Hoppa till innehåll

Mat i fält


Recommended Posts

Startar en ny tråd här så vi inte lusar ner REA-tråden alldeles för mycket :)

 

Mat i fält, vad gillar ni bäst?

 

När det gäller frystorkat så är Real Meal en riktig favorit. Jag kommer ihåg första gången jag köpte på mig ett par "dyra" real meal. Var på fjällvandring mot kebenekaise. I flera dagar hade vi käkat Blå bands frystorkade käk som krävde kokning i minst 10 minuter för att bli ok (och som smakade så gott som ingenting). Till slut testade vi Real meal, det var någon maträtt med potatismos. Att bara hälla i varmt vatten och vänta kändes för bra för att vara sant. Det tog en sked för att göra mig såld. Mycket god smak och mycket energi. Slippa disk och allt fipplande när man stannar på fjället var som en dröm.

 

Av någon konstig anledning har jag bara använt rätterna när jag är iväg på längre turer. Till dess att min fiskekompis drog upp en häromdagen när vi var iväg på en heldags fiske, för att äta rätten till lunch. I ryggan hade han varmt vatten i en termos och en påse kyckling curry. Varför jag inte tänkt på detta vet jag inte. Jag har hållit på med friluftsaktiviteter i så många år att jag på något sätt försakat mina kunskaper om fält när jag är ute och fiskar. 

 

Nu har jag handlat på mig ett tiotal påsar, och det ligger alltid en i min fiske-ryggsäck.

 

Andra bra tips på mat i fält?

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart köper man dessa?

Edit.

Google löser allt ;)

Jag antar att bäst före datumet på påsarna är år 3013 eller något sådant, eller hur länge håller dom sig?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Redigerad med Fredda Kustom
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säger som jag sa i REA-tråden. MRE's är absolut det bästa jag testat. Dom är lite dyra men om man ser till vad man får så skulle jag säga att dom är billigare än Real meal. 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Meal,_Ready-to-Eat

 

Stort plus är att det ingår heater och man behöver inte rent vatten. Ett extra stort plus är flaskan med tabasco som följer med. Ett minus är vikten. 

 

Enklast är ett köpa dom från Tyskland via ebay. Säljs oftast i hela lådor med många olika menyer. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart köper man dessa?

Edit.

Google löser allt ;)

Jag antar att bäst före datumet på påsarna är år 3013 eller något sådant, eller hur länge håller dom sig?

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Jag köper mina Real Meal från XXL, 69:- för de flesta, men några nyare kostar 75:-

 

Ska kolla in fältransonerna MRE också, kan vara bra med lite variation.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart köper man dessa?

Edit.

Google löser allt ;)

Jag antar att bäst före datumet på påsarna är år 3013 eller något sådant, eller hur länge håller dom sig?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag köper mina Real Meal från XXL, 69:- för de flesta, men några nyare kostar 75:-

Ska kolla in fältransonerna MRE också, kan vara bra med lite variation.

Ok, tack för informationen!

Skulle vara intressant att testa.

Med vänlig hälsning, Fredrik

Med vänlig hälsning, Fredrik

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra Richard!

 

Jag kör alltid Blå bands Expedition Meal.

Samma som Real Meal, bara att hälla i vatten och vänta ett par minuter.

 

Det som gör att jag väljer Blå Band´s variant är att de dels har Pasta Carbonara som inte Real har.

Men dels också för att de har TYDLIGA markeringar i påsen för vattennivå och att jag tycker att de smakar MER än Real.

 

Jag har än så länge bara kört Ola Skinnarmos varianter, men ska prova de andra när tillfälle ges.

 

Är det inga krav på vikt/utrymme och det bara handlar om en dagstur så är det kanon med en limpa färskt bröd och Chili concarne. 

Eller ännu bättre, riktiga köttbullar, en påse pulvermos och en liten burk med rårörda lingon. 

( Är det på hösten tar man med sig en burk med socker bara och plockar lingonen på plats ;) )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör mycket energybars men har börjat lessna på att ha det som stapelföda. Vill komplettera med något varmt, ska kolla på Blå Band och Real.

