårningen, att jag åkt med samma buss som paketet och sett hur det lastats av hade ingen betydelse. Säger spårningen bussen så är det i bussen :wacko: )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Postverket som myndighet och statligt verk är sedan länge nedlagt, om det gått någon förbi. Det är numera en affärsverksamhet som vilken som helst, och som framkommit i tråden finns det alternativa tjänster, var och en med sina förtjänster och tillkortakommanden. Om man vill att post lagras, t ex när man åker på utlandssemester, så går det utmärkt att beställa via "www.adressandring.se". De nya tiderna har också fört med sig att i de flesta fall kunna spåra paket via sin dator eller mobiltelefon. Trådskaparens exempel visar med tydlighet att det är helt nödvändigt att begära försändelsenummer från avsändaren om man vill bevaka en viktigare försändelse. Om han gjort detta när han fick leveransbesked från spötillverkaren så hade allt löst sig betydligt smidigare....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är inte heller kompis med posten.

Det tar de inte ansvar för något vilket är helt sjukt!

Sen har det hänt att jag fått brev från inkasso att jag inte betalt en faktura och dagen efter kom orginalfakturan fram! Då har fakturan kommit 25 dagar försenat jämfört med när jag brukar få dem.

Trasiga kuvert har jag hittat i brevlådan några gånger.

De roliga är att ofta är det företaget som från början skickat grejerna som bjuder till även fast det inte är deras fel. Förseningsavgifter har dragits av, nya saker har skickat gratis. Man kunde ju att posten var hälften så serviceminded!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det lär, enligt uppgift från postanställda, råda kaos på en del av postens sorteringscentraler.

Det automatiska sorteringssystemet stjälper mer än hjälper, och hög personalomsättning lär väl vara tecken på att något är fel.

Kan gå i god för att den postpersonal vet vad det handlar om .Jag som körde åt posten för x antal år sen insåg att all post som kommer från

Torsvik och örebro ska kollas noggrant . det va säkert en hel pall varje gång jag

va där som jag inte tog med pga skador av alla de slag!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Postverket som myndighet och statligt verk är sedan länge nedlagt, om det gått någon förbi. Det är numera en affärsverksamhet som vilken som helst, och som framkommit i tråden finns det alternativa tjänster, var och en med sina förtjänster och tillkortakommanden. Om man vill att post lagras, t ex när man åker på utlandssemester, så går det utmärkt att beställa via "www.adressandring.se". De nya tiderna har också fört med sig att i de flesta fall kunna spåra paket via sin dator eller mobiltelefon. Trådskaparens exempel visar med tydlighet att det är helt nödvändigt att begära försändelsenummer från avsändaren om man vill bevaka en viktigare försändelse. Om han gjort detta när han fick leveransbesked från spötillverkaren så hade allt löst sig betydligt smidigare....

