Jump to content

Vilken älv bäst Ängesån eller Laino älv eller Lögdeälv

Recommended Posts

Hej!

Jag har fiskat lax, havsöring samt havsröding i norska laxälvar under ca 43 års tid. Underbart att fiska i norge med deras vackra natur och älvar som och oftast har lätt vadade och bra fiskesträckor. Enligt mig en dröm.

Har nu blivit pensionär och har då viljan att prova något nytt och tittar då mot Sverige. Uppfattat att de svenska älvarna vaknat till under de sista 15-20 åren. Önskar en älv där man kan få lax (havsöring). Önskar tillsammans med min  fru och hund komma till ett område/fiskeplats med lugn och inte för många som fiskar samtidigt. Går vid behov gärna ett par kilometer till älven/fiskeplatsen. Jag önskar en ganska ostörd fiskeplats där jag kan fisk med mitt tvåhandspö (11 till 14 fot) samt laga mat på Murrikkan och koppla av i naturen och slåss med myggen. Viktigt att det är fiskesträckor där det går att vada och bra flugfiskesträckor. Alltså inte tvärdjupt vid stranden utan man ska kunna vada ett par meter ut i vattnet utan att att det går över ben höjd. Har i så fall tänkt och åk väg och fiska  under två perioder med ca 7-9 fiskedygn och då en tur veckan före midsommarveckan och en tur senare delen av augusti månad.

Har främst tittat på tre älvar som skulle kunna vara intressanta och det är Ängesån, Laino älv samt Lögde älv (ev. annan älv som ni kan rekommendera i norra Sverige). 

Vilken älv skulle ni rekommendera och varför? Gärna då med tanke på att jag önskar fiska under två perioder på året. En gång under perioden 10-20 juni samt en gång under perioden 15-31 augusti. Varför just dessa perioder, beror på att jag övriga tider låst med annan verksamhet.

Ta  Ängesån! Dom blir JÄTTE GLADA..över att du tar dig dit....ett skämt att kalla den för det.   tillför knappt vatten alls!

• Like 1

Vad menas med svaret från dig "Ismo". Rekommenderar du Ängesån eller menar du något annat. 

Om du rekommenderar Ängesån. I så fall när är det lämpligt att fiska i älven och vilka sträckor kan du i så fall rekommendera enligt de jag tidigare angivit. 

Med tanke på ostördhet och lugn och ro så kan du glömma Lögde och västerbottensälvarna direkt.

Det är cirkus och folk till förbannelse numera. Coronan ifjol gjorde att hela "eliten" av norgefiskare flockade sig i Västerbotten och skapade en Mörrumskänsla över alltihop. Trots reserestriktioner tyckte södra Sveriges laxfiskare att det inte gällde just dem tydligen. Funderar själv på att lägga ner laxfisket om det här fortsätter en säsong till.

5 hours ago haze sa:

Vad menas med svaret från dig "Ismo". Rekommenderar du Ängesån eller menar du något annat. 

Om du rekommenderar Ängesån. I så fall när är det lämpligt att fiska i älven och vilka sträckor kan du i så fall rekommendera enligt de jag tidigare angivit. 

Ängesån är bra nätt liten Å...skrivs sällan om  om ..pga  en massa Finnar annars(som jag ser det)

• 2 weeks later...

Du har glömt bort några.......

Muonioälven, den fortsatta gränsälven norr om Pajala(Kengis) det borde vara mindre med flugfiskare än i Lainio men den påminner en hel del om den, en hel del rullstens stränder och bankar att vada längs. Kontakta Aareavaara FVO (kolla efter Coach här på forumet) han har lagt ut filmer från Kaalamaakoski på Youtube. sen kan du kontakta Lars Malmström på Camp Rajamaa i Muonionalusta (tror det var en tidningsartikel om det i FiN eller AOF nyligt) Hälften av Torneälvens 60-100.000 laxar går ju upp där. Tyärr bara fiske på svenska sidan.

Kalixälven ovanför Jokkfall: Saarikoski, kontakta butiken i Saittarova som säljer kort, har boende och guider. Fint att fiska nedanför Saarikoski.

Råneälven som väl ligger mellan Lögde och Byske i storlek?, har en betydligt mindre uppgång men är en laxälv i vardande. Lagom stor flugfiskeälv relativt lättillgänglig med vägar nära. Kolla videos på youtube Bert-Erik vestermark har lagt upp flera. Jag hade tänkt göra den till min nya hemmaälv efter pensionen, men tyvärr ändrade FVOt reglerna och tog bort årskortet några dagar innan fisket startade så man blev tvungen att köpa dagskort och plomber (för att reglera uttaget) så jag behöll mitt fiske i Torneälven.

