Hoppa till innehåll

Scandinavian Fly Lines


maxons

Recommended Posts

Ville bara tala om för er som har haft funderingar runt detta företag och deras produkter. Jag har nu testat både Intermidate

och Flytlinan och kan säga att jag blev väldigt förvånad. Jag har fiskat i många år med Guideline PT klumpar och även Loop

och Rio´s linor och kan säga att jag inte märker någon markant skillnad på dessa och Scandinavians linor.

Flytlinan #8-9 uppfattade jag som lite för lätt. Till mitt spö, ett 13" #8-9, rekommenderas vikt på mellan 29-31 gram. Jag kapade flytlinan

till 31 gram men uppfattade den alltså för lätt. Intermidatelinan däremot sköt som en raket och sträcktes ut perfekt.

Så jag tog kontakt med Johan på Scandinavian och pratade med honom och förklarade för honom om att linan kändes för lätt, trotts mina 31 gram.

Han erbjöd mig en ny lina omedelbart fast en klass tyngre. Han menade att ibland kan det vara så att just flytlinor bör vara ett par gram tyngre

än vad tillverkaren rekommenderar. Det kallar jag service......

Nu väntar jag bara på att dom snart skall få in deras Fly/Intermidatelina också.

Jag kan rekommendera detta företag, dels för deras produkter och sedan för deras otroliga service,

/ Snoxam

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ville bara tala om för er som har haft funderingar runt detta företag och deras produkter. Jag har nu testat både Intermidate

och Flytlinan och kan säga att jag blev väldigt förvånad. Jag har fiskat i många år med Guideline PT klumpar och även Loop

och Rio´s linor och kan säga att jag inte märker någon markant skillnad på dessa och Scandinavians linor.

Flytlinan #8-9 uppfattade jag som lite för lätt. Till mitt spö, ett 13" #8-9, rekommenderas vikt på mellan 29-31 gram. Jag kapade flytlinan

till 31 gram men uppfattade den alltså för lätt. Intermidatelinan däremot sköt som en raket och sträcktes ut perfekt.

Så jag tog kontakt med Johan på Scandinavian och pratade med honom och förklarade för honom om att linan kändes för lätt, trotts mina 31 gram.

Han erbjöd mig en ny lina omedelbart fast en klass tyngre. Han menade att ibland kan det vara så att just flytlinor bör vara ett par gram tyngre

än vad tillverkaren rekommenderar. Det kallar jag service......

Nu väntar jag bara på att dom snart skall få in deras Fly/Intermidatelina också.

Jag kan rekommendera detta företag, dels för deras produkter och sedan för deras otroliga service,

/ Snoxam

Tjena!

Intressant läsning och min fråga är om du kan lägga ut en adress till dom om dom finns på nätet?

Hälsningar

Conny

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag har testat deras linor som intermediate och tycker dom känns mycket bra och lättkastade.

Jämnfört med en Powertaper känner inte jag heller någon speciell skillnad.

Ser man till priset så finns inte mycket att fundera på.

Killarna som säljer är heltrevliga och snabba att svara vid frågor.

Är övriga linor lika fina som intermediaten, så har dom nått mycket bra på gång.

Ett mycket gott initiativ att sälja linor till ett vettigt pris.

Testa själv vetja.

Norway.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fluglinor tror jag nog att man lurar sig ganska ofta på...Vad jag vet så finns det bara fyra tillverkare i världen av linor (airflo, SA (3-M), Cortland och Rio). Möjligen missat nån. Men sedan finns det väl ett par hundra olika märken att köpa över hela världen...

Men i stort sett alla linorna är tillverkade av kända "kvalitietsmärken" så chansen är nog stor att den billiga linan av okänt märke presterar lika bra som de dyra "märkes" linorna.

Har köpt andrahandslinor några gånger och inte märkt några större skillnader i egenskaper på dessa och 700-1000 kr linor.

/Martin

Redigerad med Martin
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fluglinor tror jag nog att man lurar sig ganska ofta på...Vad jag vet så finns det bara fyra tillverkare i världen av linor (airflo, SA (3-M), Cortland och Rio). Möjligen missat nån. Men sedan finns det väl ett par hundra olika märken att köpa över hela världen...

Men i stort sett alla linorna är tillverkade av kända "kvalitietsmärken" så chansen är nog stor att den billiga linan av okänt märke presterar lika bra som de dyra "märkes" linorna.

