Hoppa till innehåll

Material jägare frågor


Skanerost

Recommended Posts

Hej alla,

Har nu prata runt med lite folk som jagar och de är mer än villiga att ge mig material eftersom det bara kommer att slängas.

Dock ställer jag mig lite undrande till hur jag ska ta hand om vissa delar så det inte rutnar eller luktar illa.

Tex fasan kan jag få, vilka delar vill jag ha ? Stjärt fjädrar och nackdelen skulle jag tro.

Rävsvans kan jag få med, men som sagt hur ska jag göra för att ta hand om detta? Tvätta det ? Och ta bort kött osv ?

Lite tips hade varit tacksamt!

De djur jag fått bekräftat är, räv, kanin, fasan samt andra små fågelfän.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej alla,

Har nu prata runt med lite folk som jagar och de är mer än villiga att ge mig material eftersom det bara kommer att slängas.

Dock ställer jag mig lite undrande till hur jag ska ta hand om vissa delar så det inte rutnar eller luktar illa.

Tex fasan kan jag få, vilka delar vill jag ha ? Stjärt fjädrar och nackdelen skulle jag tro.

Rävsvans kan jag få med, men som sagt hur ska jag göra för att ta hand om detta? Tvätta det ? Och ta bort kött osv ?

Lite tips hade varit tacksamt!

De djur jag fått bekräftat är, räv, kanin, fasan samt andra små fågelfän.

Kul tråd!

Jag har haft lite liknande funderingar.

Det jag tänkte var att desinficera samtidigt som man vill bli av med fukt.

Man kanske skulle försöka ta bort så mycket köttrester som möjligt själv.

Sen tänker jag mig att man kan torka och desinficera genom att tillsätta något som driver ut fukt.

Jag vet att jägare lägger sina skin i salt innan de behandlar dem.

Kan man inte lägga skinnen i någon form av alkohol och sedan torka dem försiktigt i ugn vid låga temperaturer?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Mitt tipps när det gäller "köttiga" djur, älg, räv etc är att garva dem fri från så mycket kött det bara går med kniven (gärna direkt vid slaktplats). Gnida in dem rejält i salt oc hänga upp dem på tork i solen (spika upp på ladugårdsvägg eller dyligt tillsammans) så torkar de ut på ett par dagar. Sen givetvi finputa, frysa ner och nyttja. Vissa material är det för mycket jobb med för att det ska vara lönt, då är det enklare att köpa...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tog reda på några skinnbitar under den tiden jag band, främst hare och rådjur. Jag skrapade bort så mycket kött som möjligt, la det i frysen ett tag och sedan i ugn på lågvärme ca 50 grader så att fukten gick ur skinnet. Det här var ganska många år sedan så det kan ha varit så att jag körde dem i ugnen innan de åkte i frysen. Det fungerade iaf så tillvida att jag inte fick några skadedjur.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...