Hoppa till innehåll

Enhands klump+skjutlina


Dalmas

Recommended Posts

Har länge funderar på att testa klump och skjutlina till enhandsfisket efter havsöring i strömmande vatten. Men jag undrar hur det är med greppet i skjutlinan för linhanden? Går det verkligen att dra riktigt med linhanden utan att slinta? Till tvåhandsspöet har jag flat skjutlina och den tror jag inte skulle lämpa sig till enhandsfisket, men samtidigt har jag ju aldrig testat heller...

Hur gör ni andra? Uppskattar om ni kan dela med er med tips på skjutlinor och erfarenheter runt detta ämne.

/Thomas

Redigerad med Dalmas
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är att det är större risk att tappa running/shooting line med tvåhandarna än med enhandaren. Det är nog det minsta bekymret :lol: För övrigt är rörelsen nästan densamma med tvåhand som enhand. Tänk dig att i framkastet försöka hitta extra kraften med lösa handen genom att dra i linan som vid dubbeldrag framkast (enhand). Den extra kraften använder du normalt med butten vid tvåhand.Nu pratade jag om underhands kast vilket jag tror du syftade att börja med? Själv kör jag visions Shootingline till mitt enhands, hyffsat pris och funkar. Det finns en uppsjö av olika running shooting lines. Vad jag lärt mig så är Shooting glattare och mer gli medans running är lite mer motstånd i.

Ni andra får gärna rätta mig ifall ni vill ;)

Lycka till

Mvh Jocke

Redigerad med Smygaren
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok ni har övertygat mig att testa :lol: Enda tveksamheten har varit just greppet, annars kan jag tänka mig att man kan skjuta bra mycket längre än med en hel lina.

Roligt... Jag faktiskt hade samma diskussion i en butik idag. Jag har gått från standard ???? WF lina på alla spö och linklass till att använder Skjutlina på min klass 7 spö som används främst för HÖ fiske och även kvällsfiske för öring i strömmande med tub och zonkers i de grövre storlek. Den används även till saltvattensfiske. Jag var övertygat av någon att det var de rätta medicin för den typ av fiske. Och visst, ett tag tyckte jag att de fungerade bra. MEN...... Nu när kanske jag har blivit lite mer erfaren och utföra fler typ av kast känna jag att en sådan klump/skjut lina är något begränsande.

Linan, tycker jag, är väldigt känslig mot för lite eller för mycket överhäng. Om man tar hem linan hela vägen, som man ska göra vid HÖ fisket måste man ändå vifta med linan ett antal ggr innan man kan Skjuta iväg linan. Då är de inte en bakkast och skjut iväg som jag tror att grundidèn var. Har man för mycket överhäng och ser en fisk som vaka är det i mitt tycke mycket svårare att ändra kastriktning med en skjutlina eftersom den är inte bara tunn, den är även extremt mjukt jämfört med en vanlig WF som har oftast samma kärna hela vägen. Då kan man styr linan och vinkla kastet bättre.

Presentation bli också lidande med min teknik när jag använder Skjut lina. Är H Öringen så skygg som alla säga, O då måste man har så liye plaskande som möjligt. Då är en WF lina bättre eftersom du kan jobba ut linan på ett annat sätt.

Slutsatsen är att jag har använt Klump/skjutlina i drygt två år nu och ska byta tillbaka nu till helgen och ser om inte min teori stämmer.

Och som svar till din fråga om greppet..... Ja jag tycker att man få ett sämre grepp om linan när man kasta med en skjutlina jämfört med en WF lina.

Sist men inte minst.... Vi måste sätta press på fiske leverantörer och butiker att tillhanda håller test linor. En fluglina är in så dyrt. Men två tre stycken som inte var som man har tänkt sig bli lite surt till slut. Om man hade kunna testa en lina med egen spö hade alla frågetecken varit borta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...