Hoppa till innehåll

Kilsbergens Ädelfiskevatten (Karlsdal/Villingsberg)


Freddeponken

Recommended Posts

Skulle uppskatta om vikten var närmare 10hg än 5.

Tror du att jag är ensam om att tycka illa om storleken på brödingen som man får i dessa sjöar?

Ja jag har andra sjöar att välja på om jag vill, men nu var vi ute efter röding och hade hoppats på lite större än det vi fick. Väntar väl till de sista isättningar för iår så får man chans på de större.

Jo det förstår jag med, men tycker det låter som bästa alternativet är att handla på Ica som du åker dit för storleken på fisken :):P

Du är säkert inte ensam, men det är garanterat många som blir glada FÖR att dom får fisk, sedan klagar på storleken utan att tänka på vad alternativet hade vart :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det förstår jag med, men tycker det låter som bästa alternativet är att handla på Ica som du åker dit för storleken på fisken :):P

Du är säkert inte ensam, men det är garanterat många som blir glada FÖR att dom får fisk, sedan klagar på storleken utan att tänka på vad alternativet hade vart :P

Jag tar helre 1st på 1kg än några på 5hg.

Mina alt är många, och fiskbilen är absolut inte ett av de. Örebro, lindesberg, håller många fina vatten för den som vill.

Kan lova dig att de andra som klagar har samma alt som jag, färre besök vid villingsberg/Kilsbergen. Du kan ju åka dit nån helg och prata lite med folket vad de tycker om fisket och storleken på dessa.

Det är odlad fisk vi pratar om här, hade fisken varit vild och fångad vid andra vatten hade jag inte ens yttrat mig. Skillnad där du vet.

Åker inte dit för att få 3st stooora fiskar, jag åker dit och pimplar för att få iaf 1 godkänd röding till matbordet.

Sommarfisket är nå helt annat, då spelar det ingen roll om det är 1kgs bågar som fångas, de åker tillbaka ändå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tar helre 1st på 1kg än några på 5hg.

Mina alt är många, och fiskbilen är absolut inte ett av de. Örebro, lindesberg, håller många fina vatten för den som vill.

Kan lova dig att de andra som klagar har samma alt som jag, färre besök vid villingsberg/Kilsbergen. Du kan ju åka dit nån helg och prata lite med folket vad de tycker om fisket och storleken på dessa.

Det är odlad fisk vi pratar om här, hade fisken varit vild och fångad vid andra vatten hade jag inte ens yttrat mig. Skillnad där du vet.

Åker inte dit för att få 3st stooora fiskar, jag åker dit och pimplar för att få iaf 1 godkänd röding till matbordet.

Sommarfisket är nå helt annat, då spelar det ingen roll om det är 1kgs bågar som fångas, de åker tillbaka ändå.

Går du hellre bom än för 1-3 rödingar på 5hg...? Tror inte du förstår hur jag menar. Var glad att du får fisk :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Någon som vet hur tjock isen är på sjöarna?.

Pimplade röding på sör-ämten för en vecka sen, isen var då 25-30 cm men ganska svampig, bara 5-10 cm som vara bärande, resten sörja på eftermiddagen. Hade börjat släppa närmast land... borde väl börja ge med sig snart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pimplade röding på sör-ämten för en vecka sen, isen var då 25-30 cm men ganska svampig, bara 5-10 cm som vara bärande, resten sörja på eftermiddagen. Hade börjat släppa närmast land... borde väl börja ge med sig snart.

ringde igår och kollade vad dom sade. det var ju nästan 2 veckor gammalt! vet inte om det är samma inspelning från 1:a april fortfarande

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte prova området nu i vår, vilken sjö är mest nice? Finns det vulgata i området?

/Andreas

mina favoritsjöar är svarttjärn och sörämtern. svarttjärn är en riktigt trevlig flugfiskesjö.

det kan ju hända att vulgata kläcker då och då, men det är för det mesta nattsländor. på våren är det väl inte så mycket insektsliv. det blir mer på sommaren

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mina favoritsjöar är svarttjärn och sörämtern. svarttjärn är en riktigt trevlig flugfiskesjö.

det kan ju hända att vulgata kläcker då och då, men det är för det mesta nattsländor. på våren är det väl inte så mycket insektsliv. det blir mer på sommaren

På våren är det endel fjädermygg.

Kan vara läge snart, speciellt i Sörämten om man vill ha Röding.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

finns röding i svarttjärn också. men inte lika mycket. tappade en stor öring kring 2 kg i svarttjärn. jag skulle byta plats och hade flugan några meter ut.

jag tänkte "äsch, det hugger nog inte ändå". och då högg det ju när jag hade mycket lina ute och var inte beredd. så snabbt in med linan och försöka hinna att kroka. men jag missade B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

finns röding i svarttjärn också. men inte lika mycket. tappade en stor öring kring 2 kg i svarttjärn. jag skulle byta plats och hade flugan några meter ut.

jag tänkte "äsch, det hugger nog inte ändå". och då högg det ju när jag hade mycket lina ute och var inte beredd. så snabbt in med linan och försöka hinna att kroka. men jag missade B)

