Hoppa till innehåll

Åldersbestämning öring och harr


Recommended Posts

Hej,

Jag vill veta lite mer om öring/harr vad gäller vikt-/längdtillväxt per år. Mao information som hjälper att bestämma (på ungefär) hur gammal en fisk är.

Jag är medveten om att det är olika och påverkas av en rad faktorer.

Nån här som vet eller kan tipsa om källor (helst på Internet  :P )?

Hälsningar

Ernst

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittade lite info:

Harr:

Tillväxten är snabb. En längd på 7 - 12 cm når de efter ett år. Vid 2 - 3 års ålder blir hannarna könsmogna, honorna vid 3 - 5 år och ca 30 cm längd.

Öring:

I små bäckar blir den ofta bara 15 - 20 cm lång och könsmogen redan vid 2 - 3 års ålder, i större älvar upp till 50 cm ( 1 1/2 kg ) och könsmogen vid 4 - 5 år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Harren går bra att åldersbestämma med fjälläsning brukar gå bra med storlupp alt att montera i ett diabildsglas och kolla på duken! Öringen brukar man väl läsa otoliterna på. Det finns några undersökningar gjorda av sötvattenslaboratoriet på 50-talet bl.a av prof Müller. Sen finns en undersökning av SLU att ladda ner om jag inte minns fe (skötselprinciper för harr?)l. HAr även någon dansk och finskundersökning, ska kolla.

På det "gammla" forumet Svenska HArr Sällskapet gjordes en sammanställning av data som publicerades som en graf, ska kolla om jag inte har det kvar. Det visade att harr växer mycket snabbare i Danmark och Frankrike än här, men blir å andra sidan inte alls lika stora. Gunnar Wstrin har ju sin längd/vikt skala på sin hemsida: "fönstret mot norr" (www.westrin.se )

DT

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rapporten heter "Ekologi  och skötselprinciper för strömlevande harr"

av Fredrik Nordwall, Ingemar Näslund, Tor-Leif Eriksson och LArs-Ove eriksson, SLU rapport 33-2002 den borde finnas att ladda hem från SLUs bibliotek: http://www.vabr.slu.se/?PageContent=http:/...ish&niva2=1

Berättar om ålder/vikt/längd i olika vattensystem i Norrbotten och Jämtland.

DT

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittade lite info:

Harr:

Tillväxten är snabb. En längd på 7 - 12 cm når de efter ett år. Vid 2 - 3 års ålder blir hannarna könsmogna, honorna vid 3 - 5 år och ca 30 cm längd.

Öring:

I små bäckar blir den ofta bara 15 - 20 cm lång och könsmogen redan vid 2 - 3 års ålder, i större älvar upp till 50 cm ( 1 1/2 kg ) och könsmogen vid 4 - 5 år.

Jag har någon gång uppfattat att harren är lekmogen vid ca 35 cm, men det är nog lite olika. Kom ihåg att påpeka detta för kortförsäljarna för de strömmar där minimimått på harr är 25 cm!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej igen!

Kollade källorna ni tipsade om.

Metoden för åldersbestämning som verkar vara enklast att använda för en intresserad lekman i ämnet är â€Âårsringar†på fiskfjäll.

Försökte lite olika sätt att â€Âdigitalisera†bilder på fjäll/årsringarna. Bäst lyckades jag med diaprojektorn (tack för tipset turtola!) och sedan plåta den projicerade bilden med min digitalkamera. So far so good.  ;D

Så nu har jag en fin bild, men att hitta årsringarna var lättare sagt en gjord. Det syntes en massa linjer som liknar höjdlinjerarna på en fjällkarta. Vilka av dem är årsringarna?  ??? :-

Jag visar här en bild och undrar om någon här kan läsa ut min fisks ålder?

Vill bara avslöja att det är från en harr och originalbred (fjälletes, inte fiskens  ;D) är 7 mm. Storlek och vikt på fisken avslöjas inte (än) så att åldersbestämning inte påverkas av det.

Blir spännande att se vad ni tror/gissa/läsa ut ...  :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

åldersbestämning gjort av en biolog... harr fångat norr om polcirkeln i ett produktivt vattensystem. (N.B. den var ovanligt tung motsvarende vikten, men det var alla harrar det året i det system...)

http://edgeforum.com/index.php?topic=36537.0

Öring från samma system:

http://edgeforum.com/index.php?topic=36600...cseen#msg418449

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den är 5+ fyller 6 i år ser det ut som. Man ser två årsringar tydligt, fjället saknar ringar i mitten för det är ett ersättningsfjäll. Det brukar gå bra att mäta avståndet mellan årsringarna som är synliga och räkna fram de som saknas. Är fjället 7 mm och fisken 6 år blir det 1,16 mm per årsring, (blev ganska exakt 2 cm mellan ringarna när jag förstorar bilden 200 % i Photoeditor). Det behövs ett fjäll med ringar in till mitten om man ska vara säker på åldern.

Vet inte hur stor en 6-årig harr är men 38-40 cm och 6,5 hg kanske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...