Hoppa till innehåll

Beställa klinga från Meiser


Brynka

Recommended Posts

Hej alla duktiga spöbyggare !

 

Kollade in på Bob Meisers hemsida och tycker att det är ok pris på både klingor och builder kit.

Min fråga till er är har någon av er beställt en klinga eller ett builder kit från honom och kan ge en bra 

beskrivning av hans produkter ?

 

Jag har byggt ett antal spön från massproduserade blanks och jag är nyfiken på om detta är den rätta vägen 

 

 

Highlander S 1368-4 är det som jag vill bygga

 

 

 

 

 

Redigerad med Mosquito
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt ett par klingor från honom.

MKS och switch.

Bra kvalitet. Ringavstånd och ryggrad uppmärkt med/på tejp.

Kanske den mest service-minded firma jag någonsin haft att göra med!

Klingorna ger ett rejält och oömt intryck och spöna har tålt tuffa tag.

13689MKS är ett av mina absoluta favoritspön

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte bestämt mig om det blir enbart en klinga eller om man ska gå för ett builder kit.

Dollarn är ju sky high numera ,men är jäkligt sugen ändå 

 

Klingan jag är intresserad av kostar 265 $  och builder kitet 415 $ 

Alla som har handlat där är ju iaf nöjda med vad de har köpt

 

Fördelen med kitet är ju att man slipper leta ringar,handtag och rullfäste 

 

God Fortsättning !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för era synpunkter om klingor från Meiser  !

 

Hur stor skillnad är det mellan MKS och Highlander S ?  Jag vet ju att MKS en är full flex och Highlandern S är mitt

emellan Classic / MKS , men nu blev jag rådvill när så många gillar MKS .

 

Fiskar ju mest med Shooting head och ibland med skagit och är ute efter en klinga som fixar bägge stilar.

Provkastade ett Burkheimer 1428-4 och det var en aha upplevelse , vilken känsla i detta spö !

 

Ha de gott !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Burkheimer 8142 är juvelen i min arsenal.

Jag tror personligen att om du vill ha ett meiser som liknar burkheimern så skulle jag ha gått på highlander classic.

 

Jag har ägt både mks samt highlander s. MKS tycker jag är ett trevligt spö men highlander s var inget för mig. Skulle jag köpa ett nytt Meiser i framtiden så blir det ett highlander classic. En fiskekollega har ett sådant och det är riktigt trevligt.

 

Mvh

Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fick Meiser til att bygga ett Highlander S 14fot i klass 8 (S2H1408S-4). Detta spöt är ett klockrent 9/10 spö i vårat scandinaviska tänkesätt och kaststil. Jag beställde klass 8 just för att få et 9/10 spö. Builders kit har samma komponenter som standard build, samma rullfeste, ringar och kork som betår av rubberburl, burnt burl, natural burl och naturkork. Fördelen är att du kan forma din kork sjölva, men obs dom levererar tunna handtag baserat på 1 ¼” korkringar. Jag returnerade mina spön til Meiser för att göra om handtagen. -jag gillar tjockare kork

.
Fraktkostnader kommer i tillegg med ca $60 pluss et Pay-Pal fee om du betalar med Pay-Pal. Enklast är att skriva til Meiser och beskriva va du önskar ut av ditt spö, samt vilka ringar, rullfeste, kork. Tilbaks får du en detaljerat anbefalning om spöklinga och komponenter, samt en totalkostnad på leveransen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för era synpunkter om klingor från Meiser !

Hur stor skillnad är det mellan MKS och Highlander S ? Jag vet ju att MKS en är full flex och Highlandern S är mitt

emellan Classic / MKS , men nu blev jag rådvill när så många gillar MKS .

Fiskar ju mest med Shooting head och ibland med skagit och är ute efter en klinga som fixar bägge stilar.

Provkastade ett Burkheimer 1428-4 och det var en aha upplevelse , vilken känsla i detta spö !

Ha de gott !

Hej.

Det är väl så att det är Classic som är mitt emellan, med MKS som djupast och S som toppigast.

Har själv ett Classic 11'7" 4/5/6 som jag byggt själv. Har inte hittat 100% rätt med det spöt och lina till det, än.

Är själv nyfiken på S serien men med nuvarande dollarkurs får det nog vänta ett tag...

