Hoppa till innehåll

Lättviktvandring med flugutrustning??


jodanski

Recommended Posts

Den här chestpacken från C&F är också grymt bra, väger bara 155g och har plats för tafsmaterial och verktyg. Har vandrat några gånger med bara den som "utrustning" utöver spö och rulle. Tummen upp från mig ?

https://www.flyfishingmasters.se/sk/medium-chest-stack-cfa-810?gclid=EAIaIQobChMIxdiZ5s7_3wIVQeaaCh2O7gogEAQYAiABEgLAafD_BwE

 

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

https://fishline.se/p/flugfiske/vadarutrustning/vadarskor/simms-flyweight-vadarsko-boot-vibram-steel-grey.html

I sammanhanget riktiga blysänken (1120 gram för en strl 11) men kanske ändå värda att kolla upp för den som vill ha en ”vanlig” vadarkänga som sannolikt också funkar bra att vandra i. Kompatibla med cleats, något jag aldrig skulle vilja vara utan. 

Tillsammans med de ”tunnsockade” patagonia-vadarna ovan borde man kunna köra en mindre storlek än normalt också.

Jag har gillat föregångaren Vapor starkt och kommer nog införskaffa Flyweight iår... 

Med det sagt- bora2 verkade riktigt bra! 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

35 minutes ago VAK sa:

Aha! mitt gamla tips Är typ det bästa jag gjort för hålla ner vikten på min vandrings-flugfiskeutrustning. Grymt praktiskt är att man kan köpa fler par innerskor, jag har en en fodrad vintervariant och två uppsättningar vanliga! Innerskon går betydligt snabbare att torka jämfört med vanliga gore-tex skor och funkar utmärkt camp sko. Ytterskon har "hål" så vattnet slipper ut efter vadning och väger därför inte så mycket när man vandrar mellan spots ? Ett tips är att ha med broddar om botten är extra hal vid vadning .

Inget att tänka på @Bigsamon, du kommer bli grymt nöjd om dessa passar!

Detta är ju verkligen högintressant! 

Vet du skillnaden mellan bora och bora2?

snabbkikade nu och såg att det var rött stor prisskillnad

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago VAK sa:

Den här chestpacken från C&F är också grymt bra, väger bara 155g och har plats för tafsmaterial och verktyg. Har vandrat några gånger med bara den som "utrustning" utöver spö och rulle. Tummen upp från mig ?

https://www.flyfishingmasters.se/sk/medium-chest-stack-cfa-810?gclid=EAIaIQobChMIxdiZ5s7_3wIVQeaaCh2O7gogEAQYAiABEgLAafD_BwE

 

Yes! 

Precis sånna tips jag hoppades på! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago jodanski sa:

Detta är ju verkligen högintressant! 

Vet du skillnaden mellan bora och bora2?

snabbkikade nu och såg att det var rött stor prisskillnad

Bora har inte uttagbar innersko, så där faller konceptet. Hållutkik på addnatures och tindebergs reor, jag köpte mina med 40% rabatt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Nicbjo sa:

Bora har inte uttagbar innersko, så där faller konceptet. Hållutkik på addnatures och tindebergs reor, jag köpte mina med 40% rabatt.

Ja, då faller ju dem bort :)
Verkar ju vara lite snålt om storlekar men jag ska verkligen hålla utkik. 
Vart hittar du extra innerskor? Och vad har de kostat dig? 
Det verkar lite svårt att få tag på. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

@VAK  @Nicbjo nu när det gått några år, hur skulle ni sammanfatta Arcteryxdojjorna som vandrar/vadarskor? 

Förutsatt att teorin håller för praktiken är det den bästa lösningen jag stött på för att hålla ned vikt men fortfarande ha ett kompetent vadarsystem. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, 100% det bästa alternativet förutsatt att skon sitter bra på foten. Har köpt på mig ett antal olika liners/inneskor för att matcha efter väder, har alltid med mig en extra om jag blir blöt under vandring. Enda minuset är att både "ytterskon" och inneskon tar doft lättare än andra kängor jag haft, så slarva inte med att göra rent skon och torka innerskon efter användning!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/25/2022 at 9:58 PM, EmanuelGideonsson said:

@VAK  @Nicbjo nu när det gått några år, hur skulle ni sammanfatta Arcteryxdojjorna som vandrar/vadarskor? 

Förutsatt att teorin håller för praktiken är det den bästa lösningen jag stött på för att hålla ned vikt men fortfarande ha ett kompetent vadarsystem. 

Fortsatt nöjd, men tyvärr verkar både modellen och konceptet ha utgått. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oavsett hur man packar, prutar på vikten väger ryggsäcken minst 15 kg.

Jag har själv försökt optimera mina saker som ska med, att komma under 15 kg i stort sett omöjligt, mer troligt väger ryggsäcken över 15 kg.

Bästa sättet att få en schyst fiske tur är att åka skidor/gå under den mörka tiden på året för att hålla flåset uppe och lämna allt onödigt hemma.

