Hoppa till innehåll

Guideline 3d +


PiteåDanne

Recommended Posts

Hur är dessa nya färdig klippta 3d plus linor att kasta om man jämför med rios linor?

Hade en gammal guideline 3d lina men tyckte dom var knepiga att kasta och få spöet att ladda samma sak med en guideline 4d body jag hade med spets, tyckte inte alls den laddade spöet som en Rio scandi body gör.

Är sugen att pröva de nya guideline linorna som är färdig klippta det sägs ju att inga linor sjunker lika bra som guideline?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 12/4/2021 at 11:32 PM, Denho486 said:

Hur är dessa nya färdig klippta 3d plus linor att kasta om man jämför med rios linor?

Hade en gammal guideline 3d lina men tyckte dom var knepiga att kasta och få spöet att ladda samma sak med en guideline 4d body jag hade med spets, tyckte inte alls den laddade spöet som en Rio scandi body gör.

Är sugen att pröva de nya guideline linorna som är färdig klippta det sägs ju att inga linor sjunker lika bra som guideline?

 

Gillar inte nya 3D+, tycker det var betydligt bättre drag i 3D med 1/3/5 och I/S2/S4 och F/I/S2 som favouriter.

Har dock bara fiskat med F/H/S2 i nya 3D+ men det var verkligen inget för mig, fick inte alls samma tryck i kasten som med 3D.

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, Ulf W said:

Gillar inte nya 3D+, tycker det var betydligt bättre drag i 3D med 1/3/5 och I/S2/S4 och F/I/S2 som favouriter.

Har dock bara fiskat med F/H/S2 i nya 3D+ men det var verkligen inget för mig, fick inte alls samma tryck i kasten som med 3D.

 

 

 

Okey, tack för input! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 12/4/2021 at 11:32 PM, Denho486 said:

Hur är dessa nya färdig klippta 3d plus linor att kasta om man jämför med rios linor?

Hade en gammal guideline 3d lina men tyckte dom var knepiga att kasta och få spöet att ladda samma sak med en guideline 4d body jag hade med spets, tyckte inte alls den laddade spöet som en Rio scandi body gör.

Är sugen att pröva de nya guideline linorna som är färdig klippta det sägs ju att inga linor sjunker lika bra som guideline?

 

Nya 3D+ har lite mer vikt bak än den gamla. Har dock bara fiskat med 3/5/8 och den gillar jag på min 15 fotare.. Går dock ej att jämföra med RIO-linorna när det gäller hur lätt de laddar spöt.
Mina favoriter från Guideline är 4D gå upp 3 gr på bodyn om du vill ha lättare laddning, kastar och fiskar grymt fint i mina ögon.. 18' spetsarna 12 gram är mina favoritspetsar, de sjunker och fiskar bra med hög hållfasthet, det enda minus är ju att öglorna är större än från andra märken..

 

Redigerad med jonken
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, jonken said:

Nya 3D+ har lite mer vikt bak än den gamla. Har dock bara fiskat med 3/5/8 och den gillar jag på min 15 fotare.. Går dock ej att jämföra med RIO-linorna när det gäller hur lätt de laddar spöt.
Mina favoriter från Guideline är 4D gå upp 3 gr på bodyn om du vill ha lättare laddning, kastar och fiskar grymt fint i mina ögon.. 18' spetsarna 12 gram är mina favoritspetsar, de sjunker och fiskar bra med hög hållfasthet, det enda minus är ju att öglorna är större än från andra märken..

 

Ja men jag ska gå över till heldragna linor till mitt sjunklinefiske så 4d body och Rio bodys och allt vad det heter går bort. Ska köpa mig en uppsättning heldragna sjunklinor till 13.6 och 14.6 fotaren. Ska bara bestämma mig för vilken serie jag ska köra på. 

Just nu lutar det mot Nams sjunklinor tillverkade av Rio eller en uppsättning guideline 3d plus. 

Redigerad med Denho486
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, Denho486 said:

Ja men jag ska gå över till heldragna linor till mitt sjunklinefiske så 4d body och Rio bodys och allt vad det heter går bort. Ska köpa mig en uppsättning heldragna sjunklinor till 13.6 och 14.6 fotaren. Ska bara bestämma mig för vilken serie jag ska köra på. 

Just nu lutar det mot Nams sjunklinor tillverkade av Rio eller en uppsättning guideline 3d plus. 