Har köpt andrahandslinor några gånger och inte märkt några större skillnader i egenskaper på dessa och 700-1000 kr linor.

/Martin

Shakespeare gör linor också tror jag, just nu enbart för andra och ingen av eget märke.

Och visst, andrahands funkar ypperligt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ville bara tala om för er som har haft funderingar runt detta företag och deras produkter. Jag har nu testat både Intermidate

och Flytlinan och kan säga att jag blev väldigt förvånad. Jag har fiskat i många år med Guideline PT klumpar och även Loop

och Rio´s linor och kan säga att jag inte märker någon markant skillnad på dessa och Scandinavians linor.

Flytlinan #8-9 uppfattade jag som lite för lätt. Till mitt spö, ett 13" #8-9, rekommenderas vikt på mellan 29-31 gram. Jag kapade flytlinan

till 31 gram men uppfattade den alltså för lätt. Intermidatelinan däremot sköt som en raket och sträcktes ut perfekt.

Så jag tog kontakt med Johan på Scandinavian och pratade med honom och förklarade för honom om att linan kändes för lätt, trotts mina 31 gram.

Han erbjöd mig en ny lina omedelbart fast en klass tyngre. Han menade att ibland kan det vara så att just flytlinor bör vara ett par gram tyngre

än vad tillverkaren rekommenderar. Det kallar jag service......

Nu väntar jag bara på att dom snart skall få in deras Fly/Intermidatelina också.

Jag kan rekommendera detta företag, dels för deras produkter och sedan för deras otroliga service,

/ Snoxam

Johan på Scandinavian FlyLines menar att linorna är billiga b la för att dom inte satsar en massa pengar

på marknadsföring som dom sedan i sin tur måste ta ut av kunderna. Dom har samtidigt fullt inflytande

hos fabrikatören ( vilken det nu är? ) när det gäller deras design...

/ Snoxam

Redigerad med Snoxam
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 14 years later...

Fick hem en Distance Presentation Compact från Scandinavian flylines. Om de inte rasar i småbitar efter några fisketurer måste det här vara rena fyndet. Inte helt optimalt testväder men jag kan så här initialt inte känna någon större skillnad jämfört med mina SA linor. Liknande tapering och längd som mina Spey Lite  Intergrated Scandi men till fjärdedel av priset.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 10/3/2009 at 11:55 AM, Martin said:

Fluglinor tror jag nog att man lurar sig ganska ofta på...Vad jag vet så finns det bara fyra tillverkare i världen av linor (airflo, SA (3-M), Cortland och Rio). Möjligen missat nån. Men sedan finns det väl ett par hundra olika märken att köpa över hela världen...

Nja, inte riktigt rätt. Men bland kvalitetslinor så är det inte många mer. Airflo och Rio kastade ju ut typ alla andra ur deras fabrik, så det är många som har problem med att få tillverkat bra linor nu. 

Nextcast har börjat egen produktion och lyckas fruktansvärt bra. Sen vill jag minnas att det finns någon liten tillverkare i GB kvar. 

Hur många fabriker som finns i Kina vet jag inte. Men det finns en som har kommit långt och det är den maxcatch använder. Det är många andra små tillverkare som beställer små batcher därifrån, bland annat flera svenska småföretag. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Lawson sa:

Fick hem en Distance Presentation Compact från Scandinavian flylines. Om de inte rasar i småbitar efter några fisketurer måste det här vara rena fyndet. Inte helt optimalt testväder men jag kan så här initialt inte känna någon större skillnad jämfört med mina SA linor. Liknande tapering och längd som mina Spey Lite  Intergrated Scandi men till fjärdedel av priset.

 

Hur var den? Krullig elr låg den rak... Hård elr mjuk?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Benno sa:

Hur var den? Krullig elr låg den rak... Hård elr mjuk?

Har en dm. is och några minusgrader så provkastade på åkern. Men enligt mig är den lagom mjuk och vad jag kan se rak. Det som en del kan ha synpunkter på är väl "hanteringsdelen" på några meter efter klumpen. Den är tänkt att göra överhänget mer flexibelt och göra linan mer tålig mot dubbeldrag vid enhandsfiske. Min lina kommer bara användas till tvåhands och då mina händer inte längre har någon nämnvärd  styrka hoppas jag den lite tjockare hanteringsdelen skall göra det lättare att låsa linan mot korken. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...