Hoppa till innehåll

Trönderlagsälvarnas skrämmande utveckling.


Laxarnas prins

Recommended Posts

  • 1 month later...

Citat från Trönderbladet för några dagar sedan:

 

"Over 15 prosent rømt oppdrettslaks gir høy risiko for genetisk påvirkning av villaksen. Flere villaksbestander er allerede genetisk endret på grunn av gyting sammen med den rømte oppdrettslaksen.

– Det er en trist utvikling, konstaterer forskningssjef Kjetil Hindar i Norsk institutt for naturforskning (Nina) overfor avisen".

 

Ingen kul läsning!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vaaa?? skulle detta vara en nyhet för Kjell o Nina? eller resultatet för flera års forskning?

 

Trodde detta var ett problem som stod i fokus när det gäller

odlad lax kontra den vilda.

 

 

Citat från Trönderbladet för några dagar sedan:

 

"Over 15 prosent rømt oppdrettslaks gir høy risiko for genetisk påvirkning av villaksen. Flere villaksbestander er allerede genetisk endret på grunn av gyting sammen med den rømte oppdrettslaksen.

– Det er en trist utvikling, konstaterer forskningssjef Kjetil Hindar i Norsk institutt for naturforskning (Nina) overfor avisen".

 

Ingen kul läsning!

Redigerad med Snoxam
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tydligen inte då odlingsindustrin växer och växer.

Sen förstår jag inte riktigt att detta skulle behöva vara en nyhet "Snoxam".  Det viktiga är väl att man tar upp det och skapar opinion och gör något. Eller det kanske är bättre att sitta tyst på kammaren och låta allt fortgå ;):)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Laxarnas prins,

Du missförstod nog mitt inlägg. Det var inte menat att du hade "hittat en nyhet" det förstår väl jag också. Jag la lite ironi bakom det hela och menade att vem som helst kan väl komma fram till det Kjetil sa till Tröndebladet. Sedan vet jag inte riktigt om du menar att det är du eller Kjetil/Nina som tar upp det till och skapar opinion och gör något?

Men oavsett så är det väl bra att det kommer i media, det jag menade var att det han säger till Trönderbladet kan väl knappast vara en nyhet eller något som dom inte känner till sedan innan.. Varken för dom eller alla andra som fiskar lax i älvarna. 

 

Hade ju varit mera intressant om dom hade kommit med förslag på lösningar.

 

Tydligen inte då odlingsindustrin växer och växer.

Sen förstår jag inte riktigt att detta skulle behöva vara en nyhet "Snoxam".  Det viktiga är väl att man tar upp det och skapar opinion och gör något. Eller det kanske är bättre att sitta tyst på kammaren och låta allt fortgå ;):)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...