Hoppa till innehåll

Är Edgeforum och andra flugfiskeforum döden för fysiska butiker?


Hannu

Recommended Posts

Jag tror också på kombinerad webshop/butik...

Skickat från min iPad med Tapatalk

Jag tror absolut att du har en poäng här. Jag tror detta är en kombo som vi får se mer av i framtiden. Utvecklingen går ju mot nätet och det blir nog svårt att driva en specialbutik utan nätbutik. Man får inte heller glömma bort att flugfiske är en smal "sport". Att ha en fysisk fiskebutik som bara säljer flugfiske och inte finns på nätet tror jag nästan är en omöjlighet. Att Edgeforumet och andra "expertforum" skulle ha så mycket med butiksdöden att göra tror jag däremot inte. Det är en allmän trend att vi shopar mer på nätet vare sig det gäller böcker, flugspön, kläder eller skor. Det är också en trend att de fysiska butikerna, oavsett vad man säljer, tillhör en stor kedja. En utveckling på gott och ont. Vi får bättre priser, men större likriktning och mindre chans att känna och klämma. Jag kan på sätt och vis beklaga nästa generation som inte kan gå till en butik som "Lennarts sportaffär" som hade "allt". Det fanns hockeyklubbor, spinnspön, löparskidor, fotbollsskor, flugspön, linor, träningsoveraller, kinapuffar, flugbindningsutrustning, basebollhandskar, drag, maggots i ett kylskåp bakom disken och den där drömrullen man visste att man aldrig skulle få råd att köpa. Sådana butiker tillhör forntiden.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att forumen och sociala medier är en starkt bidragande orsak till det ökade intresset för sportfiske vi ser idag. Vem som helst som är vetgirig kan konsumera enorma mängder vital information bara genom att sitta framför datorn, mobilen eller surfplattan en stund. Jag är övertygad om att diskussionerna vi har på Edge är en starkt bidragande faktor till att öka köpsuget hos oss medlammar vilket ökar merförsäljningen i hela landet.

 

Fler sportfiskare ger även fler konsumenter och sportfiskebranchen omsätter idag mer pengar en någonsin.

 

Sen är det alltid butiker som går dåligt och försvinner när spelreglerna ändras men det ingår i spelet i en marknadsekonomi. Så många försäljare av flugfiskegrejer som vi har idag på svenska marknaden har vi väl aldrig haft förr? Och det är klart att det blir tufft när det är många fler som vill vara med och dela på kakan. De butiker som hänger med i utvecklingen och anpassar sig har självklart möjligheter att tjäna pengar och kombinerar man en bra fysisk med butik i ett attraktivt läge med webförsäljning med bra lagerhållning och konkurensmässiga priser så har man givetvis möjligheter att slå sig in även idag.

 

Sen är det alltid tråkigt när lokala aktörer försvinner som en följd förändrade tider men vem har sagt att det är enkelt att vara handlare? Min bild är att det är tufft race oavsett bransch och de som tjänar pengar jobbar generellt sett hårt för den eventuella vinsten.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köper i min lokala shop om det går, problemet emellanåt är ju att de inte har utbudet jag söker och tiden för att ta hem det är för lång och då blir det webbshop i valfritt land. Ser att en del har komiskt låg rabatt i sina butiker vilket är konstigt om man nu vill ha kunder. Min butik lämnar 15-20 % på alla köp. Det innebär om varan finns handlar jag lokalt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett problem är att väldigt många fysiska butiker har ett väldigt begränsat sortiment, så man är tvingad att beställa över nätet om man vill ha det man söker och när man ändå beställer så beställer man ofta också produkter som den lokala butiken kanske hade haft. Men det kostar ju att ha saker och ting i lager således är det en avvägning för butiksägaren. Har bott på ett antal orter i mina dagar och har upplevt att flera verkligt bra flugfiskebutiker med stort sortiment fått lägga ner medans, i mitt tycke, sämre butiker har överlevt. Kanske har det att göra med kostnaderna för att hålla ett stort sortiment, det ligger nära till hands att tro det samtidigt är den som är verkligt intresserad av flugfiske inte nödvändigtvis är den bäste affärsmannen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag åkte dit i förrgår och inhandlade spö o lina o allt som fanns i webbshoppen fanns i lager..... tyvärr hade jag inte tänkt inhandla spö men eftersom de hade det i lager så slog jag till :) ... / e

Hehe, det känns igen. Skulle köpa tafsringar idag och kom hem med ett efterlängtat men oplanerat #3-spö utöver tafsringarna. Fick provkasta det innan jag bestämde mig och hade troligtvis inte alls gjort samma "impulsköp" på nätet.

Beaktar man den fysiska kontakten, både med produkterna och personalen, hoppas och tror jag att fysiska butiker erbjuder ett mervärde som motiverar och säkrar deras fortsatta existens ett bra tag framöver.

Redigerad med reelcode
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...