Hoppa till innehåll

Havsöring GBg:s området


Guest Gaston

Recommended Posts

Premiären blev lyckad i år! 11 firrar luftades., dock ingen godkänd... vilade 2e men igår blev det en sväng upp till tjörn.... lyckades pricka in en kort huggperiod - 2 firrar, båda godkända... den större var riktigt fin å bjöd på en härlig bogsering av flytringen innan håvning :P

Lillen var prick 45cm å den större var 58cm å 2,35kg!!! alla firrar har nappat på en ny skapelse för året som jag döpt till "Hot Ass" - en magnus-variant med knallorange butt, guldskalle å bunden på mustads saltvattenskrok strl 6

Grattis, kanonfisk......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just hemkommen från dagens tur. Slängde in grejerna i bilen och drog ner till Ganlet strax innan 12.

Väderappen till iPhonen visade sol och 4m/s sydvästlig vind. Det märktes att utvecklarna av appen sitter i US and A, för några 4 blåste det inte, snarare 8-10 nästan rakt ostlig, och solen lös, men med sin frånvaro.

Så det blev kallt om tårna och fingrarna. Fiskade med: Black Nose Dace, Teal and Squirrel (hugg på denna), Pattegrisen, Magnus och till slut Frankie´s Special. Frankies Special var flugan som föll småttingarna i smaken. Hade ett par hugg på en (som tog med sig flugan), och landade en på dryga 30 (som fick simma tebax).

Så ingen bommtur, men ganska segt fiske.

Så här långt är det Franks flugor som gett resultat. Det verkar som den mannen vet vad han snackar om, så nu blir det till att binda upp fler av hans alster, för jag lyckas på något sätt meckla till knuten som håller flugan så jag tappade ett par idag. Är det nåt speciellt man måste göra när man har taff av Fluorcarbon?

Brukar köra en rapalaknut för flourcarbontafsar, har aldrig varit något problem!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack å bock :P

Slänger upp en bild på flugan som levererat :o

Jag har aldrig lyckats binda 2 likadana flugor men ngt åt detta håll är det:

Stjärt: grå grizzly marabou

Kropp: flouorange chenille

Hackel: grå grizzly marabou

Guldskalle på mustads saltvattenskrok strl 6... säkra guldskallen med super attak...

post-4252-1270405446_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack å bock :P

Slänger upp en bild på flugan som levererat :o

Jag har aldrig lyckats binda 2 likadana flugor men ngt åt detta håll är det:

Stjärt: grå grizzly marabou

Kropp: flouorange chenille

Hackel: grå grizzly marabou

Guldskalle på mustads saltvattenskrok strl 6... säkra guldskallen med super attak...

Ser giftig ut! Dagens leverantör av havsöring blev för egen del den beryktade pattegrisen. Efter tre timmars nötande tidigare idag hade det inte hänt ett skit. Bara en malande vind som fräste hål på vänstra kinden. Humöret i botten, fötterna iskalla, glömt ta med vatten, glömt handskarna, pressat i mig en halvmosad banan, kasta kasta kasta... Sedan small det på en kalasfin 51-centimetare!

Händerna var vid det laget i princip helt stelfrusna men det kändes jäkligt gött ändå. Har fram tills nu haft en trög start och gjort många hugglösa kast. Den första blanka öringen blev givetvis utsatt för extremt övervåld och ligger nu i min mage. Öringens mage var förövrigt helt fullproppad med borstmask.

En stund senare drog Joona en fin blanking på c:a 47 cm. Kul att det går att hitta dem trots de usla vindarna. Slänger med en bild som berättar lite mer om öringens öde - stackars sate!

post-5967-1270407751_thumb.jpg

Redigerad med Hamrå
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vanliga knutar med flurcarbon är inge bra... Jag gör en speciall som jag fått lära mig av en gammal räv. Svår att förklara skall se om jag hittar den någonstans på nätet. Väldig enkel i alla fall.

Vad är en Frankie`s special för något?????? Har haft två bomturer och börjar bli trött på det.

