Hoppa till innehåll

Bornholm


Guest TG

Recommended Posts

Jag har funderat en stund på din fråga och tror faktiskt det skulle vara nyttigt att starta en ny tråd här på edge där man under ordnade former har en öppen dialog kring hur man på bästa vis kan bidra till den vilda Laxen kan återhämta sig och andra miljömässiga frågor.

 

Troligtvis inget enkelt svar men kanske en kombination av flera aktiviteter eller rekommendationer vi alla kan välja att följa.

 

Personligen är jag tex mycket mer upprörd över den odlade laxen som säljs i våra butiker med giftinnehåll som tex inte ens finns i den vilda laxen då de inte äter pellets....

 

Bojkott tror jag inte på, men det är min uppfattning, inget jag tvingar på någon annan :-)

 

hls

Christopher

Du får gärna dra igång något som hjälper att få stopp av bonktävlingar där man avlivar vildlaxen.

Det hade varit så enkelt för dom att införa C/R av lax som har fettfena.

Det är absurd att sportfiskare kan dra igång tävlingar som sker i Bornholm.

Jag såg att bojkott av Hö fiske är en ekonomisk sätt att påverka.

Men om du har bättre ide så raderar jag tråden med en gång.

Nu skrattar tävlings arrargörerna i Bornholm hela vägen till banken

Jag har inte velat skriva i den här tråden men när ämnet kom upp så kunde jag inte låta bli.

Så fram med dina ider.

Fiske blaskor verkar vara ointresserade av att ta upp ämnet

Mvh .M

Redigerad med Meritaimen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får gärna dra igång något som hjälper att få stopp av bonktävlingar där man avlivar vildlaxen.

Det hade varit så enkelt för dom att införa C/R av lax som har fettfena.

Det är absurd att sportfiskare kan dra igång tävlingar som sker i Bornholm.

Jag såg att bojkott av Hö fiske är en ekonomisk sätt att påverka.

Men om du har bättre ide så raderar jag tråden med en gång.

Nu skrattar tävlings arrargörerna i Bornholm hela vägen till banken

Jag har inte velat skriva i den här tråden men när ämnet kom upp så kunde jag inte låta bli.

Så fram med dina ider.

Fiske blaskor verkar vara ointresserade av att ta upp ämnet

Mvh .M

 

 

Hej Meritaimen.

 

Du behöver inte ta bort någonting.

Jag håller med dig i frågan om att bonktävlingar och hur man behandlar vildlaxen  är en tråkig historia, där är vi helt överens.

 

Däremot hur man skall komma tillrätta med det hela kräver i mina ögon mer av en dialog med andra kloka danska Bornholmare som kanske kan påverka upplägget.

 

Sanktioner har FN kört i många år och är kanske en sista utväg när alla broar är brända , men inte så jag tycker vi skall komma vidare med Bornholmsfrågan på bästa vis.

 

På de turer jag gör till Bornholm , så kan jag nog säga att vår bojkott nog inte märks i någon större utsträckning och de som valt att bojkotta inte märks med deras frånvaro på Bornholm.

 

Där är många svenskar och en del från Edge också , Därmed är det inte sagt att vi stödjer bonkning.

För att komma vidare i frågan och i bästa fall hitta en godtagbar lösning så är det kanske bättre att vi märks och blir en inkomstkälla att ta hänsyn till.

 

Ett sätt är att tala med turistnäringen på Bornholm och med Sportdress i Rönne, många av oss flugfiskare är där i sk lågsäsong vilket de säkert skulle vilja ha mer av.

 

Om jag skall slänga in en brandfackla till , så upplever jag att Danskarna i många frågor har kommit längre i sitt förhållningssätt och kunskap på ett proffsigt vis än våra Svenska myndigheter

 

Vem vet vi skulle kanske åka dit tillsammans och träffa lite klokt folk och samtidigt ta en tur på kusten.