Däremot skulle jag aldrig pruta bort reservspö och rulle.

Så jävla surt om man knäcker spöet eller att rullen havererar.

Vikten med extra spö och rulle spar man in på, guds gåva till den vandrande fiskaren

EF076914-E990-4D20-AE83-9B299FDAF5AE.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Morgan said:

Jag vägde min ryggsäck på hängvågen vid fjällstationen i nikkaloukta innan jag gick till kaitumälven en gång för länge sedan. Den vägde 42.5 kg. Själv vägde jag nog 67 kg då. 

Jag antar att du njöt hela vägen över till Tjuonajokk😂 speciellt uppför Borraskorsa eller Larkin 😂

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago, Morgan said:

Men unga friska män som gnäller över 25 kilo på ryggen i halvannan mil det fnyser jag blott åt.

Tycker dom yngre som minimerar vikten är kloka.

Spara kraften till fisket inte ta ut sig helt och fullt på vandringen.

I dag finns det så bra saker som får ner vikten radikalt.

Lätta tält, lätta sovsäckar, lätta kläder, lätt fiske utrustning m.m.

Med rätta valen behöver man inte bära omkring på gammal dålig utrustning.

Utvecklingen har gått framåt och dom yngre är smartare än oss fossiler 🙂

Dom är dessutom bättre än oss att fiska, surt sa räven men så är det🙂

Skriv en rapport till hösten om era vandringar och hur fisket gick👍

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago, Morgan said:

Trodde att dom unga köpte lätta prylar för att slippa övervikt på helikoptern.

Kan så vara, men det finns ännu några som vandrar och fiskar,.

Har träffat några genom åren och dom har tänkt till.

Enda felet är att gubben får bjuda på kalla ölen🙂

Men jag gillar när man träffar flåsande 20 åringar baki guds rygg🙂

En hemlighet, när jag vet att jag och Smålänningen ska till hemligjokk kör jag ut på sista föret med skoter lite godsaker🙂

Riktigt starka öl tål minus, bara att bära hem tomglasen 😂

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser


nu förstör jag tråden, förlåt 

Har sett ganska många inlägg där dom yngre pekas ut, kanske av mig oxå.

Men rent generellt är de yngre bättre än oss äldre i allt, även i fisket.

När jag började hasa efter älven fans den ingen annan än de äldre farbröderna att fråga, krasst dom kunde inte mycket.

Ett forum likt detta, där bl.a. Ismo talar om hur puppan ska fiskas, att vi ska fiska Sun Ray efter storöring m.m. är till ovärderlig hjälp för så kallade ”nybörjare”

Tjejer och killar som börjar flugfiska nu, är redan vid starten ljusår före mig och många fler.

När dom frågar om hur utrustningen ska bestyckas vid vandring, ska vi ge dom våra bästa tips👍

Mitt tips är Stroh 80%, rejält med kaffe i kosan och en skvätt 80% i kaffet och kvällen vid elden blir 👍


Jag har alltid med mig Stroh 80% i en 50 cll aluminiumflaska🙂 onödigt att bära med sig en tung glasflaska.

PS: Köp en Dunsäck som tål -5, obetydligt tyngre, men den behöver aldrig frysa på sommaren, sommaren kan vara kall i Kiruna regionen🙂

 

BAAF029E-52E4-42C7-B42D-17DF9FD2F420.png

Redigerad med puoltsa19
Felstavning
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker det blir jävligt orättvist att snacka nedvärderande om de yngre! jag tycker att det jag läser är mycket strunt! Jag är 33år och alltid vandrat långt med satans tung packning utan att klaga. Även med trasiga knän och dålig rygg.. Visst har jag flygit ut några gånger men då har jag haft begränsat med tid och vill inte "slösa" bort 2-3 dagar i vandring. Oftast de jag ser flyga ut är medelålder eller äldre som har diverse problem med kroppen. Eller har en bättre plånbok än oss yngre... 

 

Jag har då alltid gått min egen väg och njuter av att vistas ute på fjället. Gärna till fots med en alldeles för tung packning. Men varför ska vi yngre få skit? Vi läser på, studerar insekter, testar olika material och försöker lära oss kartlägga huggperioder och ståndplatser. Vi söker febrilt efter nya vatten och studerar kartan hela vintrarna. Inte FAN frågar vi de äldre om tips och knep hela tiden. Som vissa verkar tro! Vi utvecklar fisket med nya gångbara och våghalsiga flugmönster och nya metoder. Jag skulle vilja påstå att vi yngre utmanar flugfisket och höjer nivån. Vi är en stor bidragande faktor till att flugfisket är där det är idag! Med tillväxt både inom turismen och ett växande intresse hos ungdomar. Så snälla, tänk till innan ni snackar skit om oss och inse istället vilket gott vi har medfört denna livsstil! 