//Näslund

Kolla i dagensflugbindning-tråden, jag har postat bilder där. Eller hämta hem senaste numret av FIN, där är en grymt bra artikel om hans flugor. Alla rapporter jag fått från kompisar ang flugval har alla gått i grått, brunt eller oliv. Det där med gälla färger i början av säsongen har inte funkat för oss i varje fall. Men så fort grått med lite glitter åkt i har det blivit liv i luckan. :P

Redigerad med Richard
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser giftig ut! Dagens leverantör av havsöring blev för egen del den beryktade pattegrisen. Efter tre timmars nötande tidigare idag hade det inte hänt ett skit. Bara en malande vind som fräste hål på vänstra kinden. Humöret i botten, fötterna iskalla, glömt ta med vatten, glömt handskarna, pressat i mig en halvmosad banan, kasta kasta kasta... Sedan small det på en kalasfin 51-centimetare!

Händerna var vid det laget i princip helt stelfrusna men det kändes jäkligt gött ändå. Har fram tills nu haft en trög start och gjort många hugglösa kast. Den första blanka öringen blev givetvis utsatt för extremt övervåld och ligger nu i min mage. Öringens mage var förövrigt helt fullproppad med borstmask.

En stund senare drog Joona en fin blanking på c:a 47 cm. Kul att det går att hitta dem trots de usla vindarna. Slänger med en bild som berättar lite mer om öringens öde - stackars sate!

Fan, nu måste jag ju gå till kylen och äta något..... :P

:oB)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kort rapport från tur nummer 2 som avlades igår. Förmiddagsfiske på Tjörn, började med att försova mig var inte ut vid vattnet förän 9.00. Hur som helst bra vattenstånd när jag kom ut krogade två 35cm ganska omgående kort efter det slog det på en fin 46cm som fick simma vidare. Vattnet började sjunka undan och fisket dog av så jag packade ihop efter 2,5tim fiske. Räka imitation vart flugan för dagen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla i dagensflugbindning-tråden, jag har postat bilder där. Eller hämta hem senaste numret av FIN, där är en grymt bra artikel om hans flugor. Alla rapporter jag fått från kompisar ang flugval har alla gått i grått, brunt eller oliv. Det där med gälla färger i början av säsongen har inte funkat för oss i varje fall. Men så fort grått med lite glitter åkt i har det blivit liv i luckan. :P

Tack för hjälpen.

De flugorna ser giftiga ut. Nu skall jag nog lyckas i veckan :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tre långa bomdagar på Tjörn, vad kan man möjligen göra så fel när andra står och drar 10 om dagen?

Nu verkade det ju inte så vanligt men folk får ju napp...

Snart 5 månader sedan spöböj, bittert.

Man kanske skall vänta med att binda alla flugor man fiskar med tills man faktiskt kan fiska?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tre långa bomdagar på Tjörn, vad kan man möjligen göra så fel när andra står och drar 10 om dagen?

Var själv på orust i helgen och min uppfattning är att det är för kallt än så länge! Såg EN mask på 30cm djupt vatten men inte en räka eller nåt annat liv. Tappade en fisk och hade ett hugg så dom finns ju där men som sagt tror jag att vi får ge oss till tåls nån vecka eller två, sen smäller det!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var själv på orust i helgen och min uppfattning är att det är för kallt än så länge! Såg EN mask på 30cm djupt vatten men inte en räka eller nåt annat liv. Tappade en fisk och hade ett hugg så dom finns ju där men som sagt tror jag att vi får ge oss till tåls nån vecka eller två, sen smäller det!

jo, det verkade som att det hade varit en bättre ide att hänga runt Gbg. Så typiskt att man sitter och väntar på att få börja jobba i denna stund.

Är det ens någon ide att stå och kasta mellan 17:30 och 19?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jo, det verkade som att det hade varit en bättre ide att hänga runt Gbg. Så typiskt att man sitter och väntar på att få börja jobba i denna stund.

Är det ens någon ide att stå och kasta mellan 17:30 och 19?

Det tycker jag - fick årets första -påskafton efter gästerna gått vid sjutiden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var och fiskade på råholmen igår för första gången och där var man inte ensam direkt fick dock 3 st den största 42 cm så alla simmar kvar i havet. Äldste pojken (10 år) tog sin första den var dock också lite liten. När vi satt och fika kommer en äldre man och ställer sig alldeles framför oss och kastar med drag han får på en 35 cmare som han inte tänker släppa tillbaka utan rycker långt upp på land. Farsan reser sig lugnt upp går fram till fisken krokar av den släpper i den igen och förklarade lugnt att det är 45 som gäller. Gubben blev sur som fan och gick men öringen klarade sig förhoppningsvis.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var själv på orust i helgen och min uppfattning är att det är för kallt än så länge! Såg EN mask på 30cm djupt vatten men inte en räka eller nåt annat liv. Tappade en fisk och hade ett hugg så dom finns ju där men som sagt tror jag att vi får ge oss till tåls nån vecka eller två, sen smäller det!

