Hoppa till innehåll

Hardy!


tribal

Recommended Posts

Tjena tjena!

Jo jag är sugen på att införskaffa mig en ny 5:a.

Har spanat in Hardy och några olika modeller.

Vet faktiskt ingenting om dessa spön, det är därför alla ni som har ägt eller äger ett kommer in i bilden :)

Vill mest bara veta vad ni tycker om spöna, och vad det är som skiljer dem åt kastmässigt.

De spön som jag har kollat in är Demon, Marksman samt det nya flaggskeppet Zenith.

Så ni som känner för det, ös på med vad som helst gällande dessa spön :P

Tompa

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej !

Är den lyckliga ägaren till en handfull hardy-spön. Kan du få tag i ett Gem så köp det ! Mycket spö för pengarna. Måste köpas på secondhand-marknaden försvann i mitten av 2000 tror jag. Sovereign och Ultralite är inte heller dumma.

Tight lines Steen

Redigerad med sovereign
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skriver under på GEM:s förträfflighet, är lycklig förvaltare till 2st femmor, ett 3-delat och ett i smugglerutförande.

De enda spön jag använder till fjällfisket numer.

I övrigt använder jag helst mitt 9 1/2f Sovereign till hö-fisket näst efter ett 9 1/2f Favourite. Saknar erfarenhet av Hardyspön som inte är "Made in England" då jag snöat in på just den grejen.

Ett beggat GEM som sovereign skriver är ingen dum investering om det är i gott skick, och Hardy-nördar brukar hålla grejerna i just "gott skick" ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Demon känns som prisvärda premiumspön, Zenith är vansinnigt fin. Det finns trådar om de båda om man söker, men jag hade valt Zenith alla dagar i veckan och två gånger på Fredagar och Lördagar ;)

Ja jag vet att det finns lite trådar, har läst dem men inte så mycket beskrivningar av just dessa spön, inte så mycket som jag vill ha :)

Ja jag vill också välja Zenith men det är ganska mycket pengar så jag tänkte hur dem i lägre pris var :)

Men ska smurfa runt lite och se om man kan hitta lite recensioner från andra ställen!

Tack för svaren!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jag vet att det finns lite trådar, har läst dem men inte så mycket beskrivningar av just dessa spön, inte så mycket som jag vill ha :)

Ja jag vill också välja Zenith men det är ganska mycket pengar så jag tänkte hur dem i lägre pris var :)

Men ska smurfa runt lite och se om man kan hitta lite recensioner från andra ställen!

Tack för svaren!

Köpte ju ditt fina G.Loomis spö så nog har du råd alltid ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har inte kastat tillräckligt med spön för att säga så himmla mycket vettigt men jag ska försöka i alla fall :)

Har ett Zenith, skulle säga att grafiten e snabb (jmf med mina tidigare spön Snabbsnabb) men det är progresivt och arbetar rätt djupt i klingan så total effekten är inte "snabb toppaktion" snarare "medium-fast" fast snabbare..(gick det där att förstå?)

nåja, jag gillar det (årets underdrift), om du har vägarna förbi stockholm så slå en pm och kom förbi o provkasta min #5

ska sägas att #5 kommer väldigt bra överens med en Rio Grand, känns nog ännu lite snabbare med en mer normal lina.

Sempai har ju typ kastat alla spön senaste åren så för jmf mellan spö e han Sååå mycket bättre på att svara (tror han vill ha ett men inte vågar ta steget från Sageismen ;) )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har inte kastat tillräckligt med spön för att säga så himmla mycket vettigt men jag ska försöka i alla fall :)

Har ett Zenith, skulle säga att grafiten e snabb (jmf med mina tidigare spön Snabbsnabb) men det är progresivt och arbetar rätt djupt i klingan så total effekten är inte "snabb toppaktion" snarare "medium-fast" fast snabbare..(gick det där att förstå?)

nåja, jag gillar det (årets underdrift), om du har vägarna förbi stockholm så slå en pm och kom förbi o provkasta min #5

ska sägas att #5 kommer väldigt bra överens med en Rio Grand, känns nog ännu lite snabbare med en mer normal lina.

Sempai har ju typ kastat alla spön senaste åren så för jmf mellan spö e han Sååå mycket bättre på att svara (tror han vill ha ett men inte vågar ta steget från Sageismen ;) )

Tack för ditt svar Swarte!

Ja jag har ju bara Loomis spön, och femman jag har kvar som jag inte har sålt :) är ju ett svampigt Whispercreek men som jag gillar otroligt mycket!

Har annars kastat med Max glx samt diverse Loop spön som jag hade innan så man har inte sådär jätte mycket att jämföra med.

Men det ska gärna inte vara som en pinne, utan ska vara en "skön" känsla i det och på din beskrivning verkar det mycket mycket lovande!

Vill att det ska kunna kasta lite större flugor tex streamers utan problem, vilket idag mitt Whispercreek kan men är absolut inte optimalt för.

Sen är ju Zenith spöt så jävla snyggt, så man skulle kunna köpa det för bara den saken :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snyggt är det :)

Har RIO Grand lina på, en ganska tung rocket taper som e lättkastad, känns inte alls "seg" trots att den e tung för en #5lina och jag kastar st 8-6 streamers utan problem, jag e ingen kastfantom, 18-25m är väl min normalräckvidd på kusten och det är inga trastar till streamers bara dognobbler, pattegrisar magnus och nån mindre zonker typ.

Har inte prövat större streamers, med rätt vindförhållanden och rätt lina tror jag nog att jag skulle kunna få ut något större oxå fast kanske inte lika långt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skriver under på GEM:s förträfflighet, är lycklig förvaltare till 2st femmor, ett 3-delat och ett i smugglerutförande.

De enda spön jag använder till fjällfisket numer.

I övrigt använder jag helst mitt 9 1/2f Sovereign till hö-fisket näst efter ett 9 1/2f Favourite. Saknar erfarenhet av Hardyspön som inte är "Made in England" då jag snöat in på just den grejen.

Ett beggat GEM som sovereign skriver är ingen dum investering om det är i gott skick, och Hardy-nördar brukar hålla grejerna i just "gott skick" ;)

Du är inte den enda som är "snöat inne " in på detta med Hardy made in England. Där är något speciellt över Hardys inte så mass producerade produkter. Den extra finishen på de lite äldre rullarna ( behöver inte vara så gamla, ca 2002/2003 börjar det anas att nya tider hade nått också Hardys ) Engelska Hardyspön med handskriven text + individuell nummerering, läckert ! ock sedan är grejerna underbara att använda och de tål att användas.

Tight lines Steen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...