Hoppa till innehåll

Linor till 2 hands.


Recommended Posts

hej.

 

har tänkt att testa 2 hands fiske till våren/sommaren men förstår inte riktigt alla linor till det. 

 

använder man samma runningline/shooting line till skagit och vanliga klumpar?

 

den brukar väl vara ca 30 meter lång samt 30lb i styrka om jag förstått det rätt?

 

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja du kan ha samma running-/shooting line till skagit och scandi klumpar. Skagit är bara en kortare och lite tyngre klump.

 

30-50lb kör dom flesta. Ken Sawada eller compline 50lb intermediate är två bra val. Tips är att lägga rullen i blöt ett tag innan fisket i varmt vatten. Då blir dessa två mjukare och har mindre minne när du börjar fiska.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ok tack för svar. 

ser att vissa av dom här runninglinorna är upp till 100 meter. klipper man till dom till typ 30 meter eller har man hela längden som den är från början.

 

en fråga till.

 

när jag fiskar enhands använder jag mig av polyleaders och sen tafsmaterial. är det samma system för 2 hands? alltså backing - runningline/shootingline - klump scandi/skagit - polyleader - tafsmaterial - fluga?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan göra som man vill med längden. Jag har köpt stora spolar och fyllt rullarna med ca 50 meter.

Jag använder oftast inte polyleader på scandi klumpar men det kan man göra för att justera vikt längd och sjunkgrad.

På skagit går det bra med vanliga polyleaders. Men vill du fiska djupare används sk t-spetsar (t-8, t-10 etc)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilket är lättast att lära sig att kasta med, scandi eller skagit så att man inte behöver göra det krångligare än vad det redan är och skaffa allt på en gång. Samt fisket som ska testas är forshagaforsen vad jag vet än så länge. Har läst mig till att en 13 oftare 8/9 verkar vara ett bra allround verktyg till detta samt ett lätt alternativ att lära sig på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som tidigare skrivits räcker 50 meter. Kan tom köra mindre än det. Vill du ha en väldigt bra allround lina så köper du ett rio versitip paket. Då får du en väldigt trevlig lina att kasta med och ett antal taperade spetsar där du kan anpassa sjunkgrad efter förhållande och tycke.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skit i scandi/skagit grejen. När jag fiskade skagit så blev det större delen att jag kastade vanligt undehandskast ändå. Bättre att lära sig vanligt underhandskast innan man börjar med Perry poke och liknande.

Rio versitip är lite som en medelväg mellan vanlig scandi och skagit. Väldigt lätt att kasta med och fiskar bra.

13 fot 8/9 är ett bra val. Vill du ha något som är riktigt lätt att börja fiska tvåhands med så väljer du den korta varianten av rio scandi versitip.

Skall du fiska från båt eller från land i Forshaga ?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är inte så båtig av mig öven om det kanske är större chans på fisk så land eller vadning lär det nog bli. 

 

Ok den short versitip verkar vara en smart lösning, finns det fler tillverkar som har samma system som man kan jämför pris med?

 

är det samma för 2 hands utrustning att man väljer den högre siffran i klassifieringen av spöt, alltså 9 i en 8/9?

6-20664 9wt Straw Flt w/ 4 tips 540gr / 35gm 33ft / 10m 119.95

samt skulle den här kunna funka som skjut lina till versitip:

 

http://www.svenskfiskeshop.se/fiske/flugfiske/skjutlinor/skjutlina-holmstrom-distance-flytfloating-30m.html

 

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget om den skjutlinan. Jag själv hade inte chansat på den. Vill du ha något billigt och ok kan du köpa tex en rio slickshooter från mistpool.

Finns DDC connect från guideline.

Men jag hade valt rio scandi short versitip om jag vore du. Väldigt lättkastad och färdiga öglor. Dvs inget att fixa bara att rigga och fiska. Dock så har rio haft problem med hållbarheten på dessa linorna under 2015. Dvs väljer du en sådan bör du vänta in nästa års version.

Angående klass så hade jag kört klass 9 på ett spö som är klassat 8/9. Detta är en smaksak dock. Som nybörjare är det bättre att köra lite tyngre lina tycker jag. Sedan skall man inte stirra sig blind på vad vad för klass det står på spöet. Finns oftast rek linvikt för de flesta spöna. Eller så frågar du här på forumet när du valt spö.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fan jag har ju upptäckt att detta blir ingen billig historia, tyckte enhands grejer va dyra men det här tar priset. surfade runt lite och hittade detta:

 

http://www.scandinavianflylines.com/shop/product_info.php?cPath=21_101_187_189&products_id=520&osCsid=upr68uphsqqphp87tiku5og1q2

 

verkar vara något typ av budget versitip vad jag kan förstå, jag har klarat mig med budget saker tidigare i min flugfiske karriär.

 

rio slickshooter verkar bra i pris och den klarar jag mig säkert med. gör man egna öglor på den eller kör man braided loops på den?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

inbillar jag mig bara men känslan är att det borde vara enklare att använda en running line med coating på så känslar blir mer enhands. sen gillar jag att färdiga loops även om jag vet att man kan göra perfect loops själv. dom flesta coatade runninglines jag kan hitta är 30 meter, men jag har svårt att se att det första jag gör är att kasta så långa kasst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personligen så föredrar jag Coatad runningline men det är en smaksak. Ett par tips bara, den coatade runninglinen från Scandinavian höll inte länge för mig.

Du hittar en begagnad Ddc connect från Guideline runt 500 istället för att chansa på en okänd versitip. Ett annat altetnativ är att köpa några begagnade klumpar här på edge...många som byter och köper nya ofta och säljer då sina äldre.

Redigerad med Christian1971
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ffm har vaviras runingline till bra pris och jag är nöjd. Behöver sträckas innan fisket men det är snabbt och lätt fixat. Brukar slå den något varv runt sidospeglen och sen backar man bara tills linan är ute och sträcker den. Sen veva på och fiska. 4 laxar för mig denna säsong och kastningen funkar bättre oxå. Körde Coated innan men det slets upp för fort.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fan jag har ju upptäckt att detta blir ingen billig historia, tyckte enhands grejer va dyra men det här tar priset. surfade runt lite och hittade detta:

 

http://www.scandinavianflylines.com/shop/product_info.php?cPath=21_101_187_189&products_id=520&osCsid=upr68uphsqqphp87tiku5og1q2

 

verkar vara något typ av budget versitip vad jag kan förstå, jag har klarat mig med budget saker tidigare i min flugfiske karriär.

 

rio slickshooter verkar bra i pris och den klarar jag mig säkert med. gör man egna öglor på den eller kör man braided loops på den?

 

 

Kolla denna länk: http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/175836-ny-multi-lina-fr%C3%A5n-sfl-rtg/#entry1824460

 

och sedan som Andryd skrev så tycker jag även Amnesia är en mycket bra skjutlina, sträck den bara rejält innan du börjar fiska.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...