Hoppa till innehåll

Vätterharr 2013


magnusg

Recommended Posts

Fiskade vid Knipån idag. Blåsigt till att börja med och dåligt med insekter på vattnet men emellanåt mojnade det till och då var det nåt vak. Fick fisk i första kastet och en i det femte kastet för dagen, så det började bra.

 

post-2445-0-38404000-1377723324_thumb.jp

 

post-2445-0-06348800-1377723331_thumb.jp

 

post-2445-0-38834800-1377723327_thumb.jp

 

Fick 5 harrar (27, 28, 33, 38, 41 cm) och tappade en när jag försökte få ett foto på en hoppande harr. Var en del karplöss på fisken.

 

post-2445-0-27135500-1377723317_thumb.jp

 

post-2445-0-68734600-1377723319_thumb.jp

 

Såg en stor fisk som gjorde ett minimalt vak på 5 meters håll, gjorde ett kast dit och då ställer sig fisken strax vid flugan med ryggen över vattnet.

Det svarta till höger om om flugan är fisken. Typiskt nog så byte jag till vidvinkelobjektiv bara minuter innan fisken visade sig. Vet inte vad det var för fisk, men det såg ut som en harr med hängande ryggfena. Var nog en nätskadad fisk.

 

post-2445-0-21573000-1377723579_thumb.jp

 

17,3 grader i vattnet. Kom en båt med tre man i och undrade vad jag hade för farkost och plaskade omkring i. De hade aldrig sett en flytring förut och fotade mig och mitt flytetyg. Den båten hade blivit bordade av länsstyrelsen tidigare under dagen, Bergström var ute och kollade båtar. Jag klarade mig dock utan bordning hela kvällen.

 

Framåt kvällen mojnade vinden och sjön blev blank men då var det mest småharr som vakade, såg 541 vak.

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskade vid Knipån idag. Blåsigt till att börja med och dåligt med insekter på vattnet men emellanåt mojnade det till och då var det nåt vak. Fick fisk i första kastet och en i det femte kastet för dagen, så det började bra.

 

attachicon.gif3.jpg

 

attachicon.gif5.jpg

 

attachicon.gif4.jpg

 

Fick 5 harrar (27, 28, 33, 38, 41 cm) och tappade en när jag försökte få ett foto på en hoppande harr. Var en del karplöss på fisken.

 

attachicon.gif1.jpg

 

attachicon.gif2.jpg

 

Såg en stor fisk som gjorde ett minimalt vak på 5 meters håll, gjorde ett kast dit och då ställer sig fisken strax vid flugan med ryggen över vattnet.

Det svarta till höger om om flugan är fisken. Typiskt nog så byte jag till vidvinkelobjektiv bara minuter innan fisken visade sig. Vet inte vad det var för fisk, men det såg ut som en harr med hängande ryggfena. Var nog en nätskadad fisk.

 

attachicon.gif6.jpg

 

17,3 grader i vattnet. Kom en båt med tre man i och undrade vad jag hade för farkost och plaskade omkring i. De hade aldrig sett en flytring förut och fotade mig och mitt flytetyg. Den båten hade blivit bordade av länsstyrelsen tidigare under dagen, Bergström var ute och kollade båtar. Jag klarade mig dock utan bordning hela kvällen.

 

Framåt kvällen mojnade vinden och sjön blev blank men då var det mest småharr som vakade, såg 541 vak.

 

Härliga bilder och intressant läsning. Tack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skriver alla fångstrappporter till länsstyrelsen? Det är till stor hjälp i deras arbete med att kartlägga harrbeståndet.

Skickat från min telephön...

Jag har skickat fångstrapport varje gång jag har fiskat. Tycker det är en självklarhet. :)

Hur ser det ut med nätskadade harrar?

Är det vanligt? Trodde spontant skadan på ryggfenan på en av mina harrar var en lekskada, men nät kanske är mer sannolikt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskade vid Domsand utanför Habo idag, provade norr om hamnen. Är ett nytt ställe som jag aldrig fiskat vid förut. Blåste en frisk sydvästvind idag så jag tänkte att det kunde vara lä längs kanten vid Domsand.

Såg lovande ut när jag kom med blankt vatten de första hundra metrarna ut från stranden. Hela badstranden var full av flygmyror.

 

post-2445-0-60473900-1377808105_thumb.jp

 

Myrprickad vattenyta.

post-2445-0-80250100-1377808109_thumb.jp

 

Gick så långt jag kom med ringen och sjösatte där. Var sandbotten några hundra meter sen var det mer sten. Stenbottnen började ungefär vid första rasbranten.

 

post-2445-0-57766300-1377808114_thumb.jp

 

Där började också vaken.

 

post-2445-0-50090300-1377808117_thumb.jp

 

Fick ingen fisk på första kastet idag men jag missade en i det andra. Det fanns bara myror på vattenytan och vinden fick dem att driva utåt men det fyllde på med nya hela tiden.