Ok, ett billigt och bra alternativ är Guideline Scandi de är lite kortare och har mer aggresiv tapering än 3D+ är min känsla. Finns beggade ganska ofta.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • INTE!!!...ens under Dubbla Vapenhot!!!..hade jag fixat ..DETTA!!
    • Har ett sage sp 389-5 utan tub och jag letar febrilt men det verkar vara svårt att få tag på. Funkar med tub från 589-5 och 489-5 eftersom dem är samma längd. Skriv om ni har och vill sälja samt vilket pris ni tänker er.
    • Städar ut lite. Peang med sax och en linklippare. 120kr inkl. porto inom sverige
    • 3st paket stl. M  50kr inkl. porto inom sverige
    • Touché...   Man ska leva livet som en jakthund. Man luktar på det man stöter på. Om man inte kan äta det, döda det eller knulla det - så pissar men helt sonika på det, vad det nu månde vara, och spankulerar vidare... Vet inte om de har en dragning till att bli bänga dock...
    • De sista meningarna stämmer även idag längre än så har vi inte kommit och behövs det ändras på ? 
    • Lite märkligt när man tänker tillbaks på det... På artonhundratalet fanns en av världens största - om inte den största - öringstammar i Vättern. Den lekte nedströms i Motala ström. Laxen planterades in som någon form av ersättning. Klen tröst för oss som föredrar öring. Det fanns harr i Lagan. Och en massa andra numer bortglömda storöringstammar i andra vatten. Skeen är ett. 'Skeen är en småort i Annerstads socken i Ljungby kommun. Skeen ligger vid riksväg 25 och vid Bolmens utlopp via Skeens kraftstation till Bolmån.' De är borta. För alltid. Jag vet att man på sextio- kanske sjuttiotalet fiskade röding utanför Ombo öar juninätter från båt. Med fluga. Stora svarta flugor. 10' eller 10'6" enhandsspön. Från båt. Det tror jag inte riktigt funkar längre. Men jag vet inte. Kanske går det. Jungfrun har väl blivit ödelagd av skarv (eller det kanske är nån av de andra öarna). Tängan är numer fredad från sportfiske. Myckelfloen, Unden, Sommen, Ören och kanske Åsunden (eller den kanske bara höll öring) var vatten som hade en nära nog magisk klang när man som pilt läste fiskejournalen på åttiotalet. Då fiskade man röding med gigantiska balansplikar... Nu prickskjuter man med ekolod. Kennet Fransson höll ett tag svenskt rekord för röding med en åttapannors från Sommen (har jag för mig) - vi fiskade ett par gånger i hop på Tängan. Han var en fena på att smälla ihop blänkeslängor och svarva frasseplugg. Han var/är också en fena på att stoppa upp fisk. När jag flyttade till Skåneland för sisådär tusen år sedan fanns det två makalösa öringvatten med riktigt grov stationär öring. Det ena superselect klubbvatten, det andra öppet. Det förra är idag ödelag då nån planta sopade ner skogen i området. Det andra är nu helt jävla omöjligt att komma över kort till - och ett dagkort kostar 400:- Dioxinlax i Östersjön som fångas i havet får endast landas om den är fenklippt. I älvmynningarna fiskar man väl fortfarande med laxfällor. Drivgarnen är borta, men man skraptrålar fortfarande foderfisk. För att göda norsk fjordlax och kyckling. Piss. -- Enda uppsidan är att kustöringfisket sannolikt aldrig varit så bra som det varit de senaste tio åren - det exploderade fisketrycket till trots. Där ser man vad restriktioner i nätfisket kan få för konsekvenser... Jag hade förmånen att nypa ett par 4+ rödingar på tängan innan det stängdes... då visste jag inte att det sannolikt var för sista gången jag drillade storröding på Vättern.
    • Man hävdar att klimatförändringarna hotar harren också, det är PK. Harren som har en optimal tillväxt vid 17 grader skulle gynnas av lite varmare vatten i Vättern och framförallt skulle romkläckning och yngeltillväxt gynnas.
    • Och SVTs klimatreporter hävdar att storrödingen i södra Sverige försvinner pga. klimatförändringar. Vi har sett enastående inskränkningar av sportfisket efter röding i Vättern - men signalkräftorna är skyddade från allmänheten...
    • Rödingen i Vättern har fått stryk av kräftorna men harren är känsligare. Harren släpper sin rom på bottnar av sand med inslag av grus. Den ligger helt öppet och åtkomlig för signalkräftorna. Rödingen leker på bottnar med lite större stenar och rommen ramlar ner mellan stenarna. De större kräftorna kommer inte åt den, men småkräftorna gör det. Rödingen kommer att vara utrotad i Vättern om 25 år när signalkräftorna har blivit fler och mindre. Det är vad som hänt i Ören och Unden, två andra rödingsjöar här i södra Sverige där en invasiv art är en viktig ekonomisk resurs som förvaltas hållbart.
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...