Ja det är inte allt för sällan man belönas med hugg när man vänder bort skallen eller står i fipplar med något annat :D

Påt igen bara :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trehörningen är annars en riktigt fin sjö. Lite större, och du slipper trafiken ;)

Lite mer "vild" medan jag mer ser Svartjärn som en "dängarsjö". Vassast armbågar mm :D

"dängarsjö"? hehe.

det är inte bara att gå ner och dra upp. men jag kan hålla med om att trehörningen är lite svårare att få fisk i (därför jag inte fiskar där). men om vi har betalat 280 kr vill vi också ha fisk för det. i mellanströmmen (ligger dock i skärblacka) spelar det inte så stor roll om man får fisk eller inte, för där är priserna så billiga.

man får 2 kort i skärblacka och får dra 2 fiskar var (alltså 4 totallt) för 140 kr, som man bara får 1 kort och får dra 3 fiskar i villingsberg. och jag tycker faktiskt att de verkar inte hålla efter vattnet så bra. utsättningarna verkar de slarva med ibland och uppdatering av telefonsvararen kan vara 2-3 veckor gammla (måste skötas när det gäller vår-is!).

på telefonsvararen säger de att isen är 20-25 cm tjock, men det var första april (alltså 2 veckor sedan) och det har varit 10-15 grader varmt och soligt nästan varje dag sedan dess!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"dängarsjö"? hehe.

det är inte bara att gå ner och dra upp. men jag kan hålla med om att trehörningen är lite svårare att få fisk i (därför jag inte fiskar där). men om vi har betalat 280 kr vill vi också ha fisk för det. i mellanströmmen (ligger dock i skärblacka) spelar det inte så stor roll om man får fisk eller inte, för där är priserna så billiga.

man får 2 kort i skärblacka och får dra 2 fiskar var (alltså 4 totallt) för 140 kr, som man bara får 1 kort och får dra 3 fiskar i villingsberg. och jag tycker faktiskt att de verkar inte hålla efter vattnet så bra. utsättningarna verkar de slarva med ibland och uppdatering av telefonsvararen kan vara 2-3 veckor gammla (måste skötas när det gäller vår-is!).

på telefonsvararen säger de att isen är 20-25 cm tjock, men det var första april (alltså 2 veckor sedan) och det har varit 10-15 grader varmt och soligt nästan varje dag sedan dess!

Ja, fullt med folk som står och skriker åt varandra. Ingen vidare njutning alls, bara att få flest fiskar i det grishavet. På några ställen i den sjön räcker det med att lägga ut flugan en meter ut så smäller det om förutsättningarna är dom rätta och så kan det fortsätta nån timme.

Jag fiskar kanske inte för att kortet kostar si och så mycket och att man får ta si och så många fiskar...., fylla frysen osv.. Så har aldrig tänkt på det viset.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, fullt med folk som står och skriker åt varandra. Ingen vidare njutning alls, bara att få flest fiskar i det grishavet. På några ställen i den sjön räcker det med att lägga ut flugan en meter ut så smäller det om förutsättningarna är dom rätta och så kan det fortsätta nån timme.

Jag fiskar kanske inte för att kortet kostar si och så mycket och att man får ta si och så många fiskar...., fylla frysen osv.. Så har aldrig tänkt på det viset.

grishavet? vad menar du nu? och vart står alla och skriker?

nä, jag fiskar heller inte för bara det. men eftersom kortpriserna bara stiger så skulle jag iaf villja känna lite spögung ;)

Redigerad med flugtoken
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

grishavet? vad menar du nu? och vart står alla och skriker?

nä, jag fiskar heller inte för bara det. men eftersom kortpriserna bara stiger så skulle jag iaf villja känna lite spögung :unsure:

Ja, det går många grisar i den sjön.

Det verkar inte som du vart där så mycket om du inte vet vad jag pratar om... Var glad för det :)

Redigerad med Säta
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har inte fått några "grisar" i den sjön. men det kan också bero på att kvalitén på fisken dom har inte är så jättebra. men det är då likadant i nästan alla sjöar

Nu hänger jag inte med..

Har du inte fått några grisar pga att kvalitén på fisken inte är den bästa? :unsure:

Redigerad med Säta
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu hänger jag inte med..

Har du inte fått några grisar pga att kvalitén på fisken inte är den bäst? :wub:

ok, beskrev lite dumt :wub:

men jag har inte fått några grisar i den sjön. men i de andra sjöar har jag fått det. visst jag har ju inte fiskat där jättelänge i svarttjärn, men det har blivit en del turer dit och då har jag inte fått grisfiskar, även fast de går uppemot 3 kg.

post-6722-1271411909_thumb.jpg

båge från svarttjärn närmare 3 kg

men eftersom det finns sånna "grisfiskar" kan bero på att antalet går före kvalitén för dom som äger vattnen. jag har märkt i nästan hela villingsberg att fiskar över 3 kg blir oftast stora, fula, övergödda grisar med inga fenor. fast det finns ju några snygga bågar över 3 kg som är slanka och har hela fenor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...