Hoppa till innehåll

Uppgradera städ


Troll

Recommended Posts

Vad gör man om man har:

1 gammalt städ, noname

1 Regent

1 Eumer tubrigg

Pelarborr och lite tid över på jobbet?

Självklart mecklar man till en bit rundstål så man har ett, kanske inte tokbra, men fullt fungerande, rotationsstäd med möjlighet både för vanliga krokflugor och för tubflugor.

Inte VM i fager konstruktion, men för 15 minuters jobb är jag rätt nöjd.

Rundstålet har en M6-gänga i ena änden, ett 9 mm hål en bit in i andra änden, och ett 3,5 mm igenom resten. Jag kan förvisso inte binda hur små tuber som helst, men som syns på bilden, så funkar det finemang ner till 1'' i alla fall.

Tub-riggen har ett spår utslipat ur flänsen man fäster i städet så att det både går att sätta det i städ och att föra in det i rundstålet.

En kortare M6-skruv fäster både tubriggen och axeln till det vanliga städet.

Planen är att använda en klassisk Z-formad insexnyckel som vev till hela ekipaget, men den är "någonstans" i förrådet och fick inte vara med på bild.

Engineering on a budget!

post-13692-0-76763200-1354126507_thumb.j

post-13692-0-13865900-1354126509_thumb.j

post-13692-0-67814900-1354126510_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Btw, vad finns det för "tillhyggen" man kan försöka bygga ihop?

Trådhållare och parachute-hackel-assistent är planerade.

Har sett att det finns profilplatta till vissa städ, är det något folk faktiskt använder?

Vad finns det mer man kan hitta på för dumheter?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Visst är det skoj med sånt?

Synd man saknar utrymme (och cash) för en svarv... 

 

Lyckades göra en hygglig, men måttligt fager, trådrullehållare häromveckan, tvinnad grov koppartråd (1,5 mm tråd eller så, till blomsterarrangemang gissar jag på). 

Den ser inte nå fin ut, men den funkar till precis vad den ska göra: hålla trådhållaren. 

Ska fippla upp en bild under veckan, enligt planen.

Redigerad med Troll
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så illa ser det inte ut. Huvudsaken det fungerar så är det bra. Prova gör en parachute galge på samma sätt. Funderar på att bygga en till mitt städ nästa vecka. Har aldrig använt en sån men det kanske är bra. Bordsplatta kan jag oxå rekomendera att du kan göra till dit städ när du ändå håller på. Jag har kört med bordsplatta i ett par år nu och tycker det är kanon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får se vad jag har tillgång till för material och verktyg bara. Platta vore smidigt, men jag kanske snickrar ihop något vad våren lider. 

 

Parachutegalge skulle jag inet använda, kommer köra på hackeltång fäst med fjäder i trådhållaren bara, sätter ändå alltid flugan med vingen pekande ditåt när jag binder klinkor. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Det borde gå att uppgradera ett sånt städ utan alltför stora problem. 

 

Däremot misstänker jag att det inte blir så stor vinst i det fallet faktiskt. 

Eller hur vridbar är chucken på den där när kroken väl är fastbunden?

 

Eftersom jag har bytt upp mig, vill du ha tag i mina gamla städ (uppgraderingen använder delar av bägge) så kan vi lösa nåt, bara skicka pm. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det borde gå att uppgradera ett sånt städ utan alltför stora problem. 

 

Däremot misstänker jag att det inte blir så stor vinst i det fallet faktiskt. 

Eller hur vridbar är chucken på den där när kroken väl är fastbunden?

 

Eftersom jag har bytt upp mig, vill du ha tag i mina gamla städ (uppgraderingen använder delar av bägge) så kan vi lösa nåt, bara skicka pm. 

Okej. Jag tänkte testa med mitt först men om jag misslyckas så kan jag nog vara intresserad av ditt förslag :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, har du redan städ att leka med är det klart att du ska testa själv! 

Om inte annat är planering och test halva nöjet. 

Helt min åsikt. Planeringen av hur man ska göra och sen pröva sig fram är halva nöjet. Om inte mer. Om man sen får det att fungera som man ska är riktigt roligt. Personligen tycker jag att det är skitkul att binda på mitt egenbyggda städ då jag fått till funktionerna som jag själv vill ha dom. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis!

Mitt blev väl egentligen lite sisådär, om man jämför med vad jag hade velat ha. Men det fick allt duga, speciellt om man tar arbetstid och materialkostnad i beaktande. 

Dock ska sägas att jag uppgraderat till köpestäd, dock beg. I väntan på bättre verktygsansamling hemma kanske... vill nog smida helt eget vid tillfälle, men det får nog vänta lite till. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...