Och hur menar du då!!! spelar väl ingen roll om man får försändelse nummer om de skickar det till sverige istället för usa , eller??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Haft som reservspö. Aldrig ihopsatt. 1500:- bilder vid intresse.
    • Guideline klumpar enligt bild. Pris 275 sek/ klump +frakt
    • Rio Scandi Body flyt klumpar enligt bild. Alla är i nyskick och fungerat som reserv. Pris/klump 400 sek + frakt
    • Tre flankfjädrar ger en Ullsock tillsammans... fyra flugor för 30:- ger 40 flugor för 300:- + en påse dubbing... = 330:- Jag ser fortfarande inte skillnaden förutom att jag väljer att beställa hem GP istf räv. Och så att det inte går att binda ullsock med räv. Binder du på ED trekrok så tillkommer ju kroken. Jag har vit och oliv isbjörn hemma i brevlådan (179:-/patch) nån dag efter jag beställt dem. De finns i lager. Lite påfågel och get samt tub och du har ytterligare 30-40 flugor för en femhunk. Jag ser fortfarande inte skillnaden, förutom att det absolut inte går att binda en vettig Sunray på räv... Samt då, såklart, att jag då val 'isbjörn' istället för 'räv'... Ska man binda GP.(flugan) så behövs _både_ isbjörn och GP. Och dubbelkrok. Då sticker det säkert iväg med några kronor till per fluga... Innebär 'exotiskt och exklusivt' helt sonika 'jag pallar inte sätta mig in i hur och var man kan få tag på vilka material, jag vill inte lära mig något om flugnindning och jag har svårt att använda en sökmotor...'? Argumentet att det skulle innebära något annat än en fullständig marginalkostnad i sammanhanget - ett vettigt spö, en rulle, tre klumpar, running line och lite tafsar landar sannolikt norr om 10 papp - känns inte riktigt trovärdig. Som jag sa tidigare - har man råd med bensin, fiskekort och övrig utrustning så känns det lite märkligt att gnöla över om en skinnbit kostar 50:-, 100:- eller 150:- Jag menar - hur många flugor gör man av med på en säsong? Under april gick det kanske sex-åtta flugor för mig. Säg att det sitter material för en tia i en fluga. Det är sextio till åttio kronor. Det är mindre än bensinpengarna för ett fiskepass... -- Litet förtydligande: Jag har exemplifierat med Ullsock, GP och Sunray för att det är intressanta flugor, med intressant historia och som är avsedda att fiskas på lite speciella vis - att köra rifflade sideways-sunrays till exempel. Liten Ullsock som sommarfluga. Stor Sunray med gul undervinge på maj(juni-lax. Och sen då GP - som ju fiskas på sitt eget speciella vis. Det är klart att man _skulle_ kunna välja en diminutiv ullsock i maj och en fulldressad Jock Scott 6/0 på lågvatten eller grilse-steg - men jag tror att ganska få hade gjort det valet... och det är väl möjligen en indikation på att det finns en poäng med lite olika flugmönster i lite olika bindteknik/material att tillgå... Och - dessa tre superenkla bas-flugor i lite olika färgkombinationer och storlekar täcker de flesta laxfiskesituationer (och havsöring i älv)... I material som enkelt går att få tag på och som inte kostar skjortan i jämförelse med en fluglina...  Mininitiala invändning var dock mot påståendet att en hårvinge är en hårvinge oberoende av materialval - då detta helt enkelt inte stämmer. Vilken typ av hår man anvvänder påverkar i allra högsta grad flugans profil när den befinner sig i vatten - fisken bryr sig naturligtvis inte om vilken typ av hår som ingår i en fluga - däremot påverkar såklart en hårvinges profil fiskens benägenhet att hugga i vissa situationer...  Så. Förenkla så mycket som möjligt - men reducera inte till absurditet. Jag hävdar med bestämdhet att det finns en poäng med oilka flugmönster...
    • Absolut men om man jämför med en bit svart räv, orange räv och typ gul räv. En påse flash, lite plast tub och några vikter så kan du binda vadå 30-40 flugor? (kanske ännu mer) för totalt 500 kr kanske?  Som fångar precis lika mycket lax som vilken fluga som helst med isbjörn, fasan, apa eller get.  Det var nog lite det krille menade Men som sagt sen är jag helt på din sida vad gäller alla dom materialen jag uppskattar hantverket och tycker det är så mycket roligare att fiska med en fluga man har lagt ner tid och energi på.     
    • Tog en stund - men billigaste fasanskinnet jag hittat inom Sveriges gränser (helt fasanskinn, inte guldfasan) går på 350:- GP-flankfjädrar får man för 30:-/dussin (och det brukade gå 2-3 dussin per helskinn) - så det är enkelt att komma över och har inte direkt dyrare...
    • Söker denna rulle, färg ”spelar ingen roll” men helst clear. Pm om ni har någon
    • Har en Loop by Danielsson LW Evotec 8eleven serienummer 149 om det är intressant?
    • Jag bor i U.SA. men i södern. Har  fiskat en del i Colorado. Nu vet jag inte vad din familj är intresserad av så det blir avgörande. Tänk på avstånden är mitt råd. Du har cirka 9 timmars bilväg till Yellostone från Denver. Vill du fiska i Colorado så skulle jag föreslå South Platte floden några timmar söderut från Denver, men då blir det ännu längre till Yellowstone. Så om du kunde precisera lite mer hur länge du ska vara på resande fot.
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...