Bornholm är i mina ögon ett av de finaste flugfiskeplatser vi kan hitta för kustfiske, synd att begränsa sitt eget liv för andras dumheter.

 

hls

Christopher

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Meritaimen.

Du behöver inte ta bort någonting.

Jag håller med dig i frågan om att bonktävlingar och hur man behandlar vildlaxen är en tråkig historia, där är vi helt överens.

Däremot hur man skall komma tillrätta med det hela kräver i mina ögon mer av en dialog med andra kloka danska Bornholmare som kanske kan påverka upplägget.

Sanktioner har FN kört i många år och är kanske en sista utväg när alla broar är brända , men inte så jag tycker vi skall komma vidare med Bornholmsfrågan på bästa vis.

På de turer jag gör till Bornholm , så kan jag nog säga att vår bojkott nog inte märks i någon större utsträckning och de som valt att bojkotta inte märks med deras frånvaro på Bornholm.

Där är många svenskar och en del från Edge också , Därmed är det inte sagt att vi stödjer bonkning.

För att komma vidare i frågan och i bästa fall hitta en godtagbar lösning så är det kanske bättre att vi märks och blir en inkomstkälla att ta hänsyn till.

Ett sätt är att tala med turistnäringen på Bornholm och med Sportdress i Rönne, många av oss flugfiskare är där i sk lågsäsong vilket de säkert skulle vilja ha mer av.

Om jag skall slänga in en brandfackla till , så upplever jag att Danskarna i många frågor har kommit längre i sitt förhållningssätt och kunskap på ett proffsigt vis än våra Svenska myndigheter

Vem vet vi skulle kanske åka dit tillsammans och träffa lite klokt folk och samtidigt ta en tur på kusten.

Bornholm är i mina ögon ett av de finaste flugfiskeplatser vi kan hitta för kustfiske, synd att begränsa sitt eget liv för andras dumheter.

hls

Christopher

Håller helt och hålet med dig. Jag har pratat med en dansk från Bornholm Spotfiskeklubben och min uppfattning är att de behöver inte Svensk bojkot att öppna ögonen för problemet. De kämpar mer än någon annan att ändra reglerna vad gäller lax tävlingar, havsöring fiske , yrkes fiske och nätfiske på Bornholm. Bornholms sportfiskare har det inte lätt med danska myndigheter .Bara faktum att någon i länsstyrelsen på Bornholm tycker att det ser fult ut att sätta ut skyltar vid mynningar vart det är fiskeförbud ,säger det mesta.

Danskar är mer medvetna om problemet än vi tror. Men jag tycker att det är på tiden att vi börjar städa framför egen dörr först ,speciellt vad gäller tävlingar på våran kära utlekt havsöring. Fiske förbud i mynningar är prio nummer 1 i mina ögon. Och det fins mycket mer vi borde förändra här hemma först.

Redigerad med Solosolo1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

onsdag kväll bär det av, slaggar i bilen tills torsdag morgon !! ska bo i gudhjem, någon som kan tipsa om något nice ställe i närheten där? :)

 

beroende på vind, men ett riktigt bra ställe som jag uppskattar mycket ligger ca 2 km från Gudhjem mot Bornholms Konstmuseum, kör längs Heligedomvej tills du ser en Sjöjungfru i trä på höger sida, finns en stor parkering där, gå ner förbi huset till stranden fiska till höger om den lilla cementbron :-)

 

Du kan se googlebilder på bra platser på min hemsida :-)

 

hls

Christopher

Redigerad med Christopher Blomquist
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

onsdag kväll bär det av, slaggar i bilen tills torsdag morgon !! ska bo i gudhjem, någon som kan tipsa om något nice ställe i närheten där? :)

Va härligt! Blir nog klockren tajming.

Strax söder om Gudhjem ligger någon liten affär som heter baltic ska glass. Du kör in på en liten väg precis efter affären så har du en liten parkering där.

Ett fin sträcka för fluga.

