Hoppa till innehåll

Kraftverk i Flian/V.Götaland byggs utan tillstånd!


Brownie

Recommended Posts

Många av er minns säkert Strane Å, där kraftverksbyggaren Thomas Ålberg dömdes att

återställa havsöringsbäcken efter att ha börjat bygga ett kraftverk utan tillstånd.

Nu har exakt samma sak hänt igen i Flian i västra Götaland. Media är redan kontaktade.

Läs mer här:

http://fiskejournale...utan-tillstand/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många av er minns säkert Strane Å, där kraftverksbyggaren Thomas Ålberg dömdes att

återställa havsöringsbäcken efter att ha börjat bygga ett kraftverk utan tillstånd.

Nu har exakt samma sak hänt igen i Flian på västra Gotland. Media är redan kontaktade.

Läs mer här:

http://fiskejournale...utan-tillstand/

Mycket tragiskt !

ps Flian ligger i Västra Götaland ds ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mellan Ardala och Jung längs E20 alltså. vi har så mycket av denna skit i området så det är kanske dags att vi bildar en lokal älvräddargrupp.

Som sagt. Rapportera allt ni hittar. Kontakta mig om ni vill bilda en lokal Älvräddargrupp.

Det behövs bara två pers för att starta en sådan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tråkigt...Tror tyvärr att det är är mycket okunskap hos dessa herrar, man känner inte till att paragraferna har ändrats och vilka tillstånd som krävs idag, så man chansar lite i hopp om att ingen hittar ut i "buschen". Stämmer det som skrivits så kommer väl fallet vara likt det i Strane Å. dvs vite och återställning, men kanske också böter eller fängelse.

Tycker dock att vi i våra oilka forum ska hålla en något diplomatisk ton tills vi vet mer om ärendet. Inte för att jag på något sätt tycker detta är ok, men personen, byggherren behöver inte vara en idiot eller dåre, det kan faktiskt vara misstag och felaktigheter i behandligen i ärendet som vi inte känner till per idag.

Kanske kan Husky leta fram mer detaljer, info ?

Redigerad med Fishdoctor
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tråkigt...Tror tyvärr att det är är mycket okunskap hos dessa herrar, man känner inte till att paragraferna har ändrats och vilka tillstånd som krävs idag, så man chansar lite i hopp om att ingen hittar ut i "buschen". Stämmer det som skrivits så kommer väl fallet vara likt det i Strane Å. dvs vite och återställning, men kanske också böter eller fängelse.

Tycker dock att vi i våra oilka forum ska hålla en något diplomatisk ton tills vi vet mer om ärendet. Inte för att jag på något sätt tycker detta är ok, men personen, byggherren behöver inte vara en idiot eller dåre, det kan faktiskt vara misstag och felaktigheter i behandligen i ärendet som vi inte känner till per idag.

Kanske kan Husky leta fram mer detaljer, info ?

I detta fallet behöver vi inte vara så luddiga med vad som skett, personen i fråga har inte ens brytt sig om att kolla vad som gäller för att etablera ett kraftverk utan bara kört sitt eget race och är nu mycket! förvånad att man behövde ha både bygglov och tillstånd för att bygga ett kraftverk så kanske inte dumhet då men en stor portion okunskap finns det i alla fall hos vedebörande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tråkigt...Tror tyvärr att det är är mycket okunskap hos dessa herrar, man känner inte till att paragraferna har ändrats och vilka tillstånd som krävs idag, så man chansar lite i hopp om att ingen hittar ut i "buschen". Stämmer det som skrivits så kommer väl fallet vara likt det i Strane Å. dvs vite och återställning, men kanske också böter eller fängelse.

Tycker dock att vi i våra oilka forum ska hålla en något diplomatisk ton tills vi vet mer om ärendet. Inte för att jag på något sätt tycker detta är ok, men personen, byggherren behöver inte vara en idiot eller dåre, det kan faktiskt vara misstag och felaktigheter i behandligen i ärendet som vi inte känner till per idag.

Kanske kan Husky leta fram mer detaljer, info ?

Man behöver t.o.m bygglov för att bygga ut sitt eget hus och begriper man då inte att man behöver tillstånd och alla papper klara för att bygga ett vattenkraftverk så är man nog tyvärr en ............... eller en "går det så går det" typ som det överhuvudtaget inte finns någon anledning att vara diplomatisk mot.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tråkigt...Tror tyvärr att det är är mycket okunskap hos dessa herrar, man känner inte till att paragraferna har ändrats och vilka tillstånd som krävs idag, så man chansar lite i hopp om att ingen hittar ut i "buschen". Stämmer det som skrivits så kommer väl fallet vara likt det i Strane Å. dvs vite och återställning, men kanske också böter eller fängelse.

Tycker dock att vi i våra oilka forum ska hålla en något diplomatisk ton tills vi vet mer om ärendet. Inte för att jag på något sätt tycker detta är ok, men personen, byggherren behöver inte vara en idiot eller dåre, det kan faktiskt vara misstag och felaktigheter i behandligen i ärendet som vi inte känner till per idag.

Kanske kan Husky leta fram mer detaljer, info ?

Ok, han är en idiot.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har pratat med folk på Länsstyrelsen och helt riktigt så får han fortsätta och bygga klart av säkerhetsskäl och då redovisa alla beräkningar av dammsäkerhet mm med hjälp av oberoende konsulter (krav från Länsstyrelsen) vilket innebär att det blir en mycket dyr affär för markägaren och sedan i slutändan kan han ändå få riva ut skiten.

Redigerad med Den Fule
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har pratat med folk på Länsstyrelsen och helt riktigt så får han fortsätta och bygga klart av säkertsskäl och då redovisa alla beräkningar av dammsäkerhet mm av oberoende konsulter vilket innebär att det blir en mycket dyr affär för markägaren och sedan i slutändan kan han ändå få riva ut det.

Förstår inte. Bygger jag en felaktig altan eller carport så får jag riva illa kvickt men ett kraftverk går bra?!? Får han inte riva skiten så vete tusan vad jag gör :angry: :angry: :angry: :angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har pratat med folk på Länsstyrelsen och helt riktigt så får han fortsätta och bygga klart av säkertsskäl och då redovisa alla beräkningar av dammsäkerhet mm av oberoende konsulter vilket innebär att det blir en mycket dyr affär för markägaren och sedan i slutändan kan han ändå få riva ut det.

Det låter ju jävligt mysko för en oinsatt men det är ju bara att hoppas att han tvingas riva skiten ändå senare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår inte. Bygger jag en felaktig altan eller carport så får jag riva illa kvickt men ett kraftverk går bra?!? Får han inte riva skiten så vete tusan vad jag gör :angry: :angry: :angry: :angry:

vid sidan av afa kommer aova anti olaglig vattenkraft aktion att bildas :)

Skickat från luren

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...