Jump to content

Lina till stora streamers (enhands)

an91

Recommended Posts

Halloj
Som rubriken lyder, är sugen på att köpa en ny lina till mitt Hardy Jet #6 för att enklare kunna dänga iväg stora streamers med snabbsjunkande tippar nu på vintern. Det jag har kört med tidigare är följande:
Airflo forty plus Flyt,
Airflo forty plus Intermid
Rio single hand spey (flyt)
Guideline Highwater evolve (flyt)

Flytlinorna har oftast kombinerats med en tung polytaffs vilket gör det svårt att rolla ut en stor blöt streamer. Jag undrar om ni har några bra tips som kommer underlätta fisket för mig under vintern. Helst vill jag ha någon lina som enkelt bender upp och skickar iväg flugan vid rollkast.  Har kollat lite på Rios VersiTip ll med utbytbara spetsar om det är någon som har nån erfarenhet av den så skulle det uppskattas. 

Rollkast med såna streamers är svårt, jag testade med #7 + OPST Commando head (275 grain) och deras egna tippar men nä, det var ingen höjdare. Den tyngden och storleken på flugorna kräver en riktigt fet klump och då har vi antagligen passerat #6 för länge sen (iaf med min teknik). 

Efter det där försöket kör jag numera allt tyngre streamerfiske med #6-7, överhandskast och linor som Airflo streamer max short, Vision bottom express, Vision Vibe 85 f/s3 mfl, tycker sällan att bara en polyleader räcker för att få ner flugorna på ett bra sätt plus att det kan bli slängigare att kast med. 

En lina som skulle kunna vara intressant är kanske SA lite integrated skagit?

http://www.scientificanglers.com/product/skagit-lite-integrated/

Jag har själv köpt en sån till #5 och har tänkt testa den till lite mindre streamers (strl 2-6 typ). 

• Like 1

24 minutes ago Sahlberg sa:

Rollkast med såna streamers är svårt, jag testade med #7 + OPST Commando head (275 grain) och deras egna tippar men nä, det var ingen höjdare. Den tyngden och storleken på flugorna kräver en riktigt fet klump och då har vi antagligen passerat #6 för länge sen (iaf med min teknik). 

Efter det där försöket kör jag numera allt tyngre streamerfiske med #6-7, överhandskast och linor som Airflo streamer max short, Vision bottom express, Vision Vibe 85 f/s3 mfl, tycker sällan att bara en polyleader räcker för att få ner flugorna på ett bra sätt plus att det kan bli slängigare att kast med. 

En lina som skulle kunna vara intressant är kanske SA lite integrated skagit?

http://www.scientificanglers.com/product/skagit-lite-integrated/

Jag har själv köpt en sån till #5 och har tänkt testa den till lite mindre streamers (strl 2-6 typ). 

SA linan verkar lovande! bra tips. Nu har jag kanske inte varit så utförlig i beskrivningen men det jag menade med stora streamers var just den typen 2-6, (tjockt dressade), menade inte dom stora ledade asen för dom har jag ett grövre spö B)
Skulle du kunna återkomma med ett svar i pm när du provat sa linan ? :) 

• Like 1

1 minute ago an91 sa:

SA linan verkar lovande! bra tips. Nu har jag kanske inte varit så utförlig i beskrivningen men det jag menade med stora streamers var just den typen 2-6, (tjockt dressade), menade inte dom stora ledade asen för dom har jag ett grövre spö B)
Skulle du kunna återkomma med ett svar i pm när du provat sa linan ? :) 

Absolut! Som det ser ut nu kommer det nog att dröja tyvärr. 

15 hours ago Sahlberg sa:

Det är svinsvårt att rollkasta med de där grejerna. Kraftigt förtyngda flugor ska vi inte ens tala om. Så din teknik är det inget fel på. Det går alltid att bli bättre men jag kämpar ibland med bra kast i de här sammanhangen.

• Like 2

Så som det ser ut nu så ligger Big Nasty som alternativ 1, just för att den är designad för klumpiga flugor, sen får man väl köra polytaffs om man ska ner, vilket jag försökt undvika men det är väl som @Ismo säger, "lättare att hantera en lina/taffs än en svintung fluga". Man får helt enkelt dressa flugan lite mindre och anpassa den bättre när man binder.
Som alternativ 2 har jag Rios Versitip där jag slipper polytaffsarna, den linan har jag redan på ett högre klassat spöt (#8), den funkar utmärkt med både överhands/underhandskast.

Om någon har eller har testat Rios Big Nasty så skulle jag gärna uppskatta lite info om den, för/nackdelar.
Tack för tipsen allihop!

• 2 weeks later...
11 hours ago meek sa:

vet inte vilken typ av lina du söker?

streamerfiske för mig är sjunklina till att börja med...
ev. flyt + sjunktafs.

och tunga streamers för mig är flera kast tills jag nått dit jag vill/klarar av.
alltså inga luftkast fram och tillbaka,
flugan landar på ytan och nytt bak och framkast görs + man skjuter lite lina varje ggn.
allt annat känns wobbligt och farligt med tung streamers.
kort tafs, max 6,5 ft är väl att föredra också.

rätt spö och lina till rätt typ av fluga och typ av fiske.
men vem orkar det? blir som att ha en golfcaddie med sig på fisket ;)
det får oftast bli en kompromiss :)

man vill ju inte dra på en fisk på för hög klass heller.
öring på 1 kg på en #7 suger juh

men väljer man streamer efter spöklass och använder sjunklina och kastar flera kast så ser jag
inga problem att få iväg flugan.

man ska nog inte gå emot naturens lagar för mkt ;)

Jag har använt Bullet flera år med streamers, tänkte om dom moderna big streamers linor bjuder någonting extra. Värkar att dom har längre klump än Bullet,  i form (eller material) av klump är kanske någon innovation.

Edited by seppo_orma

Jag har fiskat ganska mycket med stora streamers och jag hittade tillslut den combo på spö + lina som funkar bäst för mig! Testade massor med linor och ganska många spön under 2016/2017 Dock kastar jag enbart överhandskast även med stora ledande streamers.

Spö Clutch Archipelago #7

Lina Guideline Bullet Nymph #7

Edited by Redtag88