Hoppa till innehåll

Trönderlagsälvarnas skrämmande utveckling.


Laxarnas prins

Recommended Posts

Nu är säsongen mer eller mindre slut för min del.

 

Precis som i fjol så upplevde jag att många av fiskarna som fångades var väldigt magra (de storlaxar som fångats av mitt gäng har fulton på ca 0,85!). Så även om laxlusen med stor sannolikhet är huvudproblemet så finns det fler problem som vi också måste försöka påverka. Jag tror att de allra flesta problemen kan knytas till oppdrettsnäringen.

 

Sedan blir ju vi som fiskar lax i älvarna den sista utposten, det känns inte rättvist att vi ska behöva släppa vår fångst helt. Men ibland får man bita i det sura äpplet och man måste ju värna om de laxar som faktiskt överlevt lusbältena, klarat svälten och ändå nått tillbaka till sitt mål. Så fredningarna som införts är nog inte helt dumma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är säsongen mer eller mindre slut för min del.

 

Precis som i fjol så upplevde jag att många av fiskarna som fångades var väldigt magra (de storlaxar som fångats av mitt gäng har fulton på ca 0,85!). Så även om laxlusen med stor sannolikhet är huvudproblemet så finns det fler problem som vi också måste försöka påverka. Jag tror att de allra flesta problemen kan knytas till oppdrettsnäringen.

 

Sedan blir ju vi som fiskar lax i älvarna den sista utposten, det känns inte rättvist att vi ska behöva släppa vår fångst helt. Men ibland får man bita i det sura äpplet och man måste ju värna om de laxar som faktiskt överlevt lusbältena, klarat svälten och ändå nått tillbaka till sitt mål. Så fredningarna som införts är nog inte helt dumma.

Ja dom är bra men finns ju ingen kontroll så att dom upplevs

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Den sista siffran har nog inte kommit ännu men Gaula hamnar nog runt 16-17 ton och Orkla kring 14 ton. Sen är jag mycket tveksam till hur dessa siffror stämmer med verkligheten. Dels kan en återsläppt lax fångas mer än en, två gånger och då stämmer det inte. Sen är jag helt övertygad om att busklaxar har svajat av och an i buskar. Å andra sidan tror jag att många C/R laxar inte existerar..... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I stjördal räknar man avlivad fisk separat från C&R vilket är ganska smart då en fisk kan ha fångats och släppts ett par gånger innan den kanske blivit fångad och bonkad. Om man inte vill trixa med siffror för att göra statistiken bättre än vad den egentligen är så bör man helt klart separera C&R och bonk i statistiken.

 

Ser man till antalet avlivad fisk så är det en svag säsong, men ingen katastrofsäsong. Ser man till antal kg avlivad fisk så ser det sämre ut då det har varit en smålaxsäsong. Snittvikten för i år var 3,4 kg för avlivad fisk, snittvikten 2012 (som var en bra säsong) var 6,1 kg.

 

Sedan kan det ju givetvis vara kul att titta på vad som har hänt med C&R statistiken sedan 2012 då man började föra separat statistik för C&R.

2012: 302 st

2013: 471 st

2014: 1 061 st

 

Jag tror att många bestämde sig för att inte bonka all fisk efter den riktigt dåliga säsongen 2013.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I stjördal räknar man avlivad fisk separat från C&R vilket är ganska smart då en fisk kan ha fångats och släppts ett par gånger innan den kanske blivit fångad och bonkad. Om man inte vill trixa med siffror för att göra statistiken bättre än vad den egentligen är så bör man helt klart separera C&R och bonk i statistiken.

 

Ser man till antalet avlivad fisk så är det en svag säsong, men ingen katastrofsäsong. Ser man till antal kg avlivad fisk så ser det sämre ut då det har varit en smålaxsäsong. Snittvikten för i år var 3,4 kg för avlivad fisk, snittvikten 2012 (som var en bra säsong) var 6,1 kg.

 

Sedan kan det ju givetvis vara kul att titta på vad som har hänt med C&R statistiken sedan 2012 då man började föra separat statistik för C&R.

2012: 302 st

2013: 471 st

2014: 1 061 st

 

Jag tror att många bestämde sig för att inte bonka all fisk efter den riktigt dåliga säsongen 2013.

 

"Avlivad fisk" tycker jag inte man ska titta så mycket på i år. Reglerna om återutsättning av honor samt all större fisk i augusti har påverkat både C&R-siffrorna och totalen och det blir lite krångligt att jämföra med de klassiska "avlivade tonnen". Vill man ha jämförbar statistik så är det nog bäst om man antar en siffra på hur stor återfångsten samt antar en medelvikt är och sedan räknar om till ton. Det kan nog bli ganska OK om man vet vad man gör (dvs nån annan än jag)?

