Hoppa till innehåll

CTS ringsättningstabell

Hej Kent,

Det var länge sen men tack för sist :)

Jag har inte vad du söker efter men denna web-tjänst är inte så dum. Du kan själv välja hur många ringar och hur långt frå rullfästet vill jag ha den längst ner och hur långt från toppen den första ska va. (fast det ska du föra in som distans från toppen)

Jag tror inte att du klarar ett blindtest mellan hur du vill ha det och CTS rekommendationer ;)

http://www.hexrod.ne...de/guide2N.html

Redigerad med Thomas L
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av generella ringsättningstabeller är att de aldrig stämmer. Dom duger som utgångspunkt men behöver alltid modifieras, beroende på klingans aktion.

Spänn upp, titta och flytta. Egentligen väldigt enkelt. Men finns det en tabell från tillverkaren så underlättar det såklart.

:)

Länk till kommentera

Min erfarenhet av generella ringsättningstabeller är att de aldrig stämmer. Dom duger som utgångspunkt men behöver alltid modifieras, beroende på klingans aktion.

Spänn upp, titta och flytta. Egentligen väldigt enkelt. Men finns det en tabell från tillverkaren så underlättar det såklart.

Trams, jag tror inte du heller klarar ett blindtest mellan din ringuppsättning och rekommenderad ;)

Länk till kommentera

Skall snart bygga* ett 15 fot # 9/10 Skagit åt mig själv samt ett 15fot # 9/10 DQ åt en kompis. Det är ju ganska olika böjningskurvor på dessa två spön så tabellen stämmer nog inte för Skagit-klingan i alla fall.

http://www.ctsfishing.com/affinityskagit.php

Så här satte jag ringarna på mitt 16 fot #10/11 ( från toppen av toppöglan) i cm; 17 / 34,5 / 54,3 / 76 / 102 / 136 / 169,5 / 209 / 248 /291/338/ 392 / alltså 12 ringar och spöt är fint att kasta med särskilt med en Trippel-D klump F-H-I som väger 39,2 gram.

* klingorna är bara en månad försenade.... <_<

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera

Trams, jag tror inte du heller klarar ett blindtest mellan din ringuppsättning och rekommenderad

Nu missförstår du mig. Jag misstror inte rekommenderade tabeller frpn tillverkare - utan de generella listorna som florerar på nätet, som ska funka på "alla" grafitspön. Dessa måste modifieras, beroende på aktion. Ett toppigt spö som böjer sig i översta tredjedelen har självklart en annan ringplacering än ett fullflexande.

Länk till kommentera

Jag har inspirerats rätt mycket av det här (som jag tyvärr har glömt varifrån det kommer men skall fortsätta att leta). Nackdelen med den beskrivna metoden är ju att många spön inte böjer sig särskilt mycket då vi närmar oss handtaget, så där får man nog gå på intuition.

"There is a very easy way to find out where to put guides on any rod, and you don't need to know what the factory guide spacing is to do so. All you need to do is:

1) mount the tip guide (i.e. the top guide with the tube you attach with hot melt glue);

2) tape the stripping guide where you would like it to be.

3) Then take some kite string, twine, or brightly colored mono (you could even use an old level fly line or running line) and run it through the tip guide and down through the stripping guide.

4) Bend the rod blank (don't forget to wrap any ferrules with thread or tape first) and place the first guide (the one closest to the tip) somewhere between 4" and 5.5" down the blank and hold it in place with tape.

5) Check to see if the twine, brightly colored mono, etc. you are running from the tip down to the stripper is within 1/2" or so of the blank at the mid-point from tip to where the guide is taped. If it is, leave the guide where it is taped, if it is less than 1/2", move the guide a 1/2" down the blank and recheck. If there is more than the 1/2", move the guide closer to the tip by 1/2". You now have to first guide's location.

6) Flex the blank and place the next (2nd) guide at a point down the blank by holding it against the flexed blank with the twine, mono, etc. going through it where the twine is 1/2" or so from the blank at the mid-point between guide 1 and guide 2. You now have the location of the 2nd guide.

7) Do step 6 with each of the other guides and the end result will be each guide has been located pretty much where it ought to go.

8) Fine tune the guide positions after all of them have been located with the above method. I.e. if a guide ends up close to the female side of a ferrule, it would have to be moved so not to interfere with the ferrule when wrapped and the wrapped finish applied. If a guide needs to be moved, make sure it still lies within that roughly 1/2" measurement of the twine to blank at its mid-point because such adjustments often necessitate adjusting other guides to keep the blank from having too great an angle of bend from guide to guide.

And you end up with your guides placed and you never, ever need to worry about what the factory guide placement measurements are. Plus you will often find by using this method, that you can use one less guide that the factory might say you need.

*Note: I've never found a Meiser blank that could get by with one less guide than he recommends. And this method has also placed my guides in nearly identical places to what Meiser uses on the same blank. I suspect Burkheimer's blanks would be the same."

post-1233-0-74579100-1330798917_thumb.jp

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera

Tips; klipp till en spetsig triangel av papper enl. fig a). Klipp av spetsen så att det blir en trubbig kant om ca 10 mm som i fig b ) Använd den här "kilen" för att kolla om (det största) avståndet mellan klingan och lina (se ovanstående inlägg) är lika både nedanför och ovanför en viss ring.

Jag tycker det är smidigare att göra så än att använda skjutmått.

post-1233-0-36921200-1330800176_thumb.jp

Länk till kommentera