Annars har du salene bugt som ligger norr om Gudhjem men det känner du säkert redan till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag och flatawa här på på edge hann fiska iaf några timmar efter ankomsten, sydost ska det blåsa imorn, inte mkt dock, tips på heta ställen i det förhållandet? Första gången på Bornholm!

Prova skansen! Ligger emellan balka strand och nexö. Fiska så nära man får vid fågelreservatet.

Även bro rev är nog hett med den vinden.

Lova att rapportera imorgon! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag och flatawa här på på edge hann fiska iaf några timmar efter ankomsten, sydost ska det blåsa imorn, inte mkt dock, tips på heta ställen i det förhållandet? Första gången på Bornholm!

 

Om det är S/Ö vind  så skulle jag fiskat på Hvide odde på morgonen och sen åkt in till Sportdress och frågat, de kommer nog att tipsa er någonstands på sydkusten ;-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Da var Bornholm turen over.

Når vi kom ned så var ikke forholdene på topp og været hadde godt fra stigende vanntempratur til synkende. Noe som senket våres forhåpninger.

Vi startet første dagen på Levka kl 0530 med en tåke som omringet hele øya, det var så ille at vi ikke så enden på fluelina. Vi avfisket og mot sorthat. Jeg fant en stor avlang sten rett under vannflata og la en pattegris rett i strømmen bak stenen. Det røska hardt i stanga etter et par inntrekk. En veldig fin fiske på 2+ som raser i vann flata og tar noen utrolig fine hopp. Men som så mange ganger før så spytter den ut flua rett før håving og svømmer vidre. Vi forflytter oss til Sose Odde og får vinden rett i trynet, dette lukter fisk. Etter noen gode timer sittern, jeg ser Lars står med bøjd spø. etter en god fight lander ahn en fin fisk på 2,1kg og troa er tilbake.

Etter noen raske bilder svømmer fisken vidre. Etter et par timer til forflyttet vi oss til flyplassen (for en fantastisk  plass) men det blei ikke mer fisk denne dagen.

Dagen etter var vi oppe i morgentimene og tåka var like ille i dag. Vi starter dagen på Sose Odde, men fisk i dag. Etter en mat pause med noen danske fiskere så får vi høre at det har vert lite med fisk disse dager og vi burde være kjempe fornøyde med det vi har fått.

På ettermiddagen reiser vi til Raghammar og på første kast står vi begge med bøjde spø. jeg lander en finfin fisk på 2,2 og Lars men lang smal på 600g.

siste dagen ender med en siste liten hilsen fra Bornholm med en fisk til Lars på 500g som hoppet og danset i vannflata.

Så etter første tur til Bornholm sitter vi her med masse fine miner og et sug på mer. Neste år legger vi turen litt senere på året. Muligens en tur til i år om det går.

 

Mvh Petter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • 11 months later...

Åker till bornholm på torsdag, någon som varit där nyligen och hur var fisket isåfall?

Tips mottages tacksamt :-)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Har några polare som vart där nu i början på mars.

Ena gänget 3 kg blänk samt 65a besa som toppfiskar. Dem var 7 pers så det får anses som trögt fiske på typ 6 heldagar. Flugfiske allihop.

Andra gänget körde torsd-sön. Tappad fin blänk. påblänk på 2.5 kg och ett par runt 55 som toppfiskar på 3 pers.

ö borna själva sa att just runt den tiden så kom de östliga vindarna in med kyla och la locket på.

Nu dem senaste 2-3 dagarna här har jag sett att dem har riktigt bra fiske på sina håll i danmark.

Skitfiske på dig!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon som kan pma en vägbeskrivning till sport dress? Förra året va vi inne och letade utan resultat.. svårt nät man inte har nått internet på mobilen..

 

kör ut från färjan på "stora vägen" kör vänster (norrut) så ska du se det på höger sida. Om inte , stanna- fråga närmsta dansk. Alla vet nog var sportdres ligger på den ön.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...