Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej! Om du fiskar i västerbottensälvarna,testa gärna en numera bortglömd fluga,som fungerar väldigt bra där och i Lainio älv.Den heter Orängu.

.   :)

Edited by Grissly
Posted

Orängu.Den binds med guldkropp både tinsel och rib.Brandgul Ekorre och brandgult hackel.Stjärt tror jag inte den hade,men vill du ha det,så bind inn det också. 

Jag skrev brandgul istället för orange,alltid retar det nån.  :)

Posted

Fråga till er proffs som binder tubflugor.

Hur stor är era tubflugor som ni binder och hur lång gör ni era kroppar?

Vad är det som avgör längden på kroppen för er?

En undrande nybörjare på tubflugor

// Peter

Posted

Väldigt olika, allt från ingen knappt någon kropp alls till en kropp på kanske 6-10 till dom riktiga megaflugorna runt 15-20cm eller förlängda kropp för nattfiske. Beror på mönster och syfte.

Till mitt eget fiske minimaliserar jag mina mönster från år till år. I vart fall laxflugorna, havsöringsflugorna får gärna ha lite krimskrams.

• Like 1
Posted

Nu har jag tittat lite i mina gamla Fin,Och där hittade jag en mönsterbeskrivning på Oräängu.Det står så här,att tanken var att få fram en så effektiv fluga som möjligt för Laxen i den ryktbara poolen nedanför Jockfallet.Namnet Oräängu har flugan fått av sin Orangefärgade vinge.Flugan binds och fiskas med en variant med halv guld kropp,och lite flash i vingen.Fiskaren som tog fram den här flugan är Erling Holmström.Mönstret är så här.   Tag oval silvertinsel nr 15.Stjärt,Guldfasan crest eller gula strån från tuppnacke.Kropp svart floss eller liknande.Ribbingoval silver eller guldtinsel nr 16.Fronthackel orangefärgad tupp med blå pärlhöna framför.Vinge.orangefärgad ekorre samt för den som önskar djungeltupp.Huvud.svart.Lycka till.  :)

• 1 month later...
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Söker bilder på fina ullsockar inför mörrum 2013 :)

Vad fiskar bäst, tub eller krok?

Små Ullsockar på krok, stora på tub ! :)  

Edited by HallyRally
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 years later...
Posted

Har nån konstig fetisch vad gäller smålaxflugor. Fiskar bara Dee Sheep i 3-4 cm med fluo orange huvud när vattnet är varmt och lågt. Funkar väldigt bra förrutom en gång då jag verkligen ville ha grils,kom ut mitt i ett steg men fick 2 på 92 och 101 cm.

Posted

Har nån konstig fetisch vad gäller smålaxflugor. Fiskar bara Dee Sheep i 3-4 cm med fluo orange huvud när vattnet är varmt och lågt. Funkar väldigt bra förrutom en gång då jag verkligen ville ha grils,kom ut mitt i ett steg men fick 2 på 92 och 101 cm.

Bild på din Dee Sheep, tack :-)

Mvh

• 4 months later...
Posted

Nu är det ändrat så att herrn ska bli nöjd.

Inte vet jag varför den inte blir större? För liten i ursprungsformatet kanske?

Posted

Jag har inte förminskat. Jag la in den på ett annat forum direkt från mobilen. Sen kopierade jag den därifrån och la in den här också. Då blev den väl liten på nåt sätt.

Jaja, du om någon vet ju hur svårt det är med data. :lol:

• Like 1
Posted

Fota dom igen...sen publicerar du dom på Fiskelust!..det säger direkt om det är för stort!!..öppna bilden i Paint..där förminskar du den enkelt till rätt format.

Åh vad senil du är. Det är ju det jag gjort! Kolla själv i laxflugetråden där.