Hoppa till innehåll

Ruggigaste laxfiskaren ni mött?


Sunray

Recommended Posts

  • Svar 148
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

En annan sak jag missade ovan men som man i lilla edet (o säkert på andra ställen också) lär sig snabbt är att flugfiskare faktiskt inte ens behöver använda vadare på vissa ställen :) (Var har de gamla hederliga vadarstövlarna tagit vägen??) Laxen ställer sig mycket nära land på flugsträckan o vadning gör mer skada än nytta. Vanliga knähöga stövlar går utmärkt. Har för mig att Jan johansson beskriver en liknande situation i sin blåa bok Laxfiske. Där var en sträcka i driva?? som fram till 70talet hade ett begränsat antal fiskare. Dessa fiskare hade god lokalkännedom och fick reda på av varandra hur de skulle vada. Så ett år förändrades antalet fiskare till många fler o konsekvensen på fisket på just den platsen blev tydligt. Att få lax nära land var nästan omöjligt efter det - fiskarna vadade "i sönder" vattnet. Har för mig att Pelle Klippinge tog en stor emålax för en del år sedan i vanliga skor :) Även Olof Johansson har i sin utmärkata bok Lax på mitt sätt beskrivit hur fiskarna från den ena sidan av ätran (på fors-sträckan) påverkade laxen så den ställde sig på andra sidan.

Vad som bland annat utmärker en mycket duktig laxfiskare är faktiskt kännedomen om vadning, att veta när och hur den ska användas :)

Patrik

Redigerad med fiskalax
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har som bekant bla Lagan som hemmavatten men har fiskat och fiskar så mycket Lax runt om i bla Skottland, Norge och i södra Sverige för att våga kalla det som ni påstår om den odlade Laxen för "skitsnack". Hur det förhåller sig i de norra delarna av vårt land känner jag inte till och vill ej heller uttala mej om.

Fiskar iofs inte nedanför något vandringshinder utan oftast en bit ner i ån. Och självklart inte under de sista månaderna på säsongen.

Frågan är vad som är skillnaden på en naturligt uppfödd Lax på väg uppför ån och en odlad dito? Om du råkar på en stigande Laganlax så uppför den sig precis som den fisken som du fångar som är naturlax (jo, vi har båda sorterna).

Innan ni halshugger mej så vill jag poängtera att jag sedan flera år lägger ner min själ och fritid på att jobba för fiskvägar i bla Lagan och inte på något sätt vill främja den odlade Laxen, tvärt om.

Skall vi Laxflugfiskare börja sätta "näsan i vädret" så finns det snart ingen Lax som är fin nog för att fiska. Då är vi ute på "djupt vatten".

/Mats

Men som du då säger har vi ju odlad fin lax som beter sig likadant varför ska man ens bry sig om om vild lax.

odlade laxen verkar ju minst lika bra på alla sätt och vis så då kan vi ju skaffa lite mer kraftverk då tjänar vi samtidigt pengar på det och blir lättare och fiska och hitta dom ! ALLA vinner på det...

slipper man stå i vadarna eller leta laxen och tittar man bara nedströms så ser det ju ganska vackert ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte mött så många laxfiskare igentligen, fiskar mest byske. Och då är det ju inte svårt att imponeras av herr Andersson. Men den som gjort djupast avtryck hos mig är Anders cederberg.

Som en terrier längst älven. Det roliga med han är glädjen (fortfarande) över varje fångad fisk, hungern,längtan efter älven, efter laxen, hela karln utstrålar laxfiske. Träffade han längst älven i sommras. Kom ner precis då han sköljer av en öring på ca 3 kilo.-: fyfan vilken fin öring kolla, ahhh vilken kanon fisk, det är fan den finaste jag fått!!!! (han dreglar nästan ur mungipan) fan jag gick ut, drog ett kast fick en lekfärgad lax på ca tio kilo, släppte tebax han, drog ett kast till så klev den här på :) det gjorde intryck på mig, sedan är han även en jävligt trevlig snubbe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men som du då säger har vi ju odlad fin lax som beter sig likadant varför ska man ens bry sig om om vild lax.

odlade laxen verkar ju minst lika bra på alla sätt och vis så då kan vi ju skaffa lite mer kraftverk då tjänar vi samtidigt pengar på det och blir lättare och fiska och hitta dom ! ALLA vinner på det...

slipper man stå i vadarna eller leta laxen och tittar man bara nedströms så ser det ju ganska vackert ut.

