fjellhammer Posted February 12, 2020 Report Posted February 12, 2020 Det finns ruskigt fin fisk (även troféexemplar) i Långan. Det betyder dock inte att det alltid är det enklaste att hitta rätt på dom. Kan vara finfina kläckningar av såväl dag- som nattsländor tidvis. Andra halvan av juli är nog sällan en höjdartidunkt nej, slutet av juni är nog prime time, snarast och så kan säsongsslutet vara nog så givande. Finns rejäla pjäser till öringar, men de kunde ju få bli lite fler. Näringsrikedomen har nog tyvärr ökat lite i mesta laget, långt upp har vi dykt för att dokumentera påväxningen och där är så vildvuxet att det inte finns nakna stenar alls i strömmarna, det ser synnerligen osvenskt ut. Quote
HALster Posted February 12, 2020 Report Posted February 12, 2020 Juli månad är aldrig bra i något vatten förutom uppe till fjälls. Ja Långan hyser grov fisk på sina ställen men dom kräver rätt mycket från flugfiskaren. Fantastiska strömmar att fiska rent tekniskt sett men väldigt krävande. Quote
Jumping Jack Flash Posted February 13, 2020 Report Posted February 13, 2020 Tack för synpunkterna Halster och Fjellhammer. Det bekräftar väl vad jag kommit fram till att Långan är ett överreklamerat vatten, i alla fall när man tänker på att det lanserades som top ten fishing i Sverige för ett antal år sedan. Det har nästan alltid funnits en hel del andra flugfiskare när jag varit där, men jag har sällan sett någon som fått fisk. Delvis reglerade älvar utan sjöar i systemet brukar ha svaga bestånd, Långan liknar i det avseendet övre delen av Voxnan. Landösjön klassas som vattenmagasin, men av det jag läst finns det inget hinder för fisken att förflytta sig från Långan upp till Landösjön och tvärtom när väl Långforsens kraftverk rivits. Det kan möjligen ändra villkoren för Långan en hel del. Däremot finns det kraftverk i Långsån ovanför Landösjön. Quote
Barkarby Posted February 13, 2020 Author Report Posted February 13, 2020 (edited) Nog finns det väl ett vandringshinder mellan Långan och sjön??? Ett helt kraftverk typ! Edited February 13, 2020 by Barkarby Quote
Sul Posted February 13, 2020 Report Posted February 13, 2020 Japp, damm vid Landösjön. Långforsen ligger längre ner. Quote
HALster Posted February 13, 2020 Report Posted February 13, 2020 Det här med top 10. Jag är uppvuxen i Jämtland och länet hade en gång i tiden strömfiske i världsklass men det var fram till när min gamle far var ung. När jag växte upp fiskade jag i klassiska, för att inte säga legendariska, vatten vars namn levde på gamla meriter. De var utfiskade redan på 80-talet. Jag lyckades ganska bra med den spillra som fanns kvar. LÅ Olsson och andra aktörer har i modern tid lyckats återskapa fläckar av det forna fisket. Långan är ett typexempel på ett sådant vatten. Underbara strömmar med avseende på topologi men med glesa bestånd som, om ån stängdes och sedan efter tid återöppnade med stenhård reglering av fisket, förmodligen skulle återigen bli bra på riktigt. Kanske tom. top ten. Quote
Barkarby Posted February 14, 2020 Author Report Posted February 14, 2020 Har med min bror varit en återkommande gäst vid Långan under 10-15 års tid. Måste nog säga att en mer variationsrik och lättillgänglig å får man leta efter - skulle vara grannen Hårkan då. Men nog har vi tagit stor harr och öring där. Den är riktigt vacker denna å och har man lärt sig topografi och hur den ser ut under ytan så går det att få stor fisk, om det nu är det man är ute efter. Helt enkelt en trevlig fiskeupplevelse, och bra utbud av stugor mm. Sträckan nedanför sjön ner mot den damm som nu ska bort är ju fiskevårdad också, där har de släpat ihop storsten för att att stoppa upp vattnet lite och få lite småforsar. Quote
fjellhammer Posted February 14, 2020 Report Posted February 14, 2020 Det är en gammaldags fisktrappa i dammen vid landösjöns utlopp. Den fungerar väl så sett att det går fisk i trappen tidvis, men det är ju inte i samma grad som fisk skulle passera om där inte var någon regleringsdamm eller om det vore en bättre lösning. Det sitter inga turbiner där, men dammen används ju i allra högsta grad för att reglera flödet vidare mot indalsälvens kraftverk. Quote
Jumping Jack Flash Posted February 14, 2020 Report Posted February 14, 2020 Fjellhammer, det förklarar det jag läste mig till att Landösjön är klassat som ett regleringsmagasin. Jag har också ibland åkt för att fiska i Långan när det varit högt vattenstånd i Årefjällens vatten. Då kan det vara bättre förhållanden i Långan. Mitt inlägg om att det kanske blir fritt fram för fisken upp till Landösjön för det stod det i Östersundsposten i en artikel 2012, se https://www.op.se/artikel/ett-20-arigt-drama-med-ett-ovisst-slut. Uppenbarligen var skribenten felinformerad. Det verkar dock fullt realistiskt att få till stånd fungerande fiskvandring när väl Långforsen är borta. Jag är nog lite mer optimistisk om Jämtlands flugfiskepotential. Finns det fungerande vandringsvägar från större sjöar där fisken kan växa till sig så fylls strömmarna på med fisk när det finns föda för fisken. Detta oavsett ett ibland högt fisketryck från flug- och spinnfiskare. För mig gick det hyfsat bra vid första besöket i Långan, det var 2009. Peppad också av webbsajten https://www.jaktfiske.com/3275.flugfiske_langan.html Sajten klassar Långan och Hårkan som "Jämtländska flugfiskevatten i toppklass". Fan vad jag har nött där sedan varje år med ganska blygsamt utfall. Och så ringer det i huvudet - flugfiskevatten i toppklass! Bara korkade flugfiskare från Stockholmstrakten som inte kan lura fisken! Det är sant att det finns andra vatten där jag haft det svårt. Har aldrig riktigt förstått varför, för det finns också vatten där jag dragit fisk på fisk. Ibland på första kastet. Kanske är min repertoar begränsad. Har dock fått hyfsade fiskar på såväl torrfluga, nymf som streamer, och det gäller både öring och harr. Men, det är bara att kämpa på! Quote
Recommended Posts