 

Annars tycker jag att man framöver kan titta enbart på det totala antalet fångade laxar, vilket ju trots allt är det vi är ute efter, och då vill jag påstå att Stjördal har haft en riktigt bra säsong (drygt 2100 laxar motsvarande). Om reglerna leder till fler fångade laxar så är det i sig något som kan vara värt att lyfta fram!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det håller jag med dig om Stanley, allt som gynnar laxen är bra!

Men tyvärr vet jag att C/R lax kan ha en tendens av att hamna i frysen, detta i och med de allt mer pressade reglerna. Sen är laxfiske i älvar inkomstbringande för en del och då kan ju C/R hypa upp statistik på ett vall....

Om nu ex C/R- fisket i Orkla och Gaula stämmer så bör det ju rent matematiskt bli bra avkastning i framtiden och det låter bra i mina öron men så var det ju det här med lusen. Har läst ganska mycket om det i sommar och det verkar som att man inte haft en aning om att problemet var så omfattande som det faktiskt är :mellow:

Jag tror att det går att förändra men det är inte bara kvotering och C/R som ska till, mycket annat måste göras!

Redigerad med Laxarnas prins
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Avlivad fisk" tycker jag inte man ska titta så mycket på i år. Reglerna om återutsättning av honor samt all större fisk i augusti har påverkat både C&R-siffrorna och totalen och det blir lite krångligt att jämföra med de klassiska "avlivade tonnen". Vill man ha jämförbar statistik så är det nog bäst om man antar en siffra på hur stor återfångsten samt antar en medelvikt är och sedan räknar om till ton. Det kan nog bli ganska OK om man vet vad man gör (dvs nån annan än jag)?

 

Annars tycker jag att man framöver kan titta enbart på det totala antalet fångade laxar, vilket ju trots allt är det vi är ute efter, och då vill jag påstå att Stjördal har haft en riktigt bra säsong (drygt 2100 laxar motsvarande). Om reglerna leder till fler fångade laxar så är det i sig något som kan vara värt att lyfta fram!

Absolut, om man kunde göra en vettig beräkning på totalen så hade det varit optimalt. Men det kan nog ingen göra just nu. Men ett litet projekt där man märker fångad fisk vore inte helt fel, då vet man ju om en fisk har varit fångad tidigare (och dessutom hur många gånger).

 

Men årets siffror kan absolut jämföras med förra årets då reglerna i princip var likadana. Och då ser det ju faktiskt ut som att det går åt rätt håll i alla fall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Jag undrar hur man skall tolka fångsrapporten för Orkla 2014?

Är den gjenutsatta laxen på 8754 kg inräknat i de 13941 kg som blivit registrerat?

Eller skall totalen egentligen vara 13941+8754 kg?

 

Laks

Det er til nå blitt registrert 3727 laks.

Dette gir en vekt på 13941,12 kilo og et gjennomsnitt på 3,74 kilo. 

 

Disse er fordelt slik:

Storlaks: 467 (over 7 kilo)

Mellomlaks: 1484 (mellom 3 og 7 kilo)

Smålaks 1776 (Under 3 kilo)

 

Det er gjenutsatt 2375 laks med en samla vekt på 8754,2 kilo og et gjennomsnitt på 3,68 kilo
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att de 8752 kg återutsatt fisk är inräknat i de knappt 14 ton som är registerat.

 

Dels för att årets säsong knappast övergick 20 ton, dels för att all fångad lax ska registeras och dit räknas även den återutsatta.

 

Caran

Här hänger jag inte med...

 

Sista uppdateringen på orklaguide.com är från 9 oktober och då visas den information som jag visade i inlägget innan.

Menar du att det tillkommit ca 6 ton från någon annanstans fram till idag? om säsongen övergick knappa 20ton.

Eller vart hittar man den riktiga "börsen" för t ex Orkla om den på deras hemsida inte stämmer?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker det är otroligt fånigt att rapportera vikt på C&R fisk. Bättre som i Stjördal där man rapporterar in fisken som stor, mellan eller liten.

 

Helt enig med dej. Då kan ett kvickt ögonmått uppskatta storleken och fisken behöver aldrig lämna vattnet för vägning och mätning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag jobbade uppe på Kola märkte vi en hel del flugfångad lax tillsammans med ryska fiskebiologer. Minns jag rätt var återfångsten på märkt fisk knappa 25%. Har själv fått en fet junilax på Kharlovka som nappat igen bara 10 minuter efter den släppts. Var säker på att det var en besa då den var så tam. Icke. Tydligt färskt sår i mungipan samt samma märken från tafs lindad runt huvudet som på den första. Platsen är inritat på min Kharlovkakarta och heter än idag "Double Taker". Som vanligt inser man dystert att vårt ädla "byte" är mer korkat än vi vill erkänna.... ;)

 

M

Redigerad med Marlodge
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...