Just därför så kämpar jag och mina bekanta för att få till stånd fiskvägar så att fisken kan leka och reproducera sig på naturligt vis. Om man bara skulle strunta i de utbyggda älvarna och dess odlade fisk så skulle vi snart inte ha många vatten kvar att fiska i.

Och kraftbolagen skulle få härja fritt i både bäck och älv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja han är väl inte så bra kanhända men han har ändå en ruggig inställning då han fortsätter. Att kalla laxfiskare kassa är ruggigt enligt mig.

du har nog rätt, jag hade skjutit mig i huvudet för länge sedan.. hälsa så hjärtligt från mig alla dessa laxar han räddat måste betyda något.. vilken rugguggla

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja han är väl inte så bra kanhända men han har ändå en ruggig inställning då han fortsätter. Att kalla laxfiskare kassa är ruggigt enligt mig.

Håller helt med dig laxarnas prins! Inga ord jag själv använder :) Tipsa honom om västkusten och älvarna här nästa gång du ser honom ;) Billigare och lättare att fånga lax :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt så är det ingen jag känner. Fiskar själv en hel del i en av Västkuståarna. Ätran var bra i år. Har kollat in lilla Edet. Bra sida.

Håller på för fullt att flytta bloggen till en nya pattform :) kommer bli bättre ;) Ätran besökte jag 2003 och fiskade bla. runt fajans??bron. Några laxar som visade sig där... Fiskar du i centrum eller uppe på fors sträckor?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I centrum. Helst i forsen. Det är de strömmarna som jag gillar bäst. Jag har fiskat mycket i Viskan tidigare men jag har helt tappat suget för den ån. Kustfisket efter öring är också ett trevligt fiske, fin natur och gott om plats. Nu gled vi i från ämnet, men det får folk ta. Till ämnet, det är så att jag inte låter mig imponeras av samma typer av fiskare som rör sig i media och dagarna i ända vill synas och höras. Jag har en vän som jag kunde nämt, som antagligen ingen i landet tar i vackert kastande, men han vill inte synas. Det är en ruggig kastare. Sen har vi min norske vän som är ruggig på att ta lax. Sen känner jag en som gjort ruggigt mycket för laxens miljö. Det finns enligt mig många ruggiga laxfiskare med olika egenskaper.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I centrum. Helst i forsen. Det är de strömmarna som jag gillar bäst. Jag har fiskat mycket i Viskan tidigare men jag har helt tappat suget för den ån. Kustfisket efter öring är också ett trevligt fiske, fin natur och gott om plats. Nu gled vi i från ämnet, men det får folk ta. Till ämnet, det är så att jag inte låter mig imponeras av samma typer av fiskare som rör sig i media och dagarna i ända vill synas och höras. Jag har en vän som jag kunde nämt, som antagligen ingen i landet tar i vackert kastande, men han vill inte synas. Det är en ruggig kastare. Sen har vi min norske vän som är ruggig på att ta lax. Sen känner jag en som gjort ruggigt mycket för laxens miljö. Det finns enligt mig många ruggiga laxfiskare med olika egenskaper.

Ätran är fin o garvaforsen med :) Tomas berntsson fiskade mycket i viskan (kullagård) för några år sedan, vet ej om han fortfarande gör det. Hans pappa var också där ofta, benny berntsson. Får jag lov att fråga om varför du slutat i viskan? Sträckan i kullagård ska väl vara fin till flugfisket (aldrig själv varit).

Visst har du rätt i att de som märks är de som kanske får flest röster, inte nödvändigtvis de bästa. Michael ingvarsson sa en gång att "känd blir man bara om man syns i media", o det stämmer. Däremot brukar de duktiga laxfiskarna omnämnas av andra på olika forum numera - svårt att hålla sig gömd..... ;) Kanske var det annorlunda förr med fisketidningarna då de som skrev artiklarna gärna ville framhålla att de var de själva som stod bakom tipsen och råden i texten. Med internet kan vi få en större kännedom om laxminkarna runt om sverige :)

Redigerad med fiskalax
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har helt enkelt förfiskat mig i Viskan. I synnerhet de åren då det var ganska magert fångstmässigt. Jag fiskade mycket utan större resultat. I mitt slit släppte det och laxar kom på land men faktumet att jag förfiskat mig i Viskan kvarstår. Trots närheten fiskar jag där Max en gång per säsong.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har helt enkelt förfiskat mig i Viskan. I synnerhet de åren då det var ganska magert fångstmässigt. Jag fiskade mycket utan större resultat. I mitt slit släppte det och laxar kom på land men faktumet att jag förfiskat mig i Viskan kvarstår. Trots närheten fiskar jag där Max en gång per säsong.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...