 

Har också kört mycket halv pizza, men det är sällan jag har det hemma. Fläskpannkaka, inte så god fryst och tinad.

 

Men bäst annars var en frittata (typ omelett fast stadigare) med blandad fyllning som jag tog med i bitar på dagsturer en period. Smakade "riktig mat" trots att den inte var varm. Nyttigt dessutom. Jag lade den i ett tunnt pitabröd för ökad njutning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv så kör ja den amerikanska MRE (meal ready to eat) rikgit gott, lätt o kommer oftast med speciella värmepåsar så man slipper koka o bära en massa vatten osv med sig!

Dessutom är dem ritkgit goda o man blir sjukt mätt :P Man kan få en kartong på ebay för runt 600-1200 kr oftast 12-20 24h ransoner!

Redigerad med Folkstrand
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Knorr's Spageteria Carbonara el Bologna Riktigt gott!!!! för att slippa disk så häller jag kokvatten i påsen o väntar i 10min annars kokas de i 7min.... brukar ha torkat renkött,en hel salamikorv som jag använder både till maten som mersmak och till mackorna... knäckebröd el annat mörktbröd..

Redigerad med Line-speed
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir allt mindre extrem för varje år, oftast är det ju inte Annapurna man ska fiska på så jag brukar bära med mig några extra hekton i form av mat och gas på turerna. Alltid stekt palt, lingonsylt och smör till första måltid. Raggmunkar (pulver) med bacon är en nykomling (bra om man steker över eld, går ganska mycket gas annars =). Basmati-ris bas till varmrätter/fisk, går rätt snabbt att koka och godare än pulvermos, till detta några goda pulversåser. Som backupmat/turmat så kör jag Knorr Spagettaria + bacon och lite kryddor. Kryddpåsar är alltid bra att ha med sig för att piffa till saker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allt handlar ju om prioriteringar. Ska man ut och mysa i tält 15 meter från bilen så kan man ju kränga med sig både muurikka och bag in box. Ska man vandra i 7 dagar utan kontakt med civilisationen så kanske inte falukorven är prio 1. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gillar också Real. Gillar att de undviker e-ämnen och tillsatser.

Har provat allt de har, även frukostblandningen.

Favoriten är nog torsk med potatismos. Eller storfe-grytan. Eller Lapskojs...eller lammgrytan.

 

Det negativa jag kan uppleva med Real är att många av deras rätter (främst grytorna) har en bismak som är likadan oavsett vad som står på påsen.

Inte så att det smakar illa på något vis, men efter 4 dagar så måste jag bryta den smaken. Då kan man ta en rätt med mos, torsken eller lapskojs kanske.

Fast jag ska nog prova några andra märken att bryta med också.

 

Dessvärre har jag tappat förtroendet för Blå band helt sen jag försökt hitta frukostpåsar som duger.

Deras risgrynsgröt med jordgubb var hemsk, fick inte i mig mer än en sked av det syntetiska äcklet.

Yoghurt med hallon var också hemsk.

Provade någon mer frukostpåse som jag fick kasta. Det enda jag fick i mig nästan hela av var äpple och kanelgröt.

Är lite rädd för att deras måltider ska hålla samma klena standard.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gjorde just en beställning av lite Blå Band:

 

 

 Blå Band Skinnarmo's Pasta Carbonara
 Blå Band Svamprisotto med kyckling
 Mountain House Pasta Lasagne
 Blå Band Krämig pasta med kyckling
 
Och en Mountain House
 
Återkommer med recension från en som är kräsen när det gäller mat ;)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Första gången jag va ute och vandrade hade jag med mig massor av olika frystorkade matpåsar från Real. Lagom till lunch dag 2 sluta mitt nya gaskök från primus fungera, det visade sig senare bero på ett fabrikationsfel då det va skit i slangen som täppte igen gastillflödet. Vi ville ju såklart inte ge oss tänkte vi att det går säkert bra med kallt vatten och låta det dra extra länge. Sen dess kan jag inte ens lukta på en sån där frystorkad påse utan att bli illamående.

