Jump to content
Sign in to follow this  
hallonraden

fiskekontrollant

Recommended Posts

hej

har jag fattat rätt så pratar vi toppknutet mete med fluga.

tenkara med nymf blir som bäckmete med nymf liksom.

hur funkar det på ställen där endast fluga med flugspö är tillåtet ? :blush:

vore kul att veta om frågan dyker upp och nån halvtokig fiskekontrollant blir bångstyrig :P

vänligen nils

hej

har jag fattat rätt så pratar vi toppknutet mete med fluga.

tenkara med nymf blir som bäckmete med nymf liksom.

hur funkar det på ställen där endast fluga med flugspö är tillåtet ? :blush:

vore kul att veta om frågan dyker upp och nån halvtokig fiskekontrollant blir bångstyrig :P

vänligen nils

Intressant.

Bifogar ett utdrag ur reglerna på flera av landets "flugsträckor".

"Med flugfiske menas fiske med flugspö, fluglina och fluga".

/Uggen.

Heltokig fiskekontrollant.

-_-

Jag mejlade till Hökensås för några veckor sen och frågade om tenkara var tillåtet i Baltak och så här svarade de:

"För närvarande är inte metoden tillåten som rent flugfiske betraktat i våra vatten. Eventuellt kommer vi att ta upp frågan i framtiden, men för säsongen 2011 betraktar vi inte det som en tillåten metod i våra flugfiskevatten. Det finns inga principiella orsaker till detta, utan det handlar om reglerna i dagsläget."

Jag ville ha reda på om det var tillåtet att fiska tenkara, för då borde det vara tillåtet med spinnfluga också. Flugfiske med spinnspö och plastkula/sänke eller förtyng tubfluga. Bara man har en fluga på linan så är det flugfiske. Blir inte metoden utan betet som bestämmer om det är flugfiske i så fall.

• Like 1

hej :rolleyes:

gissar att många definerar flugfiske med ett vanligt flugspö, fluglina, flugrulle och fluga.

men japanskt flugfiske är ju toppknutet "metspö", lina och fluga.

och tjeckiskt nymffiske är ju flugspö, fluglina(som inte används), flugrulle och nymf dvs puppmete

polskt nymffiske innefattade ju inte fluglina från början, även i usa finns ju djupnymffiske med monofil lina.

hur definierar man skillnaden mellan ett tenkaraspö och ett vanligt teleskopmetspö ? vikt ? märke ?

hur definierar man gränser eller finns det några ? :blush:

personligen tycker jag tenkara verkar helt okej.

vänligen nils

Fiskar man med en styck fluga och en taperad lina/tafs borde det räknas som fluga oavsett spö. Egentligen är ju det samma sak om du tar ett helt vanligt metspö och gör samma sak som om du tar ett tenkaraspö som är helt utformat för tekniken.

Mete med mask/levande bete är väl det man velat begränsa traditionellt sett. Det samma gäller flugfiske med haspelspö/torpedflöte och flera flugor på linan. (här väljer jag att dra gränsen) När den tekniken var i sitt esse för 25 år sedan var det ju inte speciellt ovanligt att man såg fiskare som fiskade med uppåt 7-10 flugor. Jag vet att man då gjorde begränsningar på max 3 flugor och därefter började det poppa upp fler och fler vatten som blev helt dedikerade för fiske enbart med flugspö och en fluga.

Som fiskekontrollant bedömmer i alla fall jag tenkarafiske med en fluga och taperad lina som en teknik som är fullt jämförbar med vilket flugspö som helst.

Ska vi diskutera flera flugor tycker jag egentligen att allt flugfiske med mer än en fluga (oavset om man gör det på ett flugspö) är tveksamt sett ur den synpunkten? det är ju just fisket med en stycke fluga och tafs som har varít det som verkligen har varit det förfinande fiskemässigt. Personligen använder jag inte flugfisketekniker med exempelvis en torrfluga och en nymf på släp. En magnifik fångst på ett sådant hackel skulle jag aldrig kunna ta upp som ett rekord i min egen bok om man säger så, det skulle kännas som fusk. Fast det är jag det...:D;)

Sen finns det idag en uppsjö av rena tenkaraspön och aktionen i de spöna är en förutsättning för att man ska kunna leverera linan på ett optimalt sett. Visst kan man testa med ett metspö men det blir ungeför som att flugfiska med en skidstav om man jämför feelingen spöna emellan.

hej :rolleyes:

gissar att många definerar flugfiske med ett vanligt flugspö, fluglina, flugrulle och fluga.

men japanskt flugfiske är ju toppknutet "metspö", lina och fluga.

och tjeckiskt nymffiske är ju flugspö, fluglina(som inte används), flugrulle och nymf dvs puppmete

polskt nymffiske innefattade ju inte fluglina från början, även i usa finns ju djupnymffiske med monofil lina.

hur definierar man skillnaden mellan ett tenkaraspö och ett vanligt teleskopmetspö ? vikt ? märke ?

hur definierar man gränser eller finns det några ? :blush:

personligen tycker jag tenkara verkar helt okej.

vänligen nils

hej

lite kuriosa i sammanhanget:

i flugfiskets början här i sverige så förekom tenkara på svenska, dvs långspö med fluga.

jag tycker att definitionsfrågan är intressant eftersom olika fvo och/eller kontrollanter antagligen har olika uppfattningar och det hela kommer att bli lite godtyckligt beroende på tur/otur om man får böter eller inte..det är bättre med raka rör så man vet vad som gäller :)

vänligen nils

Fiskar man med en styck fluga och en taperad lina/tafs borde det räknas som fluga oavsett spö. Egentligen är ju det samma sak om du tar ett helt vanligt metspö och gör samma sak som om du tar ett tenkaraspö som är helt utformat för tekniken.