 

Dagens första harr på kroken.

post-2445-0-11792000-1377808119_thumb.jp

 

post-2445-0-61775600-1377808122_thumb.jp

 

post-2445-0-91863500-1377808124_thumb.jp

 

Slutade att blåsa efter nån timme och sjön blev blank och då försvann de mesta av myrorna och gjorde det svårfiskat. Gick en del fiskar på ganska grunt vatten med sandbotten 1,5-2 meters djup. De blir skygga då och slutar vaka om man kommer för nära med flytringen.

Fick 3 harrar (31, 35, 38 cm) och missade en del i mothugget, svårkrokat idag. 16 grader i vattnet och 257 vak.

 

De först två harrarna hade bara enstaka karplöss på sig men den sista hade ett gäng.

 

post-2445-0-49572200-1377808128_thumb.jp

 

Det blir lite rött och sårigt där lössen är.

 

post-2445-0-04441800-1377808132_thumb.jp

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grymt fina bilder Magnus!

Får Harren karplus i Vättern?

Ser riktigt läskigt ut.

 

Jonas

Harren får karplöss på sig när det är varmt i vattnet. Ibland kan det bli ganska mycket löss på fisken och frågan är om det påverkar harren och kanske hela beståndet. De stora fiskarna verkar klara sig men ibland får man mindre fisk som är helt täckta av löss och fisken kan vara väldigt mager och slö.

 

Karplössen vill ha varmt vatten, över 10 grader.

 

Är det så att lössen irriterar fisken kanske den söker sig till djupare och kallare vatten. Harren ska ju ha minskat i antal under senare år eller så går den på djupare och kallare vatten och vakar därmed mindre.

 

Harrren har också börjat få fenskador, ryggfenan kan se väldigt kort och knubbig ut. Ungefär som fenorna på regnbågen som går i dammar. Kan vara så att karplusen är orsaken till fenskadorna. Den måste väl utsöndra nåt sekret som hindrar blodet att koagulera. Är det då många karplöss under en längre tid på harren måste harren få sår som inte läker och lössen sitter gärna runt ryggfenan på fisken.

 

I vilket fall så kan det vara intressant att veta när och hur mycket karplus harren har på sig. Finns inte så mycket information om harren i Vättern, den är svårfångad och länsstyrelsen får förlita sig på information från fiskare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul film Magnus! Det märks vem som är kung på harrfiske. Själv har jag väl bara fått 3 i år. Fast åh andra sidan fick jag ju bara 1 förra året så jag har ju en ökning med 200%. 

Är det okej att fånga vild fisk för att ha den i fångenskap? Generellt får man väl inte fånga vilda djur och ha dem i fångenskap? Fast det kanske inte gäller fisk? (Observera att detta är en fundering och ingen attack.)

På nästa tur tänkte jag lämna Hjo och åka söderut igen. Det känns som på vissa platser går fisken i mycket mer bestämda rutter medan andra verkar det mer gå huller om buller. 

Hörde med Motala akvarieförening och Vätternakvariet är byggt på förfrågan av länsstyrelsen och halva finansieringen kommer från Europeiska Fiskerifonden, så myndigheterna är delaktiva i projektet. I det här fallet är det nog ok med vilda fiskar i akvariet.

 

Angående harrens "rutter" så är det alltid lättare att fiska där det finns struktur på botten som stora stenar och träd. Jag tror fisken använder större "objekt" för att hålla positionen. Precis som fisken i strömmande vatten står vid samma sten.

Är det jämn botten brukar harren simma fram och tillbaka eller i en större cirkel och leta mat. Följer man en fisk så finns det alltid någon form av bana den simmar, större fisk brukar ha en jämn vakfrekvens så den vakar var 5:e eller var 10:e meter.

Man för följa fiskens vakande ett tag och vanligtvis finns det ett mönster som gör att man vet var nästa vak kommer.

 

Ibland letar fisken efter nåt speciellt som bärfisar och då brukar det vara bäst att placera flugan i närheten av en bärfis för dit kommer fisken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Magnus! Noterade ochså fenskador på mina fiskar i grevbäck lite oroande faktiskt :-(

Har fiskat harr i Vättern i närmare 20 års tid å aldrig sett så dåligt skick på Harren

Mikael

Det är något som kommit under senare år och vissa områden verkar ha mer fenskadade fiskar. I Domsand var alla harrar fina, vid Brandstorp kan det vara ganska fula fenor på fisken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hörde med Motala akvarieförening och Vätternakvariet är byggt på förfrågan av länsstyrelsen och halva finansieringen kommer från Europeiska Fiskerifonden, så myndigheterna är delaktiva i projektet. I det här fallet är det nog ok med vilda fiskar i akvariet.

