Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej. 

Har en Orvis yllehatt sedan många år... Nu luktar den fan. 

Den går ju inte riktigt att tvätta som ett klädesplagg... Ska man ställa en skål med ättika i en stor plastpåse och slänga in hatten och få bort lukten 🤨

Jonaggregat? 

Är det någon som har lyckats med att tvätta sin älskade hatt? 

Alla goda förslag kommer att läsas, en fördel om man har provat själv men teorier duger också. 

Rickard. 

Posted

Läste att det är handtvätt som gäller…

Sänka ner hatten i ljummet vatten med lite diskmedel…rör om/tvätta försiktigt… lufttorka…

• Like 1
Posted

Ozongenerator. Har använt själv för mögel och lukt i hus. Ska testa på ett par väl använda skor som börjat lukta illa.

Kör själv en med jonisering här ifrån: https://ozoneair.se/ozongenerator/

Går garanterat att hyra också privat.

Glöm dock inte att ozon dödar levande ting och kan skada elektronik.

image.png.4b4d6992198f3ca5c7bf7fcb099715a6.png

Posted

Lägg i frysen.

Därefter - om den fortfarande stinker, använd kallvatten.

Torka. Tillbaks i frysen.

Därefter - om den fortfarande stinker, testa vinäger och/eller salt

Torka. Tillbaks i frysen.

Därefter - om den fortfarande stinker, lär dig leva med det...

--

Använder inte hattar i ull, utan bara i normal hattfilt. Då använder man kokande vatten för att stuka om och passa in hattar - just ull är ju lite kitsligt med värme så...

Men - ett annat tips är såklart att be en hattmodist hjälpa dig. De har normalt en 'renovera-hattar-ång-mojäng-nånting' som funkar. Finns åtminstone i Malmö och Stockholm. Sannolikt också i Gött-la-borrrg och andra städer...

Är det svettbandet som stinker och inte själva hatten så - ja... byt det?

Posted

Tack alla 🥰

Man kanske är fåfäng, men vill ändå nämna att den luktar inte SÅ illa. Inte gott, men den ligger på hatthyllan i lägenheten och varken fru eller tonåringar har kommenterat den. De är vare sig blyga, finkänsliga eller talträngda... Fast den har luktat bättre. 

Ska samla mod och prova en försiktig handtvätt. 

Yoco Air dynor ska införskaffas, men kanske inte till hatten. 

Jag tror att Ismos förslag att vada riktigt djupt löser alla problem, men jag suger lite på den... 

Risken att tappa fiske lyckan och få färre fisk känns inte möjlig 😎

Frysa är ett alternativ, men sonens fotbollsskor brukar temporärt bli bättre efter en vända i frysen för att sedan kraftigt revanschera sig... 

Det blir nog en mycket försiktig handtvätt. Återkommer med rapport hur det avlöpte. 

Rickard

Posted

Det är väl uppenbart att djupvad löser det mesta. Problemet är ju bara att få hattdjäveln att sitta kvar när man spolas genom poolerna. Men visst - en improviserad hakrem i silvertejp fixar det.

Vinäger har dock en enastående förmåga att få ut stank ur grejor.

--

Enklast är ju dock att byta ullhatten mot en riktig hatt i filt. Gärna en vintage Borsalino...

;)

• Haha 1
Posted

Jag var nog otydlig. Det är en filthatt av materialet ull. 

Har nog vridit och vänt på idéer och kommit fram till en försiktig tvätt och sedan en skål med ättika som jag helt enkelt täcker med hatten så att den får ånga igenom den. Tänkte placera allt i starkt solsken utomhus. 

Bilden nedan från nätet, min har, sett likadan ut för tio år sedan... 

IMG_20240515_080315.jpg.e012b5605b9c28d4fa48a7c78e7c2889.jpg

Posted

Kör med mössa sen länge tebaks...det beror på att jag inget hår har kvar...måste täcka av så mycket av skallen som möjligt!

Pga Mygg å knott!....blir sönder biten annars.

Posted
57 minutes ago, Ismo said:

Kör med mössa sen länge tebaks...det beror på att jag inget hår har kvar...måste täcka av så mycket av skallen som möjligt!

Pga Mygg å knott!....blir sönder biten annars.

Ok med bomull/canvas. inte bra med ull.

_Om_ man gör det md ull  - g fan i disk/tvättmedel...

;)

Posted

Tvätta hatten med ljummet vatten och ulltvättmedel. Eller fintvättmedel. Flytande. Förslagsvis parfymerat😅

använd händerna för att töja ut och återskapa formen på hatten. Lägg hatten på en kudde och torka långsamt. Återkom regelbundet och justera formen.

Jag hade alltid filthatt förr och det är inga problem att tvätta dem bara man är med och återformar dem.

Posted

Du lär behöva en "hattstock" för att trycka ut hatten efter tvätt. Blöt filt/ull brukar alltid krympa efter tvätt. Själv kör jag med en modern enhandstving som jag vänt klossarna på för att pressa isär. Har även använt en plastbunke som jag tryckt ner hatten över. Har tvättat flera jakt/fiskekepsar även fleecefodrade med Grumme tvättsåpa. Mina filthattar har jag bara tvättat bort utvändiga fläckar på och svettremmen men aldrig blött helt igenom. Kört med vatten/såplösning och ytdesinfektion. Är den inte smutsig utan bara luktar illa skulle jag testa ozon eller torkskåp, värme för att driva ut doften.

Posted

Det känns lite sorgligt att komma med en avslutning på denna tråden. 

Medlemmars kreativitet borde få blomma vidare 🌹🌺💐

Jag ställde en skål med ättika på en skärbräda, lade hatten ovanpå och knöt en luftig soppåse som en ballong runt alltihop. Ställde hela härligheten i ett soligt fönster ett par dagar (glömde bort den 😳) och tog bort påsen i eftermiddags. Hatten var lite mjuk och fuktig och luktade inget speciellt. Tryckte den fuktiga hatten hårt ner på huvudet och trängde ut den lite och lade den sedan att soltorka i samma luftiga fönster ett par timmar. 

Nu är den som jag vill igen ❤. 

• Like 1