Hoppa till innehåll

Finns det någon bra clear intermediate?


hö&gös

Recommended Posts

Köpte en Scientific Anglers Sonar Stillwater WF 7 , alltså en clear intermediate lina. Jag har bara provkastat den på land men jag gillar den så här långt. Sjunkhastigheten är 1,25-2 ips. Jag betalade 470 kr från en handlare, rea alltså. 

Det sägs att det är svårt att få bra glid i skjutlinan på en helt genomskinlig lina; det går visst inte att tillsätta "smörjmedel" som på en vanlig lina. En del linor har därför bara en genomskinlig klump och en flytande skjutlina eller en ogenomskinlig intermediate sådan.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill man ha en lina med kortare klump och med potential att klara av vind och lite större flugor så är en Cortland Compact Intermediate ett gott alternativ. Linan har flytande skjutlina vilket uppskattas oftast...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nostalgisk tillbakablick; jag fiskade HÖ på Gotland och i Bråviken 2007-2011 och använde Guidlines TriCaSt i WF 6+7 F/Clear Int som jag var helnöjd med. Spetsen och främre klumpen var klar -resten gul, skjutlinan (flytande) var vit vilket underlättade. Kastade och sköt bra, lätt att hantera och så var priset bra. Tyvärr görs den väl inte längre?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/2/2019 at 12:13 PM, turtola said:

nostalgisk tillbakablick; jag fiskade HÖ på Gotland och i Bråviken 2007-2011 och använde Guidlines TriCaSt i WF 6+7 F/Clear Int som jag var helnöjd med. Spetsen och främre klumpen var klar -resten gul, skjutlinan (flytande) var vit vilket underlättade. Kastade och sköt bra, lätt att hantera och så var priset bra. Tyvärr görs den väl inte längre?

Skitbra lina, jag har en som funkar fortfarande. Väldigt tunn skjutlina som naturligtvis är ömtålig...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...