Morlanda i lördags, 20-30 lekande maskar på 40-70cm djup...

Första gången någonsin jag ser dem... största var nästan 30cm lång... :P blääääh, sicket monster! B)

Inga mängder med öringar förstås... men nån enstaka "kom förbi"... :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var och fiskade på råholmen igår för första gången och där var man inte ensam direkt fick dock 3 st den största 42 cm så alla simmar kvar i havet. Äldste pojken (10 år) tog sin första den var dock också lite liten. När vi satt och fika kommer en äldre man och ställer sig alldeles framför oss och kastar med drag han får på en 35 cmare som han inte tänker släppa tillbaka utan rycker långt upp på land. Farsan reser sig lugnt upp går fram till fisken krokar av den släpper i den igen och förklarade lugnt att det är 45 som gäller. Gubben blev sur som fan och gick men öringen klarade sig förhoppningsvis.

Bra gjort! Kloka farsa du har! :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt ny på detta med Havsöring, min första vår i göteborg :P

så jag och polaren bestämde oss för att sticka ut till tjuvkil och testa havsöringfiske, körde 5 timmars fiske, blev en liten 35cm fisk på en räkimitation, fast det var allt.

lågt vatten så kanske var därför de var tröga som fan, borstmasken lyste med sin frånvaro.

jag blev glad ändå, min första havsöring någonson.

ah ja ska testa imorrn igen, antar vi väljer något annat ställe då. vart det vettefan, som jag sa jag har aldrig fiskat så här långt söder ut förr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var och fiskade på råholmen igår för första gången och där var man inte ensam direkt fick dock 3 st den största 42 cm så alla simmar kvar i havet. Äldste pojken (10 år) tog sin första den var dock också lite liten. När vi satt och fika kommer en äldre man och ställer sig alldeles framför oss och kastar med drag han får på en 35 cmare som han inte tänker släppa tillbaka utan rycker långt upp på land. Farsan reser sig lugnt upp går fram till fisken krokar av den släpper i den igen och förklarade lugnt att det är 45 som gäller. Gubben blev sur som fan och gick men öringen klarade sig förhoppningsvis.

Sånt gillar vi!! :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Morlanda i lördags, 20-30 lekande maskar på 40-70cm djup...

Första gången någonsin jag ser dem... största var nästan 30cm lång... :P blääääh, sicket monster! B)

Inga mängder med öringar förstås... men nån enstaka "kom förbi"... :o

Ja lördagen var lite varmare, även natten till lördag tror jag var på +sidan men natten till söndag var ett par minusgrader, tror det påverkar aktiviteten tyvärr! Jaja, på´t igen, vi kanske ses på orust framöver!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser giftig ut! Dagens leverantör av havsöring blev för egen del den beryktade pattegrisen. Efter tre timmars nötande tidigare idag hade det inte hänt ett skit. Bara en malande vind som fräste hål på vänstra kinden. Humöret i botten, fötterna iskalla, glömt ta med vatten, glömt handskarna, pressat i mig en halvmosad banan, kasta kasta kasta... Sedan small det på en kalasfin 51-centimetare!

Händerna var vid det laget i princip helt stelfrusna men det kändes jäkligt gött ändå. Har fram tills nu haft en trög start och gjort många hugglösa kast. Den första blanka öringen blev givetvis utsatt för extremt övervåld och ligger nu i min mage. Öringens mage var förövrigt helt fullproppad med borstmask.

En stund senare drog Joona en fin blanking på c:a 47 cm. Kul att det går att hitta dem trots de usla vindarna. Slänger med en bild som berättar lite mer om öringens öde - stackars sate!

Fredrik, det ser inte ut som att det är borstmaskar i öringens mage. Jag skulle tippa på morötter, palsternacka, schalottenlök och dill (en klick smör med?) :P

Öringen jag fick (den blankingen du nämnde) hade ätit sig mätt på räkor. Hade kunnat göra en rejäl räkmacka av dem! Och räkimitationen tog den!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    1 medlem
























×
×
  • Skapa ny...