Hoppa till innehåll

Beiarelva


Recommended Posts

Hej har tänkt att prova beiarelva i stället för saltdal i sommar!.Tips på sträckor i början av juli ser att dem tar mycke fisk i strand vald men hur är fisketrycket där?.

 

De kanske är fiskbart även högre upp i älven tidigt på säsongen?.

 

 

Tips på bra tältplatsställe/camping !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej har tänkt att prova beiarelva i stället för saltdal i sommar!.Tips på sträckor i början av juli ser att dem tar mycke fisk i strand vald men hur är fisketrycket där?.

 

De kanske är fiskbart även högre upp i älven tidigt på säsongen?.

 

 

Tips på bra tältplatsställe/camping !

 

Jag gissar på att fisketrycket inte borde vara allt för hårt för att älven har inte haft lika mycket lax som några år tillbaka men troligen är  ändå chanserna goda att få lax just för att det inte är armbågslucka i älven.

Jag har fiskat Beiarn sedan 2008 men har böt älv just för att det var för hårt fisketryck samt att det blev sämre fiske sen har älven haft tendens till att gräva en del och bli riktigt grå i färgen i alla fall då vi åkte dit för att fiska öring september 2014 så var den totalt ofiskbar under 2 av våra 3 dagar där då man knappt såg sina egna vadarskorpå 20 cm djup. Tydligen hade dom nåt problem högre upp i dalen under 2014 då den färgades så vid regn men jag hoppas dom fått ordning på det inför årets säsong.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Nja gick inget vidare  älven gick jättehög  ända upp bland träden och var väldigt lerfärgad i flera dagar!.

.

 

Men vi fick tips om en enhandsälv några mil från Beiarn där vi tog några fina havsöringar som plåster på såren!

 

 

Men jag kommer att åka tillbaka nästa år !.Jag fiskar mycket i saltdal så det är ju närmast ett stenkast mellan dom älvarna!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
  • 2 months later...

Hej Markus och andra...

Jag såg dina frågor Markus om Beiarelva.  Hur gick det? I höst kommer jag att vara i närheten av Beiarelva 22-25 augusti och planerar att prova fisket där. 
Vilken av campingplatserna rekommenderar du/ni?  Behöver man ringa och förboka kort eller kan man bara dyka upp? 

Eller finns det snar lakeälvar i närheten som kan vara lika bra/mysiga?  Det behöver vara i närheten då jag måste vara i Arjeplog 27/8.

tack på förhand

//niclas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har bara varit där en gång men det lilla jag vet kan jag bjussa på.

Strand (Franzen) har ungefär lika långt till allt. Det är inte mycket till campingplats men duger för en laxfiskare. De säljer kort till många sträckor (dock ej alla, några kör "egen låda"). Trones ligger bättre till om du bara ska fiska i övre delen.

Det säljs så många kort i älven så vid den tiden behöver du inte boka i förväg, om du inte redan nu vet vilken sträcka du vill fiska förstås.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ok. Tack! Jag kommer att köra mc upp så det är en fördel om jag slipper transportera mig alltför långa sträckor till fiskesträckorna från tältet/campingen, även om det går.

Vilka linval gäller så sent på säsongen?  Sjunkande? Flyt? ... eller blandat som vanligt.  Jag antar att det inte är rejäl sjunk som gäller så sent på säsongen?

mvh

Niclas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

När är fisket som bäst generellt sett i Biearn?

Jag och ett par kompisar har funderingar på att åka upp första veckan i augusti men man vill ju helst fiska efter nystigen lax. Tänkte ifall laxen stiger senare i Beiarn jämnfört med älvarna i Tröndelag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Tjenixen!

tänkte prova beiarelvän nu någon gång v 31-32. Såg att ni diskuterat det här inne och undrar om någon varit där nyligen och har tips och råd ang sträckor osv...!?

Annars om någon vänlig själ som vet en ledig och bra laxsträcka/dagskort i Norge för flugfiske!? Vet att det inte är gratis men behöver ej vara "Alta" med guide dyrt ;) 

vi är 2-3 pers som vill åka v 31-32.

tack på förhand.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...