Hoppa till innehåll

Skapa fiskevårdsområde


Pajk

Recommended Posts

Har ett litet rinnande vatten som mynnar i havet,men där mynningen är igenväxt av tät vass. Har en liten vision om detta vatten då det går historier om hur havsöringen lekte här förr,men var skall jag vända mig för att ev bilda ett fiskevårdsområde eller bara på ett lagligt viss göra vissa förändringar för att öppna väg för öringen och givetvis annan vandrande fisk..Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har och håller på med ett liknande "projekt", jag själv har pratat med länsstyrelsen och sedan måste man ta reda på vilka som äger marken, i mitt fall är det 20-30 st vilket försvårar allt då man måste ha med sig alla markägarna, för att få reda på vilka som äger marken borde kommunen kunna svara på de. De gjorde dom i mitt fall iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, då har jag något att gå på,det är väl bara spotta i nävarna och köra på, hoppas läns och markägare hänger på. Hade varit häftigt och lyckas att hjälpa öringen tillbaka på gamla marker igen,och givetvis skapa bättre fiske på långsikt i havet utanför. Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du behöver ju inte slå på stort om det bara rör sig om denna bäck, behöver inte skapa FVO nödvändigtvis. Beror ju lite på hur många markägare det finns.

Börja med att köpa fastighetskartan från Metro, kostar väl 2-300kr. Kolla sen vilka platser du vill restaurera och kontakta markägaren på dessa platser. Vassen brukar öringe dock kunna forcera, men kanske finns det inga lekplatser eller bra grus ? Lycka till

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter att du fått lite koll, och hört dig för med kommunen, börja med att kontakta markägarna där du vill göra åtgärder, du behöver troligen inte få med alla på banan om det inte redan är ett fvo eller vattenvårdsförbund.

(eh, ja som redan sagts, såg jag nu.)

Redigerad med Troutman
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bäcken ser ut att ha fina lekbottnar men just mynningen är totalt ogenomtränglig även för en öring ,så i första hand är väl tanken att öppna en passage och sen vänta och se om fisken hittar dit ...ska väl inte finnas något större motstånd för att kunna göra en sådan åtgärd tycker man...och angående att skapa ett fvo så är väl den tanken att kanske ge den eventuellt lekande öringen ett bättre skydd i framtiden....får skynda långsamt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att underlätta bildandet av fiskevårdsområden har Staten och därmed lagstiftarna angett att det kan räcka med att en stämma för bildandet av ett FVO utlyses och därmed är det mer "upp till var och en" av fiskerättsinnehavarna att bevaka sina intressen*. Att utreda vilka som innehar fiskerätter är ofta ganska komplicerat eftersom historiska händelser kan spela in, så att fler än de nuvarnde markägarna kan omfattas. Vidare är det nog troligt att avstyckade tomter (under senare tid) från en stamfastighet inte innehar fiskerätt då det om sådan förelåg skulle försvåra bildandet av ett FVO.  Det här är lite förenklat men i stort sett giltigt.

 

Ursäkta mina något "juridiska" formuleringar.... B)

 

* Innebär för tydlighets skull inte att man kan strunta i att riktat och direkt kalla berörda parter men däremot att en djuplodande utredning av vilka fiskerättsägare som finns; -kanske av historiska skäl som är svåra att utreda, däremot inte nödvändigtvis behöver ske. (Framgick då jag  för några år sedan läste i förarbetet till lagen)

 

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810533.htm

http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/foerslag-till-aendrad-lag-om-fiskevaardsomraaden-301728

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

absolut ska läns få chansen att bidra när vi kommer så långt,för givetvis kan detta projekt hjälpa även andra arter...och då kanske verka mer intressant att satsa på...

Du kanske kan få länsstyrelsen att bekosta projektet, här i Västmanland lägger de en hel del pengar på att få tillbaka

öringar i bäckar där det finns flodpärlmusslor. Hos dig borde de ha intresse för att bättra på öringstammen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja det blir en del juridiksvenska, och en hel jungel när man gräver lite djupare i detta med fiskerätter etc, vi får börja med lite vanligt bondförnuft och se hur långt det tar oss innan vi stöter på patrull.

För att underlätta bildandet av fiskevårdsområden har Staten och därmed lagstiftarna angett att det kan räcka med att en stämma för bildandet av ett FVO utlyses och därmed är det mer "upp till var och en" av fiskerättsinnehavarna att bevaka sina intressen*. Att utreda vilka som innehar fiskerätter är ofta ganska komplicerat eftersom historiska händelser kan spela in, så att fler än de nuvarnde markägarna kan omfattas. Vidare är det nog troligt att avstyckade tomter (under senare tid) från en stamfastighet inte innehar fiskerätt då det om sådan förelåg skulle försvåra bildandet av ett FVO. Det här är lite förenklat men i stort sett giltigt.

