Hoppa till innehåll

Knutar/skarvar till Tafs och fluga


Kakki

Recommended Posts

Hej allesammans!

Läget är så att jag har börjat flugfiskat och har vart nere vid sjön 2 gånger denna veckan.

Problemet är det att jag har redan använt en 9´ taperad tafs till att knuta fast flugan...

Jag har läst om att folk använder sig utan en sk "slittafs" som man fäster i ändan på tafsen.

 

Jag hade tänkt mig att köpa en taperad tafs 0,20 och sen en spole med tafsmaterial på 0,18 och skarva på en 30-40cm. Skulle detta funka?

Vilka knutar använder ni till att fästa flugan?

Vilken skarvknut använder ni till slittafsen?

 

Lyckades tillslut att ta min första regnbåge på en E-12:a  :D

 

Mvh Världens sämsta googlare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis till första fisken! Du tänker helt rätt med att den taperade tafsens ände bör vara i lite grövre dimension än spetsen.

Personligen tar jag gärna en spets på ca 1,5 m på den taperade. Antingen med tafsring eller kirurgknut. På lite grövre dimensioner (0,25-0,30) funkar även ögla i ögla som skarv. Gör då öglor med perfection loops.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med tidigare skribent, kirurgknuten är en bra knut att skarva med. Mellan tafs och fluga brukar jag använda halv blodsknut (improved clinch knot, clinch knot).

Gällande längd på slittafsen så beror det på. I början kan det vara lite svårare att hantera långa tafsar så testa vad som funkar för dig. Generellt påverkar också flugans storlek/tyngd vilken tafs som funkar bäst. Stor/tung fluga brukar funka bäst med lite kortare och grövre tafs, små lätta flugor funkar fint även med längre och tunnare tafsar.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och bara för att du ska bli ännu mer förvirrad så föreslår jag en Dubbel Grinner ( även kallad Uni Knot ) till att skarva. Men kirurgknuten funkar också bra. Skippa det där förslaget med öglor av perfection knot på tafsen, det stör onödigt mycket och dessutom är perfection knot en "skärande" knut som kan ge dig tafsbrott om du har oflyt.

 

https://www.google.com/search?q=uni+knot&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CB0QsARqFQoTCPDO-aLvq8cCFamicgod6yQKHw&biw=1280&bih=895

 

Grinner är faktiskt suverän - jag använder den till i princip allt; Skarva tafs, knyta på flugor, fästa backing....  Allt man kan tänka sig. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte för att skapa ännu mer förvirring men jag vill slå ett slag för tippetrings.

 

Du knyter den på tafsen för att sedan kunna fästa en spets (Slitdel) i den. Det här innebär bl.a att du kan skarva sista delen med fluocarbon trots nylon tafs.

 

Du kan även snappt byta spets anpassad till vilken fluga eller fiske det handlar om. Ex en E12 har en tendens att trassla med 0,12 i spetsen men du kanske vill lägga ut en liiiiten fjädermygga och då kanske du plötsligt vill ha tunnare spets.

 

Det här var första säsongen jag testade köra med tippet ring men jag kände snabbt att den var hos mig för att stanna. Märker inte av den när jag kastar, påverkar inte presentationen och enkelt att byta spets efter fluga. Något iaf jag blir lite lat med och dragit mig från att göra när det är tätt mellan flugbyterna. Nu gör jag det ofta och det känns som att det gett bättre utdelning.

 

Anledningen jag kör fluocarbon i spetsen är att den blir osynlig i vattnet och sjunker innan flugan så man slipper avtrycket spetsen gör på ytan. På skygg fisk ex röding tror jag stenhårt på fc i spetsen. 

 

Hur som helst, för mig blev det hallelujamoment när tippetringen och jag fann varandra.   :wub:

 

Angående knutar så har jag börjat fästa alla flugor, tippetrings mm med imrpoved davy knott. ;)

Redigerad med Bobbilon
  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.


















×
×
  • Skapa ny...