Tack för mig. /Robin

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Rob01bjo said:

Tycker det blir jävligt orättvist att snacka nedvärderande om de yngre! jag tycker att det jag läser är mycket strunt! Jag är 33år och alltid vandrat långt med satans tung packning utan att klaga. Även med trasiga knän och dålig rygg.. Visst har jag flygit ut några gånger men då har jag haft begränsat med tid och vill inte "slösa" bort 2-3 dagar i vandring. Oftast de jag ser flyga ut är medelålder eller äldre som har diverse problem med kroppen. Eller har en bättre plånbok än oss yngre... 

 

Jag har då alltid gått min egen väg och njuter av att vistas ute på fjället. Gärna till fots med en alldeles för tung packning. Men varför ska vi yngre få skit? Vi läser på, studerar insekter, testar olika material och försöker lära oss kartlägga huggperioder och ståndplatser. Vi söker febrilt efter nya vatten och studerar kartan hela vintrarna. Inte FAN frågar vi de äldre om tips och knep hela tiden. Som vissa verkar tro! Vi utvecklar fisket med nya gångbara och våghalsiga flugmönster och nya metoder. Jag skulle vilja påstå att vi yngre utmanar flugfisket och höjer nivån. Vi är en stor bidragande faktor till att flugfisket är där det är idag! Med tillväxt både inom turismen och ett växande intresse hos ungdomar. Så snälla, tänk till innan ni snackar skit om oss och inse istället vilket gott vi har medfört denna livsstil! 

Tack för mig. /Robin

Håller med dig fullt ut, ingen 60 årig gubbe driver utvecklingen däremot bjuder jag gärna på en öl eller en kask om dom råkar komma förbi min eld/tätplats🙂

Vi ska lära av varandra 

En kort återblick

Var efter älven och fiskade, fram till mig kom en ung Tysk kille.

Han sa åt mig på engelska ” Jag är imponerad, en man i din ålder efter älven” jag log och sa inte så mycket🙂

Vi fiskade på och jag fick en storöring han fick håva, jag gav han fisken.

I samband med håvningen frågade han om vi kunde byta plats, för enligt han var det stendött där han stod.

Jag hann inte många kast på hanns gammal plats så drar jag fast en +2 öring, håvar den själv, lyfter upp den så han ser fisken, släpper tebax den.

Nån minut senare drar det på en riktig kloss till Öring, fisken härjar på en stund innan den ligger i håvnätet.

Efter håvningen kommer Tysken ner till mig och säger, jag kan inte förstå, jag har fiskat på din plats i en timme och inte ett napp. Vi byter plats och du får två stora öringar på en kvart/tjugo minuter.

Jag svarade till tysken på dålig engelska ”my man its the age” 😂

Med det sagt, vi har alla att lära av varan och vi ska inte döma hunden efter håren, oavsett ålder eller ngt annat🙂

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago puoltsa19 sa:

Håller med dig fullt ut, ingen 60 årig gubbe driver utvecklingen däremot bjuder jag gärna på en öl eller en kask om dom råkar komma förbi min eld/tätplats🙂

Vi ska lära av varandra 

En kort återblick

Var efter älven och fiskade, fram till mig kom en ung Tysk kille.

Han sa åt mig på engelska ” Jag är imponerad, en man i din ålder efter älven” jag log och sa inte så mycket🙂

Vi fiskade på och jag fick en storöring han fick håva, jag gav han fisken.

I samband med håvningen frågade han om vi kunde byta plats, för enligt han var det stendött där han stod.

Jag hann inte många kast på hanns gammal plats så drar jag fast en +2 öring, håvar den själv, lyfter upp den så han ser fisken, släpper tebax den.

Nån minut senare drar det på en riktig kloss till Öring, fisken härjar på en stund innan den ligger i håvnätet.

Efter håvningen kommer Tysken ner till mig och säger, jag kan inte förstå, jag har fiskat på din plats i en timme och inte ett napp. Vi byter plats och du får två stora öringar på en kvart/tjugo minuter.

Jag svarade till tysken på dålig engelska ”my man its the age” 😂

Med det sagt, vi har alla att lära av varan och vi ska inte döma hunden efter håren, oavsett ålder eller ngt annat🙂

Extremt bra skrivet. Precis så tycker jag att det ska fungera. Jag har alltid stor respekt för de äldre och givetvis finns massor av erfarenhet att ta lärdom av. Man lär sig såklart ett och annat genom alla år efter sina vatten. Det jag tycker är roligt och spännande med utövare i min egen ålder är att man vågar tänka utanför boxen i många situationer. Vi accepterar liksom inte "såhär har vi gjort i alla tider" utan vi kan ifrågasätta och våga testa nya idéer. 

Jag vill inte klampa någon på tårna och tycker givetvis det finns en stor charm i det dom gamla "gubbarna" gör efter våra vatten. Men jag tycker att vi har kommit så långt i utvecklingen att vi inte ska smutskasta varandra och precis som du menar så ska vi istället ta lärdom från varandra.. jag vill bara poängtera att flugfiskare kring min ålder absolut inte glider på någon räkmacka utan att vi också sliter hårt för att få utdelning / resultat i vårt fiske. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...