Vindelälven: området kring Gargnäs-Råstrand, kolla in LAxfiskefilmen del 5 i serien om Vindelälven på Youtube!!!. Relativt lättillgängligt mycket bra fiske i synnerhet i slutet av säsongen då laxuppgången är sen pga Stornorrforsvattenkraftverk, jag har alltid fått lax där. Tyvärr sämre med fina vadfisken med de finns.

• Like 2
  • Thanks 1

Lainioälven är ju helt underbar.
Men från att ha varit ödsligt har laxfisket dragit folk med helikoptertrafik nästan varje dag.
Minst sagt störande för oss som ids använda våra muskler och fötter ett par mil.

Ursäkta!

5 hours ago turtola sa:

Du har glömt bort några.......

Muonioälven, den fortsatta gränsälven norr om Pajala(Kengis) det borde vara mindre med flugfiskare än i Lainio men den påminner en hel del om den, en hel del rullstens stränder och bankar att vada längs. Kontakta Aareavaara FVO (kolla efter Coach här på forumet) han har lagt ut filmer från Kaalamaakoski på Youtube. sen kan du kontakta Lars Malmström på Camp Rajamaa i Muonionalusta (tror det var en tidningsartikel om det i FiN eller AOF nyligt) Hälften av Torneälvens 60-100.000 laxar går ju upp där. Tyärr bara fiske på svenska sidan.

Kalixälven ovanför Jokkfall: Saarikoski, kontakta butiken i Saittarova som säljer kort, har boende och guider. Fint att fiska nedanför Saarikoski.

Råneälven som väl ligger mellan Lögde och Byske i storlek?, har en betydligt mindre uppgång men är en laxälv i vardande. Lagom stor flugfiskeälv relativt lättillgänglig med vägar nära. Kolla videos på youtube Bert-Erik vestermark har lagt upp flera. Jag hade tänkt göra den till min nya hemmaälv efter pensionen, men tyvärr ändrade FVOt reglerna och tog bort årskortet några dagar innan fisket startade så man blev tvungen att köpa dagskort och plomber (för att reglera uttaget) så jag behöll mitt fiske i Torneälven.

Vindelälven: området kring Gargnäs-Råstrand, kolla in LAxfiskefilmen del 5 i serien om Vindelälven på Youtube!!!. Relativt lättillgängligt mycket bra fiske i synnerhet i slutet av säsongen då laxuppgången är sen pga Stornorrforsvattenkraftverk, jag har alltid fått lax där. Tyvärr sämre med fina vadfisken med de finns.

Allt verkar bero många ggr vart en/dom vill ha folk!..Lögde kan en inte skit om...knappt om Ängesån...Bybor vill inte ha dit Finnar.....Lainioälven är hur lång som som hellst!..finnes Hot-Spots överallt...bara en ids.

4 hours ago HALster sa:

Trådstartaren ställde en seriös fråga.

vilka usla svar!

jävla norrlänningar. 

Tyckte ..vad du nu än tycker! ..BRA svar...en ska inte slösa med orden.

• Like 1
21 hours ago, HALster said:

Trådstartaren ställde en seriös fråga.

vilka usla svar!

jävla norrlänningar. 

Alla har ju rätt att svara vad dom skälva vill.Vad tror du norrlänningarna tycker om 08or,

9 hours ago, Kattsta said:

Alla har ju rätt att svara vad dom skälva vill.Vad tror du norrlänningarna tycker om 08or,

Jag tror norrlänningarna älskar att sitta på en kö-bänk vid byske och mysa med alla 08or, prata om de kulturella skillnaderna från storstaden. 

Edited by Noak
10 hours ago Kattsta sa:

Alla har ju rätt att svara vad dom skälva vill.Vad tror du norrlänningarna tycker om 08:or

Det som en historia fr Riksgränsen/Baren...Bartendern säger åt en 08:a  Visar upp en rostig Poygrip...-Vet du vad detta är?

-"Ja en Polygrip  svarar fyllot"

PRECIS!! svarar Bartendern..-som ni 08:or STOR I KÄFTEN!!! å helt värdelösa!!!

• Like 6
On 2/21/2021 at 7:42 AM, Noak said:

Jag tror norrlänningarna älskar att sitta på en kö-bänk vid byske och mysa med alla 08or, prata om de kulturella skillnaderna från storstaden. 

Nja en vill helst vara för en själv vid en öde strand, dricka norrland och fundera!?

• 2 months later...

Jag hade valt lainio.

Liten och härlig älv, väldigt lång och väldigt mycke vatten att fiska efter.

Om du är intresserad av ängesån kan jag hjälpa dig.

Mina kontaktuppgifter hittar du på www.kjoft.com 🎣👍