Ursäkta mina något "juridiska" formuleringar.... B)

* Innebär för tydlighets skull inte att man kan strunta i att riktat och direkt kalla berörda parter men däremot att en djuplodande utredning av vilka fiskerättsägare som finns; -kanske av historiska skäl som är svåra att utreda, däremot inte nödvändigtvis behöver ske. (Framgick då jag för några år sedan läste i förarbetet till lagen)

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810533.htm

http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/foerslag-till-aendrad-lag-om-fiskevaardsomraaden-301728

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bäcken ser ut att ha fina lekbottnar men just mynningen är totalt ogenomtränglig även för en öring ,så i första hand är väl tanken att öppna en passage och sen vänta och se om fisken hittar dit ...ska väl inte finnas något större motstånd för att kunna göra en sådan åtgärd tycker man...och angående att skapa ett fvo så är väl den tanken att kanske ge den eventuellt lekande öringen ett bättre skydd i framtiden....får skynda långsamt

 

Har du observerat lek i bäcken, eller tecken på lekgropar ? Kanske kan du lägga upp några bilder här så får du nog många tips :) lite stöttning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet du förresten vilken vattenhastighet det är i området ? Fisken gillar hastighet nånstans 0,3 - 0,6 m /s för att lek ska bli aktuell.

Träden kan du ju låta ligga kvar som det ser ut (fotbollen kickar du ut), bra gömslen för yngel och håller bra med insekter.

Svårt att avgöra på dessa bilder hur botten ser ut. Grus/sten ? Vilket djup har den nu och om sommaren ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är inget jätte drag där bilderna är tagna ,det liksom planar ut precis innan havet men det kanske man kan skapa...ovanför där bilderna är tagna är det bättre drag men ligger med privat mark på båda sidor så det är lite svårt och reka i nuläget,botten är fast/hård lera känns det som med sand ovanpå,vattendjup nu ca 30-60cm..sommartid vet jag inte....snackade med miljöchefen på kommunen idag,och hon nappade på detta direkt,hon skulle faktiskt träffa länsstyrelsen vid en annan öringbäck idag där hon lovade att lyfta detta även där...kanon två flugor i en smäll,härligt att få ett så positivt bemötande på våran ide om bäcken,det var inte var jag förväntade mig....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla gärna under sommaren hur mycket vatten bäcken håller, ta gärna några stickprov på temperaturen också under de torraste varmaste dagarna. Det är nyckeldata som avgör hur mycket energi ni ska lägga på bäcken. Blir vattnet 21-22 grader och över det är risken att det inte blir några överlevande öringar alls. Finns vatten under vinterns torraste månader ? Mitt tips är att dokumentera, fota nu i vinter och sommar för att eventuellt sätta in åtgärder till hösten innan leken. KOntakter på kommune/LST är ju något som är bra att ha oavsett vattendrag, bra att bolla med dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för dom tipsen,det med temp. har jag inte haft en tanke på,givetvis ska man inte göra något innan man har koll på att det man gör har en mening...

man vill ju bara sätta igång, men att studera och observera ,dokumentera och låta det mogna fram är nog det rätta....mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu har det börjat hända grejer....ihop med kommun och läns så har det sökts pengar till en förstudie där det som ni nämnt tidigare i inläggen blir ett projekt för att se förutsättningar för öringen...känns skitkul,nu är det bara vänta och hoppas.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har det börjat hända grejer....ihop med kommun och läns så har det sökts pengar till en förstudie där det som ni nämnt tidigare i inläggen blir ett projekt för att se förutsättningar för öringen...känns skitkul,nu är det bara vänta och hoppas.....

 

Bra start ! Lycka till  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Första bakslaget! Inga pengar från storebror till en förstudie av bäcken pga att detta vattendraget inte ingår i ett kalkningsprojekt(om jag förstått detta rätt).

Nu blir det till och göra detta helt på egen hand.

Alla ni som håller på med detta och förhoppningsvis läser dessa rader har kanske några goda råd att ge,ang vad vi börjar med i ett sånt här projekt.....

Tidigare i tråden har det kommit fram mycket bra tips,men känner att vi behöver lite vägledning såhär i startskedet..

Förstudien av bäcken är ju solklar,men den kunskapen för att utföra den har inte vi,var hittar vi den tex?

Markägare håller jag på att reda ut..så det är igång.

Som sagt ventilera era åsikter/synpunkter,är öppen för all info/hjälp vi kan få...

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

HaV har fastställda mallar för inventering och biotopkartering av vattendrag, det finns även en instruktion som täcker det mesta av innehållet, hur man skall definiera delsträckor, benämningar och indelningar på bottensubtrat, flödesnivåer etc etc in finitum.

Jag laddade ner den jag har som PDF på nätet, men minns inte varifrån. Prova att söka i google med bra nyckelord och begränsa sökningen till dokumentfiler. Funkar det inte så ringer du HaV på måndag!

Redigerad med Troutman
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

HaV har fastställda mallar för inventering och biotopkartering av vattendrag, det finns även en instruktion som täcker det mesta av innehållet, hur man skall definiera delsträckor, benämningar och indelningar på bottensubtrat, flödesnivåer etc etc in finitum.

Jag laddade ner den jag har som PDF på nätet, men minns inte varifrån. Prova att söka i google med bra nyckelord och begränsa sökningen till dokumentfiler. Funkar det inte så ringer du HaV på måndag!

Detta låter kanonbra,tack så mycket för hjälpen...Mvh
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...