Mete med mask/levande bete är väl det man velat begränsa traditionellt sett. Det samma gäller flugfiske med haspelspö/torpedflöte och flera flugor på linan. (här väljer jag att dra gränsen) När den tekniken var i sitt esse för 25 år sedan var det ju inte speciellt ovanligt att man såg fiskare som fiskade med uppåt 7-10 flugor. Jag vet att man då gjorde begränsningar på max 3 flugor och därefter började det poppa upp fler och fler vatten som blev helt dedikerade för fiske enbart med flugspö och en fluga.

Som fiskekontrollant bedömmer i alla fall jag tenkarafiske med en fluga och taperad lina som en teknik som är fullt jämförbar med vilket flugspö som helst.

Ska vi diskutera flera flugor tycker jag egentligen att allt flugfiske med mer än en fluga (oavset om man gör det på ett flugspö) är tveksamt sett ur den synpunkten? det är ju just fisket med en stycke fluga och tafs som har varít det som verkligen har varit det förfinande fiskemässigt. Personligen använder jag inte flugfisketekniker med exempelvis en torrfluga och en nymf på släp. En magnifik fångst på ett sådant hackel skulle jag aldrig kunna ta upp som ett rekord i min egen bok om man säger så, det skulle kännas som fusk. Fast det är jag det...:D;)

Sen finns det idag en uppsjö av rena tenkaraspön och aktionen i de spöna är en förutsättning för att man ska kunna leverera linan på ett optimalt sett. Visst kan man testa med ett metspö men det blir ungeför som att flugfiska med en skidstav om man jämför feelingen spöna emellan.

Tolknings frågor Jonas! Hur ser man då på en fiskare med kastspö, flytkula, taperad tafs och exempelvis en streaking Caddis längst ut?

Flugfiske eller inte?

//Peter

Borde inte "graden av effektivitet/aggressivitet" vara en faktor som man kan luta sig lätt emot?

Kastspö är ju effektivt pga räckvidd, då tycker inte jag det kan jämställas med fluga. Vem som helst kan fiska av en hel sjö sittandes under en buske med ett kastflöte. Nej tack.

Borde inte "graden av effektivitet/aggressivitet" vara en faktor som man kan luta sig lätt emot?

Kastspö är ju effektivt pga räckvidd, då tycker inte jag det kan jämställas med fluga. Vem som helst kan fiska av en hel sjö sittandes under en buske med ett kastflöte. Nej tack.

#6 kastkanon och en sjunklina VS Ultralätt haspel och 2 grams spinnare, kastlängd? ;)

Edited by tårta

Så fiske med kastspö och Streaking är OK om det är i älv som bara är 20 meter bred? Där är ju räckvidden/effektiviteten ingen faktor?

Det är nog flugan som är kastvikten.... :)

Det är ju taperade grejor så jag antar att linan spelar roll? Eller är det lina, eller bara tafs?

Jag är inte insatt :blush:

Men det låter som vi har nåt nytt att hacka på istället för "tjeckfjolleriet" ;)

Kan du inte köra tenkara fiske med vanlig utrustning genom att binda fast den taperade linan i spötoppen och på så sätt fortfarande fiska med giltig utrustning dvs fluglina, spö, fluga och flugrulle? Skulle ju kunna sätta på tenkara linan på fluglinan sen knyta fast hela ekipaget på ett snyggt sätt så det ser ut som lintrasset. Alternativet dra bromsen till max :P

Eller bara flugfiska som vanligt...

Sedan sju år metar jag med syntetmask (Gulp)... Är det mete? (Fisk ger det i alla fall.)

Jag uppskattar sådana här frågeställningar. Det är ju upp till den som äger fiskerätten att sätta regelverket, om man får fiska med dobb och tre flugor eller om endast uppströms torrt är vad som gäller.

Men precis som den föraktade diskussionen om huruvida det är OK att fiska med kroklös fluga under fredningstid så utmynnar ju det hela (förhoppningsvis) i att till exempel fiskekontrollanter har lättare för att göra bedömningar om något är rätt eller fel. Och de slipper gå efter egen moral...

Och jag går numera på Christians linje(?), att flugfiska toppknutet är inte nödvändigtvis Tenkara men Tenkara är alltid att flugfiska toppknutet.

Tenkara är inte flugfiske. Precis som spinnspö med flugkast inte är det.. -_-

Som sagt,denna tråd kommer bli lång ;)