/Tobias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Highlander S är det spöt som känns lättast i handen och har den toppigaste akitonen av dom tre. När så är sakt så får det korrigeras med at inga av Meisers spön är toppiga. Det handlar mera om hur man gillar kasta, om man gillar att kasta med spötoppen eller lite djupare ner i spöt. Detta betsämmer man lite sjölva med att välja vikt på linan innom spöts ”grain window” och kaststil. Highlander S har den lättaste spötoppen, MKS har en kraftig spötopp och djup aktion. Mitt 14’ #8 skulle ersätta en 14’ Glx . Dessa två är helt olika spön, men en mkt trevlig ersätning som har et långt bredare register. Jag har ochså en MKS 15’ klass 9/11, detta är et mkt godt sjunklinespö som fungerar mkt bra med S3 långlina som korta scandi klumpar. Spöt känns mindre topptungt enn mitt CND spö, bättre balans. Mkt bredt register i linval, båda Meiser spöna har många vexlar om man gillar korta tunga linor eller långa lätta med hög hastighet eller som nämd full sink långlina. Alla Meiser spöna är djupa, kraftiga och fungerar mkt bra til dessa PNW kaststilar innom sitt grain window. Mina kriterier for spöval blev besvarade av Meiser, classic spöna kom aldrig med i hans anbefalning. –bevars säkert mkt bra spön dom med.

Med spöna skickade Meiser et par flyt linor gjorde av Steve Godshall. Jag vet många som gillar dessa men personligen tycker jag inte dessa var outstanding. Detta var linor anpassade för rent flytline fiske med nylon tafs och små flugor, inte för hurtigsjunkande polyleaders som beskrivit. Dessa linor har en mkt lång front och baktaperning. Lite klippande fram och bak gjorde magi, men så är det vel med alla linor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag blir mer och mer förvirrad om vilken klinga jag ska beställa Classic,MKS eller Highlander S

En 13,6- 14 fotare som klarar av både shootinghead och skagit .

 

Smaken är som baken naturligtvis ,men det lutar nog åt en MKS ändå när jag läser fiskeforum både i England och

USA om dess förträfflighet att kunna hantera både shootinghead sjunklinor och skagitriggar.

 

När jag ändå har er på tråden så har jag en fråga : Vilka ringar vill ni ha på era påkar och har ni hittat nåt bra korkhandtag ?

Jag har ett Struble U 18 rullfäste sen tidigare och det skulle passa på en ny klinga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får vel ta et beslut om vilket behov spöt skal uppfylla. Om du til det mesta vil slänga sjunklinor och falukorvar (Skagit) eller om du kommer att fiska mera scandi style med lätt sjunk / flytlinor. MKS är nog det klara val om du går för sjunklinor, Skagit eller långlina. Highlander S et mera utpregat spö för lite lättare fiske, men bevars det tacklar både Skagit och längre klumpar rätt hyfsat. Amerikanerna fiskar vel i stort sätt Skagitstyle så deras val är naturlig nog givet. MKS spöna har va som ofta kallat sling shot aktion. Kan inte jamnföras med stolpskottet til LTS. Mitt 14’ highlander S fungerar mkt bra med kumpvikt 33-36 gram på ca 13 meter, even en långlina CND gps 8/9 med 70’ belly och 43,5gram fungerar hyfsat (en 7/8 vore nog även bättre). Skagit lina har jag inte provat på detta spöt då jag har et CND 13’8” i klass #9 til detta. Cnd långlinan hör til detta spöt och naturlig nog fungerar detta som hand i hanske med sin kraftiga topp och djupa aktion. Om du önskar et multi spö tror jag nog MKS ger det mesta sjölv om det inte är optimalt för korta skandiklumpar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kork som levereras av Meiser är av mkt hög kvalite. Dom kör med stora grova snake ringar, stor toppögla, stripper guides är deras egen design dessa også grova och stora (onödig stora i mina ögon, lite lika med et haspelspö). Storleken beror möjligens på fiske med falukorvar (skagit linor). Har före mig att dessa ringar kan vara onödigt tunga, och spesielt när dom kör på med vansinnigt tjocka epoxy lindingar. Man kan nog spara lite vikt på både lindingar och ringar, deras rullfeste är mkt bra. Sjölvfallet kan man ochså spara lite vikt på korkgreppet med att välja bort detaljer av rubber burl.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...