 

Så hur gör jag nu? Jo med lite kreativitet kan man göra matupplevelsen på fjället helt fantastisk utan att det nödvändigtvis väger så jättemycket. man kan exempelvis köpa nötfärs, steka den utan fett och krydda för att sedan torka deti ugnen och det väger itne alls mycket. Tillsammans med lite torkad svamp, en vitlöksklyfta eller två, lite tomatpure och snabbmakaroner har man en stabil pasta med köttfärssås uppe på fjället. och det smakar suveränt! 

Samma torkade köttfärs kan man tillsammans med ex pulvermos göra skojs på, eller bara koka ihop med couscous och en biljongtärninig av valfri sort. Ja det finns mycket man kan göra. Vidare finns det ju en mängd olika salamikorvar, olika sorters torkad frukt etc som man kan ha med sig.

 

Ett annat tips jag fick från en "kokbok för fjället" som blivit lite av en favorit var "Vandrande Jakob". helt enkelt ett paket snabbnudlar med kycklingsmak, lite jordnötter, torkad banan och krydda med lite curry. vill man lyxa till det lite kan man steka och torka bacon och ha med sig, det brukar vara värt det :)

 

Den här typen av mat förhöjer enligt mig upplevelsen på fjället och förstör heller inte magen på samma sätt som sån där frystorkad gör, och personligen tycker jag det är ganska trevligt att laga mat i stormkök ute på fjället.

Redigerad med Skitfiske
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Första gången jag va ute och vandrade hade jag med mig massor av olika frystorkade matpåsar från Real. Lagom till lunch dag 2 sluta mitt nya gaskök från primus fungera, det visade sig senare bero på ett fabrikationsfel då det va skit i slangen som täppte igen gastillflödet. Vi ville ju såklart inte ge oss tänkte vi att det går säkert bra med kallt vatten och låta det dra extra länge. Sen dess kan jag inte ens lukta på en sån där frystorkad påse utan att bli illamående.

 

Så hur gör jag nu? Jo med lite kreativitet kan man göra matupplevelsen på fjället helt fantastisk utan att det nödvändigtvis väger så jättemycket. man kan exempelvis köpa nötfärs, steka den utan fett och krydda för att sedan torka deti ugnen och det väger itne alls mycket. Tillsammans med lite torkad svamp, en vitlöksklyfta eller två, lite tomatpure och snabbmakaroner har man en stabil pasta med köttfärssås uppe på fjället. och det smakar suveränt! 

Samma torkade köttfärs kan man tillsammans med ex pulvermos göra skojs på, eller bara koka ihop med couscous och en biljongtärninig av valfri sort. Ja det finns mycket man kan göra. Vidare finns det ju en mängd olika salamikorvar, olika sorters torkad frukt etc som man kan ha med sig.

 

Ett annat tips jag fick från en "kokbok för fjället" som blivit lite av en favorit var "Vandrande Jakob". helt enkelt ett paket snabbnudlar med kycklingsmak, lite jordnötter, torkad banan och krydda med lite curry. vill man lyxa till det lite kan man steka och torka bacon och ha med sig, det brukar vara värt det :)

 

Den här typen av mat förhöjer enligt mig upplevelsen på fjället och förstör heller inte magen på samma sätt som sån där frystorkad gör, och personligen tycker jag det är ganska trevligt att laga mat i stormkök ute på fjället.

 

Bra tips. Hur länge räknar du med att torkad köttfärs håller sig, ungefär?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3cm tjocka skivor rökt sidfläsk läggs i en elektrisk dubbelgrill (typ foremans mean lean eller liknande) tills det mesta fettet runnit ur och det återstår ca 1 cm, en rejäl bit ost och något bröd är fin fältmat för turer på ett par dagar

 

rågtuben och tubost är fint vid ett par dagars båtfiske

Redigerad med rensvind
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...