 

Angående harrens "rutter" så är det alltid lättare att fiska där det finns struktur på botten som stora stenar och träd. Jag tror fisken använder större "objekt" för att hålla positionen. Precis som fisken i strömmande vatten står vid samma sten.

Är det jämn botten brukar harren simma fram och tillbaka eller i en större cirkel och leta mat. Följer man en fisk så finns det alltid någon form av bana den simmar, större fisk brukar ha en jämn vakfrekvens så den vakar var 5:e eller var 10:e meter.

Man för följa fiskens vakande ett tag och vanligtvis finns det ett mönster som gör att man vet var nästa vak kommer.

 

Ibland letar fisken efter nåt speciellt som bärfisar och då brukar det vara bäst att placera flugan i närheten av en bärfis för dit kommer fisken.

 

Jo jag kommer ihåg att du sa det första gången vi var ute och det är något jag har anammat. Dock har det inte gett något resultat men jag vet ju att man ofta ser fisk vaka om och om igen på ett och samma ställe. Jaja träning ger färdighet och för varje missad fisk/bompass så lär man sig något antar jag.

Du har inte funderat på att prova fiska i Hjo? Vore kul att mötas upp igen alternativt bara se hur många fiskar du lyckas lura på en plats som man själv upplever som svår.

 

Jesper

 

Jesper

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag kommer ihåg att du sa det första gången vi var ute och det är något jag har anammat. Dock har det inte gett något resultat men jag vet ju att man ofta ser fisk vaka om och om igen på ett och samma ställe. Jaja träning ger färdighet och för varje missad fisk/bompass så lär man sig något antar jag.

Du har inte funderat på att prova fiska i Hjo? Vore kul att mötas upp igen alternativt bara se hur många fiskar du lyckas lura på en plats som man själv upplever som svår.

 

Jesper

 

Jesper

Tänkte jag skulle fiskat vid Hjo igår men det blåste för mycket, får se om det går idag. Ser ju bra ut utanför stadsparken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte jag skulle fiskat vid Hjo igår men det blåste för mycket, får se om det går idag. Ser ju bra ut utanför stadsparken.

 

Japp bra med sten. Man kan annars köra in på campingen och på så sätt komma hela vägen ner till vattnet. Strax norr om campingen är det bra med stenar i vattnet. Skulle tro att stenbotten börjar ordentligt vid "vindarnas udde". annars är det nog stenbotten längre ut även närmare hamnen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Går det att fiska runt Motala?

Det är väl Kärsbyån som rinner ut i Varamoviken. Det går upp ganska mycket harr och leker i Kärsbyån och den harren finns nog inom 2-3 kilometer från ån.

Varudden/Snuttebo och Pariservike/Marieberg ser ut att vara bra ställen om kollar på kartan och flygfoto.

Bromma några hundra meter söder om Kärsbyån ser ut att vara ett väldigt hett område.

 

TommyT på forumet borde veta mer. skicka pm och fråga honom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är något som kommit under senare år och vissa områden verkar ha mer fenskadade fiskar. I Domsand var alla harrar fina, vid Brandstorp kan det vara ganska fula fenor på fisken.

 

Vid romtäckten i Hjoån 2 maj fångades ca 45 harrar och nästan alla hade samma typ av skada på ryggfenan. Dock inga karplus. Kanske för kallt i vattnet? Är det samma typ av skador ni har sett?

post-11914-0-15423300-1377884845_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja så såg dom ut vid grevbäck ?

Märkligt är väldigt nyfiken på vad det kan vara för skador.

Den ena fisken jag fick som var värst hade fullt av lus å såg inte frisk ut trasig ryggfena och allmänt dassig :-(

Mikael

 

Vi hade naturligtvis en del som var helt ok "fenmässigt". Alla harrarna verkade pigga och raska och Lst Micko & compani hade ingen förklaring till fenskadorna men dom gör säkert sitt yttersta för att gå till botten med det här.

post-11914-0-60543000-1377890852_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp bra med sten. Man kan annars köra in på campingen och på så sätt komma hela vägen ner till vattnet. Strax norr om campingen är det bra med stenar i vattnet. Skulle tro att stenbotten börjar ordentligt vid "vindarnas udde". annars är det nog stenbotten längre ut även närmare hamnen.

När jag var liten och åkte ut med gubbarna som fiskade harr med flugutter norr om hamnen i Hjo sa dom alltid att det nappar inte före Sjöbonäs udde och det stämde för det mesta. 

 

Hade själv bra flugfiske (med flugspö)mellan Munkeberg och Grevbäck på 70 - talet. Vi hade inga ringar utan fiskade med vadare. Kan nog vara värt att prova där även idag! Fiskade även en del från ring söder om Almnäs på 90 - talet. Inte så dumt ställe heller!

Redigerad med Tenock
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...